צילום: דוברות בית החולים סורוקה

ד"ר דן שוורצפוקס

מנהל המיון הפנימי והאמבולטורי

מרכז רפואי אוניברסיטאי סורוקה

"הרפואה היא מקצוע חוצה גבולות, דעות ודתות, המאפשר לעזור לכל אדם באשר הוא אדם"

למה בחרת לעסוק דווקא ברפואה? 

"הייתי הרבה שנים בצבא ביחידת שדה, וכאשר שהחלטתי לשנות כיוון חיפשתי מקצוע שנוגע באנשים ומשפיע על חייהם. אחותי וגיסי עוסקים ברפואה, כך שנחשפתי למקצוע דרכם. רפואה הייתה הבחירה הראשונה, השנייה והשלישית"
מניסיונך, איך מייצרים דיאלוג נכון מול מטופל? 
"המפתח לדיאלוג נכון הוא ההכרה של המטופל שאתה כרופא פה כדי לייצג את האינטרס שלו, ובנוסף שאתה מסור אליו בכל עת ובכל שעה ומכיר את עולמו הרוחני והחברתי". 
רגע או חוויה משמעותית עם מטופל שלעולם לא תשכח: 
"כל יום הוא בשבילי הוא יום של 'רגע בלתי נשכח'. מתוקף עבודתי אני מעורב ב'ארועי חיים' משמעותיים למטופליי בכל יום. להסביר למטופל שהוא חווה התקף לב, שבץ מוחי, גידול במעי או חלילה בשורת מוות – כולם רגעים בלתי נשכחים.
לשבת עם הורים שבנם או בתם חוו התקף פסיכוטי ומועברים מהמלר"ד לאשפוז כפוי במחלקה פסיכיאטרית, וההבנה האישית שלי שמהרגע המרקם המשפחתי שלהם לא יהיה לעולם כשהיה, אלו הרגעים הקשים ביותר בעבודתי, אשר הולכים עמי לאורך הקריירה, אך מחזקים אותי בבחירתי לעסוק ברפואה".
מה היית מייעץ לרופא בתחילת דרכו? 
"לגשת בחרדת קודש למקצוע. אדם זר מפקיד בידינו את בריאותו הפיזית והנפשית, וזה לא מובן מאליו. יש לכבד זאת ולהתנהג בהתאם. באספקט הפרקטי – להקשיב תמיד לכוח הסיעוד אשר עובד עמך – יש להם ניסיון רב. לא להתבייש לומר 'איני יודע' ולהתייעץ. מעבר לזה, בכל ערב לסכם לעצמך את היום שלך ולראות כמה טוב עשית (ולא כמה שעות עבדת...כי מדובר במקצוע ללא שעון) ואיזו בחירה מדהימה עשית כשבחרת לעסוק ברפואה. מקצוע חוצה גבולות, דעות ודתות, המאפשר לעזור לכל אדם באשר הוא אדם".

עוד מהרופאים של המדינה...