השוק

למרות התנודות בשווקים: מדד אמון הצרכנים עלה בחודש ספטמבר

מדד אמון הצרכנים הוא אחד האינדיקטורים שניתן ללמוד מהם את תנועת הצרכנים ומכאן לגזור ראשיתה של מסקנה על כיוון הצריכה הפרטית
ניצן כהן | 
אביגדור ליברמן, שר האוצר (צילום יונתן זינדל פלאש 90)
מדד אמון הצרכנים שמפורסם על ידי בנק הפועלים ונערך על ידי KANTAR עלה בחודש ספטמבר ב-4.3 נקודות לרמה של 139.0 נקודות (אפריל 2002=100). המדד למצב השוטף עלה ב-4.6 נקודות ומדד הציפיות עלה ב-4.1 נקודות.
נסביר לרגע את החשיבות של מדד אמון הצרכנים בעיתוי הזה. הכלכלה העולמית נמצאת כעת בצומת בו היא יכולה לגלוש למשבר אולם היא יכולה גם להמשיך לצעוד קדימה וזה תלוי בהרבה גורמים שחלקם בשליטה (כמו היריבות הפוליטית בארה"ב שמעכבת את אישור תוכנית ההשקעות הגדולה של הממשל) וחלקם לא בשליטה או בשליטה לקויה (כמו ההפרעה לשרשרת האספקה העולמית בשל וירוס הקורונה או עליית מחירי הנפט בגלל הערכות לא מדויקות על הצריכה שהתקבלו בעבר וצריכות לעבור התאמות).
מעבר לכך יש לזכור שהבנקים המרכזיים עומדים בפני צומת של איך מצמצמים את הזרמות הכסף הבלתי פוסקות שיוצרות כבר אווירה אינפלציונית, מבלי לגרום לנזקים לכלכלה.
בין אם זאת או אחרת, הרי שאמון הצרכנים בכלכלות המקומיות ובכלכלה העולמית היא משמעותית כי אם אדם בשטוח במקום העבודה שלו ותחושת העושר שלו לא נפגמה, הוא ימשיך להוציא כסף על צריכה פרטית שהיא מנוע צמיחה משמעותי בכלכלה. מדד אמון הצרכנים אמור לבדוק את נושא אמון הצרכן בכלכלה הישראלית ולכן בעת הזו, נכון לבחון את המדד בחשיבות גבוהה מכפי שייחסנו בעבר אליו.
בגדול, כל עוד מדד אמון הצרכנים עולה, זה טוב לכלכלה ולכן למרות התנודתיות בשווקים שאמורה, לפחות תיאורטית, לפגוע בתחושת העושר של הציבור שלפחות על-פי נתוני בנק הפועלים לחודש ספטמבר לא רק שלא נפגעו אלא אף השתפרו.
כלכלני בנק הפועלים ניתחו אף הם את המדד: "ירידה חדה במספר הנדבקים היומי הגבירה את תחושת הביטחון של הצרכנים בתקופת החגים. לאחר חודשיים של ירידה קלה ראינו התאוששות בחודש האחרון.
"חודש ספטמבר אופיין בירידות שערים בשוקי המניות בעולם, ובדרך כלל אלו משפיעות לשלילה על אמון הצרכנים. בתקופת הקורונה, ההשפעות של מגבלות וחששות מהדבקה, גוברות על שיקולים אחרים, והחיסון השלישי סיפק לצרכנים את התחושה הזו בתקופת חופשות החגים.
"החסכונות הגבוהים של הציבור מתקופות הסגרים מתורגמים לעלייה בצריכה הפרטית, ובעיקר של שירותים, שצריכתם נמנעה בשנה שעברה, כמו נופש ופנאי. לפי נתוני הלמ"ס, הרכישות בכרטיסי אשראי בחודשים יוני-אוגוסט עלו בשיעור שנתי גבוה של 9.9%. בשוק העבודה, שיעור האבטלה הרחב ירד לרמה של 7.9% במחצית הראשונה של חודש ספטמבר לעומת רמה של 8.1% במחצית הראשונה של חודש אוגוסט".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה