השוק

השקעות בקלינטק: "סולאר ואגירה הן העתיד של תחום האנרגיה המתחדשת בישראל"

שווי השוק של החברות הישראליות בתחום הקלינטק נאמד בכ-38 מיליארד שקל. מנכ"ל חברת האנרגיה הסולארית דוראל מסביר בראיון ל-ice על הצמיחה והפוטנציאל האדיר באנרגיות מתחדשות: "מדינות מגדירות יעדים כדי להפחית מזהמים ועוברות לאנרגיה מתחדשת, שהיא לא רק ירוקה ונקייה יותר, אלא גם זולה יותר"
שרון טל | 
יקי נוימן מנכ"ל דוראל אנרגיה (צילום דניאל שטרית, pixabay)
תחום האנרגיות המתחדשות הוא אחד הצומחים בשנים האחרונות וכזה שסומן על ידי חברת ההשקעות האמריקאית GLOBAL X כאחד הכדאיים להשקעה ב-2021, ולא בכדי. קרנות ההשקעות בתחומי הקיימות בארה"ב, צמחו ב-42% מ-12 טריליון דולר ל-17.1 טריליון דולר בין השנים 2018-2020. כיום הן מהוות 33% מסך הנכסים המנוהלים בארה"ב.
נוסיף לכך את ההערכות לפיהן 2020 היא אחת השנים החמות ביותר שנרשמו. לפי GLOBAL X, בשנה החולפת חלה עלייה של 0.75 מעלות צלזיוס בהשוואה ל-1980, ותחזיות מצביעות על אפשרות לעלייה של 4 מעלות עד שנת 2100, דבר שיוביל להשלכות דרמטיות על מערכת האקלים העולמית.  
לכן, רוב העולם המערבי, בין היתר קנדה, ארה"ב, האיחוד האירופי וגם ישראל, הכריזו על תכניות לצמצום כמעט מוחלט של שימוש בדלקים פוסיליים מזהמים עד 2050 לטובת מעבר לאנרגיות ירוקות יותר המבוססות טכנולוגיה סולארית. והפוטנציאל? אדיר סביבתית וגם כלכלית. עדות לכך ניתן לראות בבורסה הישראלית, שלאחרונה הכריזה על מדד קלינטק בו 12 חברות בתחום האנרגיות המתחדשות, שכיום מחזיקות בשווי שוק כולל של כ-38 מיליארד שקל.
העולם מתקדם לאנרגיה מתחדשת
יקי נוימן, מנכ"ל חברת דוראל אנרגיה, שהכריזה השבוע על כניסתה לשוק הפולני בהשקעה מוערכת של מאות מיליוני יורו, מסביר בראיון ל-ice על הפוטנציאל האדיר שבטכנולוגיות ירוקות: "היתרונות של הקלינטק התחדדו במשבר הקורונה, כחלק ממהפכה שעובר העולם בייצור חשמל. מדינות רבות ברחבי העולם מגדירות יעדי ייצור לאנרגיה מתחדשת כדי להפחית מזהמים. בארה"ב יש מדינות כמו פלורידה וקליפורניה שהגדירו יעד של 100% אנרגיה מתחדשת עד 2050. המגמה היא מעבר מייצור חשמל בשיטות מסורתיות של שריפת פחם או דלקים פוסיליים לייצור חשמל נקי".
נוימן מצביע על שתי סיבות מרכזיות בגינן העולם חותר לאנרגיות ירוקות – ידידותיות לסביבה ותעריף ייצור זול משמעותית: "כשמוסיפים למהלך הסביבתי הבריא והירוק ביותר את העובדה שאנרגיה מתחדשת היא גם הזולה ביותר, אז מקבלים מתאם של ממש ולכן ברור מדוע העולם הולך לאנרגיה מתחדשת". הוסיף. 

