השוק

דיסני בבעיה - התשובה שלה הוא הימור גדול, מסוכן וגורלי

שירות הישירות לצרכן (DTC) של ESPN יצא לדרך באוגוסט ומכוון להחזיר צמיחה דרך מנויים, חבילות ופרסום. כך זה עשוי להיראות בדוחות של דיסני בשנה הקרובה
אלרואי אגם | 
דיסני (צילום shutterstock)
דיסני השיקה ב־21 באוגוסט את ESPN כשירות סטרימינג מלא לצרכן, שמביא את ערוצי ESPN ליישום אחד ומאפשר מנוי עצמאי או במסגרת חבילות עם Disney+ ו-Hulu. התמחור כולל שתי שכבות, ESPN Unlimited סביב 29.99 דולר לחודש או 299.99 דולר בשנה, ו-ESPN Select סביב 11.99 דולר לחודש המקרב את היצע +ESPN הוותיק. במקביל מוצעות חבילות משולשות במחיר השקה שנע סביב 29.99 דולר לחודש לשנה הראשונה בארה״ב. המהלך מייצר מסלול הכנסות חדש שיכול לקזז ירידות בטלוויזיה הלינארית.
סימני פתיחה חיוביים הופיעו מהר. לפי נתוני Antenna, ESPN והשירות המקביל Fox One צברו יחד כמיליון הרשמות בעשרת הימים הראשונים להשקה, כש-ESPN לקחה את עיקר הנתח. כ־80 אחוז מהנרשמים ל-ESPN בחרו במסלול חבילה, ומעל 10 אחוז הלכו על מנוי שנתי, שיעור גבוה ביחס לענף. הנתונים הללו חשובים מבחינת כלכלה של סטרימינג, כי חבילות מפחיתות נטישה עונתית ומעלות הכנסה ממוצעת למשתמש.
בצד התמחיר, סיקור עדכני של Barclays מעריך כי הכנסות הספורט של דיסני יכולות לחזור לצמיחה מתונה בשנים 2025-2030, גם אם קצב ניתוק המנויים בכבלים יואץ עוד ב-2-3 נקודות אחוז בשנה. לפי הניתוח, הכנסות שותפות עם מפעילים מסורתיים נמדדות סביב 13 דולר למנוי לחודש ועולות לאורך זמן, וההכנסה הכוללת משלבת גם פרסום שמוערך כיום בכ-19-20 דולר לחודש מנוי לינארי.
בשירות החדש ההנחה היא שמרווחי תפעול יהיו נמוכים יותר בטווח הקצר, סביב 10 אחוז, בגלל עלויות תוכן ושיווק, אך נקודת האיזון יורדת לכ-5 מיליון מנויים כאשר השירות נמכר כחלק מחבילות עם Disney+ ו-Hulu שמקטינות נטישה ומעלות הכנסה ממוצעת למשתמש (ARPU).
המשמעות החשבונאית לדיסני, שלושה מנועי רווחיות. הראשון הוא מנויים ישירים, שכבר בתחילת הדרך מגיעים בעיקר דרך החבילות ומייצרים יציבות גבוהה יותר לאורך עונת הספורט. השני הוא פרסום. בשנים האחרונות ESPN הצליחה להעלות מחירון ולשמור על שעות צפייה יציבות, כך שהכנסות הפרסום הפכו לעוגן גם מול ניתוקי כבלים. השלישי הוא הסכמי זכויות, הסכמי NFL והבלעדיות לאירועי WWE מ-2026 מרחיבים את אריזת התוכן לשירות, תומכים בתמחור פרימיום, ויכולים להאריך את עונת הפיקים מעבר לשמונה החודשים המסורתיים שבהם עיקר השידורים הבכירים.
יש גם סיכונים. שירותי ספורט רגישים לעונות. נטישה אחרי סיום עונות NFL או NBA היא דפוס מוכר, ולכן יכולת השימור תהיה מבחן מרכזי. כאן נכנסות החבילות לתמונה, כי משתמש שקיבל גישה גם ל-Hulu ו-Disney+ ייטה להישאר. סיכון נוסף הוא האצה בניתוק מהכבלים מעבר לציפיות. אם קצב הניתוק יעלה על ההנחות, שחיקת הכנסות השותפים עלולה לאכול חלק מהרווחיות הנוספת בסטרימינג.
בנוסף, עלויות תוכן בספורט גבוהות מאוד, וספורט טיפוסית פועל במרווחים נמוכים יותר מבידור כללי. לכן הנחת מרווח דו ספרתי נמוך בשנות ההשקה ריאלית, והרחבה תגיע רק עם קנה מידה, שיפור פרסום ממוקד, ושילוב דאטה בין האפליקציות.
מנקודת מבט של תזרים, היתרון של ESPN הוא עומק קהלים ופרסום חי. ככל שהשידור חי וחסין לדחייה, כך ערך הפרסום גבוה יותר. אם ESPN תצליח להטמיע כלים מסחריים חכמים באפליקציה החדשה ולהציע חבילות פרימיום לאוהדים כבדים, נוצר פוטנציאל לשיפור הכנסה ממוצעת למשתמש מעבר למנוי הבסיסי. על גבי זה, אינטגרציה של מכירת מרצ׳נדייז, הימורי ספורט חוקיים היכן שמותר, וכרטיסים יכולה להרחיב סל הכנסות היברידי לאורך זמן.
לסיכום פרקטי למשקיע, בטווח הקרוב, נקודות המעקב יהיו מספרי מנויים ושיעורי נטישה לאורך עונת הפוטבול, קצב אימוץ החבילות המשולשות, ומדדי פרסום ברבעון הרביעי. בטווח של שנה, השאלה תהיה האם דיסני מצליחה לשמור מרווח דו ספרתי בשירות החדש תוך בלימת הירידה בלינארי. אם התחזיות יתממשו, שירות הישירות לצרכן של ESPN לא יהיה רק מהלך הגנתי להשבת מנויי כבלים אבודים, אלא תרומה נטו לצמיחת הרווח למניה של דיסני.
 

הכתבה אינה מהווה המלצה להשקעה. 
 

אלרואי אגם: חוקר ואסטרטג השקעות המשלב מומחיות בשוק ההון, הייטק ועולם הקריפטו. מספק ניתוחים ותובנות לאיתור הזדמנויות השקעה בנכסים מסורתיים ודיגיטליים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה