השוק

מנכ"ל בית ההשקעות מור: "הזרים בלחץ, מוכרים בנקים ולוחצים על הדולר"

יוסי לוי, מנכ"ל בית ההשקעות מור מעריך שהסיכוי שבנק ישראל יוריד את הריבית השבוע, נמוכים מאוד; "הלחץ האינפלציוני כבד, העלאת המסים, מחירי הדלק והצריכה הפרטית גבוהה, זה מוריד את הסיכויים שבנק ישראל יוריד ריבית"
ניצן כהן | 
יוסי לוי, מנכ"ל מור השקעות (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
יוסי לוי, מנכ"ל בית ההשקעות מור מנהל השקעות של כ-120 מיליארד שקל וזה הרבה כסף. מכיוון שאנחנו נמצאים בנקודת חוסר ודאות גבוהה מאוד הרי שקשה מאוד לקבל החלטות, בטח לטווחים אורכים ומכאן החשיבות להבין את השחקנים המרכזיים בשוק רואים את הדברים. לפחות נכון לעכשיו.
 
השבוע הנגיד צריך לקבל החלטות, איך אתה מנתח את הדברים?
"להערכתי הסיכויים שבנק ישראל יוריד את הריבית נמוכים מאוד. המלחמה מתמשכת ויש חששות כבדים ממה שיקרה בצפון ובכלל עם איראן, לא מוסיף שום דבר העימות עם האמריקאים. אנחנו מניחים שהגירעון יהיה גבוה הרבה יותר ממה שאומרים באוצר כשגם שם כבר מדברים על גירעון של 7.5% ואני מעריך שאנחנו בסביבת גירעון של 8% עד 8.5% ואם תהיה מלחמה בצפון או התלקחות עם איראן המספרים יהיו גבוהים יותר".
וסביבת האינפלציה?
"כאן אנחנו רואים את העלאות המס ואת ההיערכות להעלאת המע"מ. עליית מחירי הדלק שמייקרת את החשמל ובכלל את ההוצאות למפעלים. תכניס למשוואה הזו את הצריכה הפרטית שהולכת וגדלה כי אנשים לא טסים לחו"ל אז הם מוציאים את הכסף כאן וזה משפיע מאוד על צד הביקוש. אז כשאתה מתכלל את הכל אתה מבין שהלחץ הוא להתפתחות אינפלציונית שתקשה מאוד על בנק ישראל להוריד ריבית".
הדולר?
"כרגע חוסר הוודאות גורם למשקיעים הזרים להוציא כסף מישראל וגם אם הדולר יורד יום אחד צריך להבין, המשקיעים הזרים לא אוהבים את רמות הסיכון שהולכות ועולות בקצב מהיר מידי והם ממשים סחורה וקונים דולרים".
כשהם ממשים סחורה אתם קונים
"זה נכון. הזרים מוכרים הרבה בנקים ולוחצים את המניות שלהם. אנחנו חושבים שגם ככה הבנקים זולים ואז כשהזרים יוצאים  במחירים האלה, אנחנו שם. הנחת העבודה שלנו שגם אם הבנקים ירדו עוד בתקופה הקרובה, הם יעשו תשואות מצוינות ביום שאחרי המלחמה".
הרבה כסף ישראלי נמצא בארה"ב, איך אתה רואה את השוק האמריקאי?
"כרגע השוק גבוה וכשתשואות האג"ח סביב ה-4.4%, זה מתחיל ללחוץ על השוק ולכן הסבירות שהלחץ הזה יביא לירידה בשוק המניות הוא גבוה".
בתחילת השנה השיח היה לקצב הורדות ריבית גבוה, ועכשיו הוא מתמתן, זו הסיבה לעליית התשואות?
"באופן עקרוני כן, בתחילת השנה נקודת המוצא הייתה שאנחנו לקראת 6 עד 7 הורדות ריבית רצופות בארה"ב ועכשיו כשאנחנו רואים את שוק העבודה שם ואת הצריכה הפרטית, אז מתחילים להפנים את העובדה שיהיו הורדות ריבית בקצב נמוך הרבה יותר ואני מעריך שהקצב יהיה 2 עד 3 הורדות ריבית רצופות והשוק מתקנן את עצמו. זה מה שראינו בתקופה האחרונה".
איפה נקודת האיזון?
"הנחת העבודה שלי היא שנקודת האיזון היא בתשואה של 4.5% באג"ח האמריקאי ואנחנו קרובים לשם ועכשיו השאלה הגדולה היא מה זה יעשה לשוק המניות, צריך לזכור שזו תשואה לא נמוכה שמכבידה על הפירמות. קשה לעשות עסקים בתשואות כאלה".
תסביר.
"אם אנחנו לוקחים את המכפילים בארה"ב כרגע (ה-S&P500 במכפיל 22, נ"כ) זה אומר שזה שקול לתשואות אג"ח של 4%. עכשיו תעשה את החשבון שאם יש לך באג"ח תשואה ממשלתית דולרית של 4.5%, זה מכביד מאוד על שוק המניות ומקרב תיקון. ובכל מקרה צריך לקחת בחשבון שהמלחמה כאן בישראל מכבידה מאוד גם על השוק האמריקאי. התלקחות אזורית זה אומר נפט שעולה לכיוון ה-100 דולר ומכאן התהליך מוכר וברור. בסופו של יום כלכלות לא אוהבות חוסר ודאות. בטח לא ברמה כזו"
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה