השוק

לאומי: צריך לנהל את מכירות האג"ח כדי למנוע משבר

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן ואסטרטג הריביות דודי רזניק, אומרים כי הפדרל ריזרב יצטרך לנהל את צמצום המאזן שלו שיגיע בקרוב למספר המפלצתי של 9 טריליון דולר, וזאת כדי למנוע משבר נזילות בשווקים
ניצן כהן | 
גיל בפמן (צילום אורן דאי)
בימים הקרובים צפוי הפדרל ריזרב לעלות הילוך בכל הנוגע למלחמה באינפלציה. הפד צפוי להעלות את הריבית בשיעור של 0.5% ולהתחיל לצמצם את המאזן המפלצתי שלו שנושק ל-9 טריליון דולר.
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, ואסטרטג הריביות של הבנק, דודי רזניק מעריכים שצריך יהיה לנהל את היציאה הזו מהשווקים כדי למנוע התפתחות של משבר נזילות שעלול אף הוא להיות הרסני לכלכלה האמריקאית.
 
"הדגש בהחלטה הקרובה של הפדרל ריזרב יהיה על מדרגות גדולות יחסית של העלאת הריבית בתחילת הדרך, זאת על מנת להגדיל את מידת היעילות בטווח הקרוב וגם בכדי להגיע לרמות שיא ריבית נמוכות יותר בהמשך מאשר אלו שהיו מגיעים אליהן בתהליך הדרגתי, מתון וממושך. גם חברות פד מתונות יחסית כמו לייל ברינרד, סגנית היו"ר, ומרי דיילי, מצביעות על צורך בשתי העלאות של 50 נ"ב כל אחת בהחלטות הקרובות. יש גם מספר חברי פד שתמכו בצעדי "הלם" עם עלייה גדולה יותר של 75 נ”ב.
"השווקים מצפים שהפד יחזיר את הריבית לרמה הניטרלית של 2.4% עוד לפני סוף השנה הנוכחית ולאחר מכן ימשיך להעלות את הריבית לכמעט 3.5% בשנה הבאה, מה שיתמוך בהחזרת הריבית הריאלית לרמה חיובית על פני עקום התשואות ובכך הפד ישיג את יעד הביניים הבלתי מוצהר שלו של ריבית ריאלית שכבר לא תהיה שלילית, אלא חיובית, וכנראה ברמה של אחוז אחד ויותר", אומרים בפמן ורזניק.
"לעת עתה השווקים הפיננסיים עושים את רוב העבודה עבור הפד והתנאים הפיננסיים התהדקו באופן ניכר במהלך החודש האחרון. תשואות איגרות החוב הממשלתיות עלו, תשואות איגרות חוב הקונצרניות עלו, ריבית המשכנתאות עלתה במהירות לרמות טרום המגיפה. באופן דומה, הדולר התחזק מאוד בעולם, במיוחד מול הין היפני והרנמינבי הסיני ובמידה פחותה האירו וזהו צעד מצמצם מבחינת העמדה המוניטרית של ארה"ב.
"על מנת לשמר את התוצאות המצמצמות של מהלכי השוק, הפד ישתדל שלא לאכזב בהחלטה הקרובה, ובמסגרת זו יכריז גם על צמצום היקף הנכסים במאזנו בהיקף של עד כ-60 מיליארד דולר לחודש באג"ח ממשלת ארה"ב ועד כ-35 מיליארד דולר לחודש ב- MBS.
"לא תהיה בעיה לעמוד ביעד של צמצום היקף אחזקת האג"ח הממשלתי, אך ב-MBS נראה שהיקף הצמצום יהיה בתחילה רק עד כ-20 מיליארד דולר לחודש בממוצע. הפד רוצה לחזור להחזקה רק של אג"ח ממשלת ארה"ב בטווח הארוך, ולכן בשלב מסוים יפעל למכירות אקטיביות של אחזקות MBS, ככל הנראה בתחילת השנה הבאה.
"המאזן של הפד צפוי להתכווץ  מכ-9 טריליון דולר כעת ל-5 טריליון דולר בסוף 2024 וזאת תוך כדי השפעה מהותית על היקף הנזילות במערכת הפיננסית אותן הפד יצטרך לנהל בדיוק רב באמצעות כלים מתאימים (ריפו וכיוב') בכדי להימנע ממשברי נזילות", הם מוסיפים. 
בפמן ורזניק מעריכים כי הצמיחה של התוצר בארה"ב צפויה להאט באופן הדרגתי אל מתחת לפוטנציאל (אל מתחת ל-2% ב-2023-2024). "עם זאת, לא נראה שמדיניות הפד היא זו שעלולה לדחוף את כלכלת ארה"ב לכדי צניחה למיתון, שבו התוצר יורד מרבעון לרבעון ומספרי הצמיחה הינם שליליים.
"נראה שהפד מכוון את הריבית מעט מעל הרמה הניטרלית – של ריבית ריאלית חיובית -- אך לא לרמה גבוהה, זאת עם מידה רבה של סבלנות לגבי תהליך ירידת האינפלציה חזרה ליעד. נראה שלפד יש את הנכונות לקבל מצב של אינפלציה שהינה מעל היעד בשנתיים הקרובות, זאת כל עוד מסתמנת ירידה משנה לשנה וציפיות האינפלציה אינן מתנתקות לחלוטין מן העוגן של היעד" הם מסיימים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה