השוק
אילון מאסק מזהיר את המשקיעים - וכך תיראה המשך השנה של טסלה
מנכ"ל חברת הרכבים החשמליים דיבר עם משקיעים ואנליסטים אחרי הדוחות וסיפק תחזית מדאיגה להמשך השנה. מה הוא אמר להם ומה חושבים האנליסטים?
טסלה דיווחה על ירידה נוספת ברווחים ברבעון השני של השנה, ומה שהדאיג את המשקיעים עוד יותר היה האזהרה החריגה שהשמיע מנכ"ל החברה, אילון מאסק, בשיחת המשקיעים לאחר הדוחות. לדבריו, החברה עלולה להתמודד עם כמה רבעונים קשים, בין היתר בשל ביטול הטבת המס הפדרלית לרכישת רכבים חשמליים בארצות הברית, הטבה שעמדה עד כה על 7,500 דולר לרכב.
מאסק הדגיש בשיחת הוועידה כי הוא לא בטוח שאכן תגיע תקופה קשה, אך ציין ש"זה בהחלט תרחיש אפשרי". הוא הוסיף כי רק לקראת המחצית השנייה של 2026, כאשר טכנולוגיות הרכב האוטונומי של טסלה יתחילו להניב הכנסות, הוא מצפה לשיפור משמעותי. בינתיים, המניה נופלת בכ-6% במסחר המוקדם.
הטבת המס על רכבים חשמליים צפויה להסתיים ב-30 בספטמבר, מה שצפוי לייקר את רכישת הרכב החשמלי ולהקשות על טסלה לשמר את רמות הביקוש בארה"ב. לכך מצטרפת גם התגברות התחרות בתחום לצד ירידה במחירי הרכבים הממוצעים והוצאות גבוהות יותר על מחקר ופיתוח בתחום הבינה המלאכותית.
החברה דיווחה על רווח נקי של 1.2 מיליארד דולר, או 40 סנט למניה, ירידה של 16% לעומת השנה שעברה. ההכנסות ירדו ב-12% ל-22.5 מיליארד דולר, בין היתר בשל ירידה במסירות. בנוסף, טסלה לא סיפקה תחזית לייצור הרכב השנתי, מה שמעיד על מידה גבוהה של חוסר ודאות.
למרות הדברים הקשים, מאסק שמר על קו אופטימי לעתיד הרחוק יותר. הוא הזכיר החברה החלה להפעיל שירות רובוטקסי בעיר אוסטין, טקסס וצפויה להתרחב במהירות לערים נוספות בארה"ב, ביניהן סן פרנסיסקו, נבדה, אריזונה ופלורידה. מאסק אמר כי עד סוף השנה השירות עשוי להגיע למחצית מאוכלוסיית ארה"ב, בכפוף לאישורים רגולטוריים.
"עצמאות תחבורתית בקנה מידה גדול תביא לשיפור דרמטי עבור טסלה", ציין מאסק, והוסיף כי מדובר בשלב מעבר מעולם שלפני האוטונומיה לעולם שאחריה, שינוי שהוא הגדיר כמהפכני.
מעבר לכך, מאסק התייחס לרובוט האנושי של החברה, Optimus, שצפוי להפוך לדבריו למוצר החשוב ביותר של טסלה בטווח הארוך. לדבריו, אבות הטיפוס של הדגם החדש של הרובוט צפויים להיות מוכנים עד סוף השנה, והייצור הסדרתי יחל בתחילת 2026. הוא אף העריך כי תוך חמש שנים החברה תוכל לייצר כמיליון רובוטים בשנה.
מעבר לביטול ההטבות, החבילה הכלכלית של טראמפ כוללת גם שינויי רגולציה שפוגעים בטסלה ישירות. לפי מנהל הכספים הראשי של טסלה, ויבאב בנלוף, ביטול תמריצים בתחום אגירת האנרגיה צפוי לפגוע במכירות מגזר האנרגיה של החברה, במיוחד בתחום האגירה הביתית. בנוסף, העלייה בעלויות המכס וההשפעות על שרשרת האספקה ימשיכו להכביד על הרווחיות גם ברבעונים הבאים.
החברה כן מדווחת על התקדמות בפרויקטים כמו ה-Megapack - יחידות אגירת אנרגיה בקנה מידה גדול - אך מזהירה כי ההשפעה של תעריפים ומדיניות ממשלתית תהיה מורגשת.
בינתיים בוול סטריט הדעות לגבי טסלה חלוקות. בעוד ב-JP Morgan טוענים שמניית טסלה "מנותקת מהמציאות הכלכלית", האנליסטים של Morgan Stanley ממשיכים לדרג את טסלה כאחת המניות המובילות, בעיקר בשל הובלתה בתחום הבינה המלאכותית והאוטונומיה. עם זאת, גם הם מזהירים שהמעורבות הפוליטית של מאסק עלולה להוסיף לחץ על המניה בטווח הקצר.
ראוי לציין כי מאסק לא הזכיר את טראמפ בשמו לאורך כל שיחת הוועידה, אך הביקורת המרומזת הייתה ברורה: הוא עזב את הממשל במאי לאחר תקופה סוערת, במהלכה הוביל את מחלקת היעילות הממשלתית, שחתכה אלפי משרות ממשלתיות, צעד שעורר מחאות ופגע במותג של טסלה.
לאחר פרישתו מהממשל, מאסק אף הכריז על הקמת מפלגה פוליטית חדשה - "מפלגת אמריקה" - מהלך שזכה ללעג מצד טראמפ, שאיים לבחון את שלילת אזרחותו של מאסק ופסילת חוזים ממשלתיים.
עוד ב-
המסר המרכזי משיחת המשקיעים של טסלה הוא ברור: החברה עשויה לעבור תקופה מאתגרת, אבל מאסק ממשיך להאמין בחזון הטכנולוגי. השאלה הגדולה היא האם גם המשקיעים ימשיכו להאמין בו, במיוחד כשהמכירות יורדות, ההטבות נעלמות והעתיד נראה רחוק מתמיד. בינתיים, המניה ירדה ב-5.5% במסחר המאוחר ונסחרת לפי שווי של 1.07 טריליון דולר, שווי המשקף מכפיל רווח עתידי של כ-120.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



