השוק

המפקח על הבנקים: משכנתאות חוץ בנקאיות - מכשול בפני עיוור

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן: "אם שחקן חוץ בנקאי יקל בחיתום בתחום המשכנתאות, מבחינתי זה מכשול בפני עיוור"; על יחס ההון בלאומי אומר אבידן: "ההון של לאומי מניח את דעתי, ואחרי שהכירו ברווחים ממכירת לאומי ארה"ב, דעתי נחה עוד יותר"
ניצן כהן |  4
יאיר אבידן (צילום רמי זרניגר, ליל גואלמן)
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן אומר בשיחה עם אתר ice, כי הוא אינו שוקל שיקולים מקרו כלכליים בכל הנוגע למגבלות בענף הנדל"ן שהוא מטיל על המערכת הבנקאית. "במסגרת האשראי לנדל"ן ברור לכולנו שחלק מהאתגר זה צד ההיצע וכשזה ייפגש עם הביקוש הוא יצטרך להיפגש עם מימון ולכן בסופו של דבר, כמות האשראי לנדל"ן עלתה. אבל גם אם היא עלתה ברמת הסיכון בפרוטפוליו  - זה לא מטריד אותי אלא מחייב מעקב.
"אני במקטע הזה לא מסתכל על תמונת המקרו אלא אנחנו בפיקוח על הבנקים. עשינו צעדים במשכנתאות ובקרקעות כדי לצמצם סיכונים".
 
- בוא נדבר רגע על הקירבה של הבנקים למגבלות יחסי ההון. לאומי היה הכי קרוב למגבלה הרגולטורית ואחריו, בפער גדול יחסית, הפועלים.
"רמת ההון של בנק לאומי סבירה ומנוהלת. אפקטיבית הם עוד לא הכירו ברווחים ממכירת בנק לאומי ארה"ב שזה כשלעצמו מחזק את הלימות ההון. זה נתון משמעותי והם יוכלים להכיר ברווח הזה כבר ברבעון השני. לשאלתך, ההון של לאומי מניח את דעתי אבל מניח את דעתי הרבה יותר כשהם מכירים ברווח ממכירת לאומי ארה"ב.
"אני רוצה שתבין את התמונה המלאה, אנחנו מנתחים את ההון של כל הבנקים באופן שוטף והם עומדים ברמות ההון הנדרשות. אתה צריך להיות בטוח שכאן השרירים שלנו (של הפיקוח על הבנים, נ"כ)  מאוד מאומנים".
 
- אז בוא נדבר על כניסה של המוסדיים והשחקנים החוץ בנקאיים לעולם המשכנתאות. יש 5 גופים שמפוקחים ומוגבלים רגולטורית. עכשיו נכנסים שחקנים שאין עליהם פיקוח, אין להם מגבלות רגולטורית, אז מה השגנו כחברה מזה?
"אנחנו בפיקוח על הבנקים מפקחים על הבנקים. אנחנו שמרנים בראייה של שיעורי המימון ויכולת ההחזר של הלקוחות וגם בהיבט של יציבות של המערכת. אבל אם יש משהו שמטריד אותי כאזרח, יותר מאשר כמפקח על הבנקים, זה לא הבעיה היציבות, אלא הפערים הרגולטורים. צריך לנסות ליישר כמה שיותר את כל הרגולטורים כך שהשחקנים החוץ בנקאיים והבנקאיים ידברו באותה השפה.
 
"אם אותו שחקן חוץ בנקאי ייתן חיתום קל יותר - ואני לא אומר שהם עושים את זה - בעיניים שלי זה 'לשים מכשול בפני עיוור'. ולראייה, ברמת האשראי הצרכני הלכנו עם רשות שוק ההון באשראי. כלומר, במקטע של האשראי הצרכני קבענו כללים זהים לדרך ההוגנת ביותר ללקוח. קבענו ביחד איך מעמידים אשראי צרכני לטוב הלקוח והצלחנו בזה.
"בסופו של יום, צריך ליישר קו. ככל שהמפקחים יגדירו את כללי המשחק בדומה למערכת הבנקאית כדי למנוע ארביטראז' - אז נצליח למנוע מצב של הכשלת לקוחות מוחלשים".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    אז מה אתה עושה עם האשראי החוץ בנקאי
    רווית 05/2022/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה אתה פרשן אן מפקח
    סגור
  • 3.
    אפס מאופס
    מאיר 05/2022/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שומר על השמנת של הבנקים . אין כאן תחרות, הבנקים דופקים את הלקוחות והוא שומר על האינטרס שלהם .
    סגור
  • 2.
    המפקח על הג'וב הבא בבנקים
    יוסי 05/2022/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה הטייטל הנכון
    סגור
  • 1.
    נראה לי שהבחור נחת מעולם אחר,יש הפקרות בשוק…
    צחי 05/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לקוחות רבים מקבלים מימון חוץ בנקאי ללא רגולציה. לדוגמה הבנקים מסכימים (בגלל רגולציה הגיונית) לתת אשראי עד 50% לכל מטרה. לקוחות רבים פונים לחברות חיצוניות ומקבלים משכנתא בדרגה שניה של עד 90% מימון מחברות כמו טריה חברות ביטוח ואחרות. מה יקרה כאשר ערך הנכסים ירד ביותר מ10% (כנראה שמתי שהוא זה יקרה) ויהיו מימושים….
    סגור