השוק

דנה עזריאלי ניקתה את השוק מכסף בגיוס חסר תקדים של 3.6 מיליארד שקל

הקבוצה השלימה במהלך הלילה גיוס ענק בהיקף שמשתווה לסדר הגודל של הבנקים הגדולים, כאשר הביקושים היו בהיקף של 4 מיליארד שקל בסך הכל, בכיר בשוק: "הולך להיות שבוע מעניין בשוק האג"ח"
ניצן כהן | 
דנה עזריאלי (צילום זיו קורן)
את הסיפור הזה נתחיל עם המספרים: דנה עזריאלי, בעלת השליטה בעזריאלי השלימה הלילה גיוס ענק של 3.6 מיליארד שקל באמצעות הנפקת שתי סדרות אגח חדשות. המוסדיים הזרימו להנפקה ביקושים של יותר מ-4 מיליארד שקל, מה שהפך את ההנפקה הזו להנפקה הגדולה בישראל של התקופה האחרונה.
כפי שפרסמנו בלעדית ב-ice על הגיוס, הריבית בהנפקת האג"ח הזו הייתה יחסית גבוהה אבל הוגנת לשני הצדדים כשבסדרה ה״קצרה״ הריבית נקבעה על 0.9% ובסדרה הארוכה נקבעה על 1.69%.
עכשיו לסיפור: בחודשים האחרונים הונפקו סדר גודל של 100 חברות חדשות בבורסה, חלק גדול מההנפקות ירדו לטימיון בעיקר בגלל שלחברות האלה אין באמת מה למכור, הן מספרות סיפורים על מכפילי הכנסות, הכנסות חוזרות וכל מיני צ׳יזבטים אבל רווחים? החזר השקעה למשקיעים? מודל עסקי בר קיימא? הכל נשאר במצגת היפה.
מנהלי ההשקעות יודעים את זה, החתמים יודעים את זה, כולם יודעים את זה ואין פוצה פה כי כולם נמצאים באותו המלכוד: יש יותר מידי כסף בשוק והמרדף, ועוד איזה מרדף אחרי התשואות לטווח הקצר מסמא את עיניי כולם.
אבל יש גם הנפקות טובות במחירים גבוהים אומנם אבל עדיין טובות, בטח ביחס למה שקורה כאן בשנים האחרונות. זו הייתה הנפקת ורידיס, הנפקת אלביט מערכות והנה עכשיו ההנפקה של דנה עזריאלי, אבל נתמקד רגע בהנפקה של עזריאלי.
ההנפקה של עזריאלי הייתה אמורה להיות במקור בסדר גודל של 800 עד 900 מיליון שקל. המוסדיים שליו אינדיקציות לחתמים ולעזריאלי כי הם מבקשים יותר סחורה וזו מצידה החליטה ללכת על הכפלות וההנפקה כוונה להיקף של 2 מיליארד שקל. אבל אז הגיעו הביקושים שהיו גבוהים מ-4 מיליארד שקל וההנפקה גדלה ל-3.6 מיליארד שקל.
הנפקות בסדר גודל כזה שמורות בדרך כלל למערכת הבנקאית, היהלום שבכתר ההנפקות. גם לא כל בנק יכול לקחת סכומים כאלה מהשוק. הדובדבנים האמיתיים הם לאומי ופועלים אבל בשנים האחרונות הצטרך בנק מזרחי לליגה הזו וגם הוא מסוגל לקבל בשוק סכומים בסדר גודל כזה, אבל בעיקרון אם זה לא בנק, סכומים כאלה בהנפקה אחת יכולים להישאר בגדר חלום רחוק.
קהל המטרה של הנפקות בסדר גודל כזה הם הידיים החזקות של השוק, חברות ביטוח, בתי השקעות גדולים כמו אלטשולר, מור, ילין, מיטב וכד׳ אלה לא ״הנפקות חתולים״ כמו חלק גדול מההנפקות של השנה האחרונה, אפה הנפקות שקונים בהם סחורה ויושבים עליה עד הסוף.
דנה עזריאלי נכנסה הלילה למועדון האקסלוסיבי, הסגור והיוקרתי באמת של הבנקים פועלים, לאומי ומזרחי. מועדון שגם אלביט מערכות נמצאת קרובה מאוד אליו, אבל עדיין לא שם. מועדון שאם אתה לא בנק ולא כל בנק, אתה צריך להיות חברה ממשלתית ענקית וכד׳.
אבל יש גם סיכונים: נתחיל בהנפקה עצמה: חוב בסדר גודל כזה צריך לדעת לנהל כדי לא להגיע בעוד כמה שנים למצב בעייתי של הסדר, צריך לייעד את הכסף או לפחות חלקו שלא לומר רובו להשקעות שיניבו החזר שניתן איתו להחזיר את החוב. זה לא פשוט ואפילו מורכב מאוד ודורש אמון, מוניטין ויכולת מרשימה לנהל את זה, הידיים החזקות של השוק קיבלו הלילה החלטה - דנה עזריאלי שם והם מוכנים לקחת בשמנו את הסיכום הזה.
נקודה נוספת ומעניינת היא מה יקרה בשבועות הקרובים בשוק האג"ח אחרי ההנפקה הזו, ונסביר. בהנפקה בסדר גודל כזה הידיים החזקות רוצות הקצאה של הרבה סחורה ולכן הטקטיקה היא להזרים ביקושים גבוהים, גבוהים מאוד ולקבל הקצאה חלקית (כדי לקבל 300 מיליון שקל צריך לזמין סחורה, על דרך המשל, ב-600 מיליון שקל) כאן קרה משהו מעניין, הידיים החזקות הזמינן 600 מיליון שקל וקיבלו אך הכל מה שיוצר מצב שהמוסדיים נחשפו לעזריאלי הרבה יותר ממה שרצו.
בסוף השבוע הקרוב יאלצו המוסדיים הגדולים לקבל החלטה; האם הם נשארים עם כל הסחורה שהזמינו (וקיבלו) ויהיו בחשיפת יתר לעזריאלי? או שהם ישמרו על החשיפה שהחליטו עליה קודם להנפקה ואז הם צריכים למכור אגח מסדרות אחרות של עזריאלי או אולי משל חברות מתחרות בתחום הנדל״ן כמו מליסרון.
כך או אחרת יש נקודה נוספת שצריך לשים אליה לב והיא גודל ההנפקה שניקתה למעשה את השוק מכסף לתקופה הקרובה. התרחיש הסביר כרגע שבימים הקרובים לא נראה את המוסדיים הגדולים בשוק קונים הנפקות אחרות בסדרי גודל גדולים, לפחות עד שיעכלו את ההנפקה הזו.
בכירים בתחום ההנפקות הגדולות אמרו הבוקר ל-ice שהם שמחים שלא צפויות להם הנפקות גדולות בשבוע הקרוב כי לא נראה שיהיו שם ידיים חזקות עד שההנפקה של עזריאלי ״תתעכל״ אצלהם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה