השוק

מוד'יס תשנה את החלטתה? "חלוקים על ההחלטה להוריד את הדירוג"

לאחר הורדת דירוג האשראי של ישראל לרמה A2 על ידי סוכנות הדירוג מוד'יס, אגף החשב הכללי ניסה לערער על ההחלטה - אך המהלך נדחה. "זה לא מתיישב עם נתוני המשק. מדינת ישראל הוכיחה עמידות חזקה לאורך שנים מאירועי משבר", אמר יהלי רוטברג, החשב הכללי
מערכת ice |  14
מודי'ס מזהירה (צילום פלאש 90/ יוסי זמיר, shutterstock)
סוכנות דירוג האשראי מוד'יס הודיעה באופן רשמי בשבוע שעבר (שישי), כי היא מורידה את דירוג האשראי של מדינת ישראל בפעם הראשונה אי פעם, לרמה A2 ועם תחזית שלילית. המהלך בוצע על אף ניסיונם של כלכלנים ישראליים למנוע אותו (כולל שר האוצר), שממילא לא היו אופטימיים במיוחד.
לאחר קבלת ההחלטה, אגף החשכ"ל שלח ערעור לחברת הדירוג – שנדחה. החשב הכללי יהלי רוטברג אמר כי הטיעון המרכזי בערעור הוא שההחלטה לא התקבלה על סמך נתונים מרכזיים בנוגע לעמידות ישראל וליכולתה לפרוע חובות, והסביר כי ישראל צפויה להתחזק כלכלית בהמשך.
רוטברג הזכיר שישראל הייתה נתונה תחת מצבי חירום לאומיים בעבר, ביניהם משבר הקורונה או מבצעים צבאיים, וכי באופן עקבי הכלכלה הישראלית "חזרה לצמוח בחוזקה". עוד הוא אמר כי האגף מעריך את העבודה של חברת הדירוג, אך הסביר מדוע לא יכלו לקבל את החלטה: "זה לא מתיישב עם נתוני המשק, הגשנו ערעור על ההחלטה והערעור נדחה. הבסיס לערעור הינו בשל כך שמדינת ישראל הוכיחה עמידות חזקה לאורך שנים מאירועי משבר. מאז הטבח ישראל נמצאה במלחמה בחזיתות שונות והכלכלה עומדת בכך תוך תמיכה במלחמה".
חשוב להסביר כי ההחלטה של מוד'יס מורכבת מארבעה סעיפים המקבלים ציון ומשקל שונה, וביניהם: חוסן כלכלי (חוזק הכלכלה), חוסן פיזיקלי (יכולת פירעון חובות), חוסן ממשלתי ומוסדי (איכותן ויעילותן של מוסדות המדינה) וכן רגישות לאירועי סיכון – הסעיף בו ישראל קיבלה ציון נמוך במיוחד, וכולל סיכונים גיאו-פוליטיים בשילוב עם תחזיות בנוגע למצב הביטחוני של המדינה. מבחינת מוד'יס, קיים סיכון מוגבר למערכה רחבה יותר בצפון שתדרוש את גיוסם של אנשי מילואים רבים, וזו הייתה אחת הסיבות השפיעה על מתן הציון הנמוך בסעיף זה.
חשוב לסיים בנימה אופטימית ולציין כי לא כלל התחזיות בישרו רעות: במודי'ס ציינו לטובה את תקציב המדינה אשר צפוי לצמצם את גירעון המדינה בשנה הקרובה. כמו כן, הם שיבחו את היכולת הפיזיקלית האיתנה של ישראל ויכולתה לפרוע את חובותיה.
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    מודיס
    י.ר. 02/2024/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם סמוטריץ יעזוב, הדרוג יעלה שוב.
    סגור
  • 13.
    בקיצור גם מודיס אנטישמים (ל"ת)
    ישראלה 02/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    מודיס (ל"ת)
    שמואל 02/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    פקידים משוחדים
    פינוקיו 02/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    .,
    סגור
  • 10.
    שגיאה
    יובל דותן 02/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ההחלטה שלמודיס מטעה את המשקיעים.כי מי שואה את תפקוד הממשלה הצבא והאזרחים מבין את חוזק כלכלת ישראל והם יאלצו לעשות תיקון כלפי מעלה .
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    התשובה צריכה להיות הפסקה מיידית של הסיוע ההומניטרי
    צישהו 02/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    על ממשלת ישראל להבהיר שכל דו"ח פוליטי כזה או סנקציות על מתיישבים ייענו בהידוק המצור ופסקה מיידית של הסיוע ההומניטרי. מספיק להפנות את הכללי השנייה. להראות לא וישנים האלה מה מצפה לערבים.
    סגור
  • 8.
    הצלחת מחנה הבושה בושה בושה וחרפה
    דוד פדלון 02/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 1
    למעשה שתי הצלחות למחנה הבושה בושה בושה וחרפה רונן צור לאחר שאיימו בעידוד סרבנות לצה"ל ובסרבנות הצליחו והביאו לנו את אסון 7 באוקטובר . ולאחר שלא הפסיקו לאיים בפגיעה בכלכלת ישראל הצליח להם וישראל נפגעה כלכלית בהורדת דירוג האשראי
    סגור
  • 7.
    איפה החוסן בדיוק
    מתן 02/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עסקים קורסים פה על ימין ועל שמאל. אחטז האבטלה עלה בצורה מוגזמת. ההכנסות ממיסים ברצפה כי אף אחד לא עובד. אנשים לא מסוגלים לקנות אוכל בסיסי כדי לחיות. A2 זה אופטימי מדי. היה צריך להוריד לפחות לB
    סגור
  • 6.
    הביקורת של מודיז מאוד עניינית, ההתייחסות פה - לא. חבל (ל"ת)
    טל 02/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    כל מי שחזה במאורעות אוקטובר הבין שמוסדות המדינה לא מתפק (ל"ת)
    בר מוחא 02/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    מדינת ישראל חיה בסרט משלה.
    אילן אר 02/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חושבים כאן כרגיל שטריקים ושטיקים יעזרו. מנטליות של תחמנים. ערעור עלאק. חחחח
    סגור
  • 3.
    פלסטוניז אפשר לקרוא להם (ל"ת)
    פטריוט לשעבר 02/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 2.
    לא מבין מה הפניקה
    פטריוט לשעבר 02/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 4
    אם זה לא מתכתב עם המציאות, אז למה מתייחסים לזה? הרי ברור שעולה כאן ניחוח אנטישמי בריחות מדינה פלסטינית וכולם מבינים את זה, הם אומרים לנו תעשו מדינה לבלסטינים תקבלו לא תעשו לא תקבלו. כולם מנסים לקבוע מדיניות לישראל חוץ מישראל. לא מדובר בכלכלה, מדובר במדינה פלסטינית ולכן מודיס לא רלוונטית, טועה ובעיקר מנסה לנהל את מדינת ישראל בטענה שאין תוכנית ליום שאחרי. יש תוכנית כזו, התכנית היא שהיום שאחרי לעולם לא יגיע וזה כואב להם לפרוגרסיבים.
    סגור
  • 1.
    לא לסיוע הומניטרי לעזה עד שיחרור החטופים והנעדרים !
    יחד ננצח 02/2024/13
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לא לסיוע הומניטרי לעזה עד שיחרור החטופים והנעדרים ! אזרחי ישראל נבגדים כל פעם - משנות השבעים - בגלל מזימות בינלאומיות של המערב נגד ישראל והיהודים - כאשר הפוליטיקאים, בכירי הצבא, והתשקורת משרתים את שונאי ישראל ולא את אזרחי ישראל... ישראל חייבת לייצר עצמאית כמויות גדולות של תחמושת, פגזים לטנקים ולתותחים ופצצות למטוסים!!! מאוחדים משמאל ומימין ודורשים למחוק את רצועת עזה ודרום לבנון ולספח נקי לישראל. למחוק את רצועת עזה ולא להשאיר בניין אחד,שלא ייפגעו חיילי צהל מלוחמת שטח בנוי צפופה כל כך ומתת קרקע מנהרות ומטעני נפץ, צלפים ,RPG נגד טנקים, ועוד הפתעות ושלמפלצות חמאס ומשפחותיהם לא יהיה לאן לחזור ולא יוכלו שוב לפגוע ביהודים, אלא יעברו לטורקיה,תימן, אירן ושאר מדינות שתומכות בהם, ואח"כ לספח את השטח נקי למדינת ישראל כדי שלעולם לא יירצחו יותר יהודים מרצועת עזה.
    סגור