השוק

בנק הפועלים מעלה את תחזית האינפלציה: "הורדת ריבית - החלטה גבולית"

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים מעלה את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה ל-3% ומעריך שהורדת ריבית בהחלטה הקרובה - תהיה החלטה גבולית של בנק ישראל
ניצן כהן | 
ויקטור בהר (צילום Magma Images, ענבל מרמרי)
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים מנתח את הכלכלה הישראלית, ניתוח מפוכח והמסקנה שלו היא לא שפוטה. ההתנהלות התקציבית של הממשלה תביא לעלייה משמעותית בהיקפי גיוס של החוב של הממשלה וגם האינפלציה תעלה יותר מהתחזיות המוקדמות מה שהופך את ההחלטה הקרובה של בנק ישראל להחלטה גבולית.
"תקציב המדינה לשנת 2024 אושר בשבוע החולף בכנסת. התכנון הוא לגירעון תקציבי של 6.6% מהתוצר. השקל פוחת בשבוע שעבר בכ-2% מול הדולר, סימן אולי לאופן בו נתפס התקציב בעיני המשקיעים" כותב בהר. "צרכי גיוס ההון של הממשלה הולכים ועולים ועד סוף השנה גיוסי ההון נטו יגיעו לכ-140 מיליארד שקל.
 
"עקום התשואות המשיך לעבור התללה, הן בהשפעת השווקים הגלובליים והן נוכח הגיוסים הצפויים. תשואת האיגרת לעשר שנים הגיעה היום ל- 4.4%, כעשר נקודות בסיס מעל תשואת האיגרת של ארה"ב. הציבור שב לרכוש דירות בחודש ינואר, לא בגלל שהריבית ירדה, אלא בשל החשש ממחסור בדירות והתייקרות התשומות. מכלול הנתונים של השבוע האחרון הוא אינפלציוני יותר, עם פחות אפשרות להפחתות ריבית" מנתח בהר.
באשר להתפתחות האינפלציונית בישראל, אומר בהר כי "מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר 2024 עלה ב-0.4%. בשנים-עשר החודשים האחרונים המדד עלה בשיעור של 2.5%, והמדד ללא אנרגיה עלה בשיעור דומה למדד הכללי ב-2.5%. עליית המדד תאמה את התחזית, אך רוב סעיפי המדד עלו בשיעורים גבוהים משהערכנו, בעוד שסעיף הדיור ירד בשיעור של 0.3% וקיזז את השפעת יתר הסעיפים.
"במבט קדימה יש לא מעט גורמים שפועלים לעליית האינפלציה: העלייה במחירי הטיסות לחו"ל עדיין לא שוקללה ברובה במדד, שיעור המע"מ צפוי לעלות בחודש ינואר 2025 ואין לפסול שעוד מסים עקיפים יעלו במהלך השנה, שכר המינימום צפוי לעלות בחודש אפריל ב-5.5%, וכן יתכן שנראה התחדשות של עליית מחירי שכר-דירה, ככל שהבנייה מתעכבת בשל היעדר עובדים. אנו מעלים את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה לשיעור של 3.0%, ומעריכים שהסיכונים מוטים לאינפלציה גבוהה יותר.
"הפחתה של הריבית בחודש אפריל הפכה להחלטה גבולית, והיא תלויה בנתונים שיתווספו עד אז, ובעיקר בשער החליפין של השקל. מדדי המחירים לחודש פברואר גורמים לבנקים המרכזיים של ארה"ב, אירופה ועתה גם ישראל לחשוב מחדש על תוואי הפחתות הריבית.
"האינפלציה לא ממהרת לרדת, ועליות המחירים בשוקי הנדל"ן למגורים מחזקות את הערכה זו. סקר מחירי הנדל"ן של הלמ"ס הציג עליית מחירים חודשית חדה בשיעור של 1.2% בחודש ינואר, לאחר עלייה של 0.7% בחודש הקודם. שוק העבודה הדוק, ועליית שכר המינימום תשפיע אף היא על מחירי השירותים. הציפיות להפחתת הריבית התמתנו בשבועות האחרונים הן בארה"ב והן בישראל. השוק מצפה עתה לשלוש הפחתות על סוף השנה בישראל ובארה"ב. אנו צופים עתה כשתי הפחתות ריבית עד סוף השנה לרמה של 4%".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה