השוק

בנק לאומי יוצא לשתי עסקאות מימון של 2.3 מיליארד שקל

לאומי לקח על עצמו אתמול התחייבויות של 2.23 מיליארד שקל לממן שתי עסקאות משמעותיות בתחום התחבורה הציבורית והאנרגיה המתחדשת; העסקאות של לאומי קצת יותר משבוע לאחר עסקת המימון הגדולה של מזרחי בגב-ים
ניצן כהן |  2
חנן פרידמן מנכל בנק לאומי (צילום אורן דאי)
לאחר שלפני כשבועיים יצא בנק מזרחי טפחות בעסקת מימון משמעותית של כמיליארד שקל לגב-ים שהייתה זקוקה לכסף כדי לממש את ההסכם לרכישת חבילת המניות של אהרון פרנקל, נלחצו בבנק לאומי ויצאו אתמול בשתי עסקאות משמעותיות בהיקף כספי כולל של 2.28 מיליארד שקל.
עסקאות המימון של לאומי מהיומיים האחרונים כוללים מימון של 1.45 מיליארד שקל לפריים אנרג'י שעוסקת בתחום האנרגיה המתחדשת והעסקה השנייה בהיקף כספי של 830 מיליון שקל לג'נריישן קפיטל עבור הקמת אשכול הסעת המונים עבור מטרופולין, חברת האוטובוסים של ג'נריישן.
 
נזכיר כי עסקאות המימון, בטח זו של פריים אנרג'י שנועדה למממן עבורה המכרז הדו-שימושי בו זכתה, לא יהיו במלואן מהונו של הבנק שבלאו הכי, נכון לתום הרבעון הראשון של השנה, היה על הקצה אלא הבנק יחפש לבנות קונסורציום של משקיעים שירכשו ממנו חלק ניכר מההלוואה.
בהסכם עם ג'נריישן קפיטל מדובר בעסקת אשראי נון-ריקורס, כלומר עסקה שהנכסים שירכשו באמצעות כספי הבנק ישמשו בטוחה וללא יכולת חזרה לבעלי השליטה - מדובר בעסקה שנחשבת ברמת סיכון גבוהה יחסית. לאומי היה בעסקה הזו אגרסיבי מאוד (ואלי אפילו מידי) בטח כשמסתכלים על המבנה שלה.
 
לאומי יעמיד לג'נריישן קפיטל 830 מיליון שקל בשלושה מסלולים: מסלול אחד בריבית פריים פלוס 0.3%. שנמי המסלולים הנוספים יהיו מרווח של 1.9% עד 2.1% מעל האג"ח הממשלתי המקביל. יש לציין שבמרווחים כאלה ובטח כשלוקחים בחשבון את רכיב הזמן בעסקה, קשה יהיה לראות כיצד לאומי ירוויח מכניסה של מלווים נוספים מבלי שרמת הרווחיות שלו מהמימון הזה תהיה מתקבלת על הדעת.
צריך לציין שבנק מזרחי נכנס לעסקת מימון רכישת מניות אהרון פרנקל בגב-ים בריבית שקלית של 3% למשך שנה בלבד וזה כבר הרבה יותר סביר למרות הסיכון הגדול שיש במימון רכישת אמצעי שליטה, עסקאות מהזן שאם לא היה מדובר בגב-ים ונכסים ובניין, היינו מרימים גבה על רמת הסיכון שבה.
כך או אחרת מה שניתן ללמוד משלושת העסקאות האחרונות, הן של לאומי והן של מזרחי שהפירמות מעדיפות כרגע שלא לגייס בשוק ההון בשל הקשחת התנאים שם וחוזרות למערכת הבנקאית ושם יש תיאבון שונה לסיכון. אם במזרחי העסקה היא בליבת התוכנית העסקית שגיבש המנכ"ל משה לארי (ארגון סינדיקציות מימון) הרי שבלאומי, התיאבון לסיכון ומגבלות ההון, מחייבות מעקב שוטף של הפיקוח על הבנקים.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    ממש לא מובן
    מפתיע 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עסקאות נון ריקורס לא אמורות להינתן ע"י הבנק. לא חסר מימון שמבקשות חברות ועם פחות סיכון וריבית גבוה. בהחלט נראה שהבנק נלחץ או קשרים טובים השפיעו כאן.
    סגור
  • 1.
    המנכל פרידמן
    נאור 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בנק לאומי עושה עסקאות ומרוויח יפה,אולם מאז ש פרידמן קיבל התפקיד הוא מתעמר בעובדים ופוגע בשכרם ובתנאים,הבנק שייך לעובדים וחבל מאוד שועד העובדים משתף איתו פעולה במקום לדאוג לעובדים.
    סגור