אנרגיה מתחדשת וירוקה. צילום: pixabay 
אנחנו רואים שורת חברות ישראליות שצומחות במהרה בתחום הקלינטק בשוק ההון, מה הגורמים שמניעים את השוק? "ישראל רוצה להגיע ב-2021 ל-10% ייצור של אנרגיה מתחדשת ול-30% עד 2030, לכן גם קמות חברות ישראליות והענף עצמו בצמיחה", הסביר נוימן והוסיף: "דוראל הייתה החברה הישראלית הראשונה להנפיק בתחום הקלינטק בזמן הקורונה כי הבנו שאנו צריכים את תמיכת שוק ההון על מנת להמשיך בצמיחה שלנו. אחרינו כבר נפתח סט שלם של הנפקות כי יותר ויותר חברות מזהות שזה תחום עתיר השקעות". 
ובמספרים?
בישראל הוקמו עד כה כ-4,000 מגה וואט, שכדי להגיע ליעדי הממשלה ב-2030 נדרש להגיע לכ-12,000 מגה וואט, כל יחידה משקפת מיליון דולר השקעה. אנחנו צופים השקעות בסדר גודל של 12 מיליארד דולר בשנים הקרובות, וזה דבר שצריך לממן ונדרשת עבורו נגישות להון. זו אחת הסיבות שגם נולד מדד הקלינטק".
נוימן פירט כי דוראל זכתה בשני מכרזים גדולים להקמת מתקנים פוטו־וולטאיים בשילוב עם אגירת אנרגיה, בהספק של כ-1,200 מגה וואט. כמו כן הסביר על המהלכים שביצעה החברה בשנה האחרונה: "ב-2020 מיצבה דוראל זרוע חזקה באירופה ובישראל. הצגנו מוצר חדשני ראשון מסוגו שמאפשר שימוש בקרקעות חקלאיות להצבת לוחות סולאריים ביחידת שטח, כך גם השוק הסולארי וגם החקלאות יכולים להנות מהפירות. אנחנו נערכים להשקיע ב-2021 למעלה מ-2 מיליארד שקל בישראל בפרויקטים מסוג זה ולוחצים חזק על הדוושה גם בפעילות הגלובלית באירופה ובארה"ב".

לוחות סולאריים בשטחים חקלאיים - שני הצדדים נהנים מהפירות. צילום: דוראל אנרגיה 
עתיד כלכלי ירוק יותר, גם לתושבי הפריפריה
רשות החשמל פרסמה השבוע מכרז להקמת מתקנים סולאריים המשולבים אגירת חשמל, בתעריף ייצור הנמוך ב-33% מזה של חברת החשמל. מהלך אחד מגיע מתוך שינוי מגמה שמוביל שר האנרגיה שטייניץ שאמר ל-ice כי "עד 2030 תהפוך ישראל למובילה בעולם בייצור חשמל מהשמש".

pixabay
פוטנציאל כלכלי עצום לתעסוקה בפריפריה. צילום: pixabay
נוימן מסביר כי המעורבות הממשלתית בנושא חשובה ובעלת יתרונות רבים עבור יישובים מרוחקים: "בישראל המקום הטוב ביותר לייצר חשמל סולארי הוא הערבה, אבל מצד שני אין שם הרבה יישובים. לכן נדרשת השקעה מתמשכת בתשתיות שתאפשר להקים מתקני ענק בתחום האנרגיה המתחדשת. אנחנו רואים את ישראל משקיעה בתחום וזה יוצר תנופה כלכלית בדמות הכנסות איזוריות ומקומות עבודה לתושבים".
נוימן סיכם והוסיף כי בממשלה מבינים את הפוטנציאל של אנרגיה מתחדשת עד כדי מצב בו שר האנרגיה שטייניץ ביטל הקמת תחנת כוח בגז: "המהלכים האחרונים מחזקים את ההליכה לכיוון של סולאר ואגירה, אם בעבר עשו מתקנים סולאריים ללא אגירה, כיום השילוב ביניהם שמאפשר ייצור נקי וזול יותר, הוא העתיד של האנרגיה המתחדשת בישראל".

יקי נוימן מנכ"ל דוראל אנרגיה: "סולאר ואגירה הן העתיד של תחום האנרגיה המתחדשת בישראל". צילום: דניאל שטרית
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה