השוק

בנק הפועלים מזהיר: המיתון נושף בעורף, השכירות תמשיך להתייקר

מומחי הבנק מעריכים כי הצמיחה במשק הישראלי תואט בחודשים הקרובים עד לכדי קיפאון בצמיחה לנפש במחצית השנייה של השנה. הכלכלה תחת השפעת הווקטור הנגדי לזה של השנתיים הקודמות, הריביות עולות וגיוסי ההון קטנים. צפי לאינפלציה של 3.5% בשנה הקרובה ולעלייה גבוהה במחירי השכירות במדדי החודשים הקרובים
מערכת ice |  4
בנק הפועלים (צילום Magma Images)
הכלכלה הישראלית מתנהלת עתה תחת השפעת הווקטור הנגדי לזה שהניע את המשק בשנתיים הקודמות. התנאים המוניטריים מתהדקים, הריביות עולות, אפקט העושר דועך, גיוסי ההון קטנים, ורשתות הקמעונאות מרגישות עתה את ההסטה של רכישות ישראלים לחו"ל. כך עולה מניתוח המצב הכלכלי שפרסמו מומחי בנק הפועלים.
יש חשיבות גדולה גם להלך הרוח: ריבוי ההערכות להאטה בפעילות הכלכלית בולם לעיתים יוזמות חדשות ויוצר מצב של ציפיות שמגשימות את עצמן. בניגוד לרוב המדינות המפותחות, לממשלה בישראל אין גירעון בתקציב וגם החוב הציבורי לא גבוה; מצב זה מאפשר לכאורה מדיניות אנטי-מחזורית. אך נראה כי מצב הקואליציה המעורער לא יאפשר העברה של תקציב המדינה, מה שיקשה על אימוץ מדיניות כזו. השפעת הווקטור הנגדי תתבטא בשתי חזיתות עיקריות: צריכה פרטית מקומית ויצוא של חברות סטרט-אפ. מנגד, ההשקעות בבנייה למגורים צפויות להמשיך ולגדול וכן ההשקעות בתשתיות. 
 
הצמיחה במשק צפויה להאט בחודשים הקרובים, עד לכדי קיפאון בצמיחה לנפש במחצית השנייה של השנה. הלמ"ס עדכנה את נתוני הצמיחה לרבעון הראשון של השנה כלפי מטה – התוצר ירד בשיעור שנתי של 1.9%. הצמיחה במהלך שנת 2021 יצרה נקודת השוואה גבוהה, בין השאר בהשפעת גורמים חד-פעמיים, ומבחינה מסוימת זה גורם למחצית הראשונה של 2022 להיראות חיוורת, או אפילו על סף מיתון, על אף שהתמונה בכללותה לא רעה.
העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים ירד ברבעון הראשון של השנה ל- 5.1 מיליארד דולר לעומת 5.6 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. זה עדיין עודף רבעוני גבוה ביחס לממוצע של השנים האחרונות, והוא פועל לחיזוק של השקל. יחד עם זאת, בטווח הזמן הקצר שער החליפין ימשיך להיות מושפע בעיקר מהתנודתיות בשוקי המניות.
  
מדד המחירים לצרכן לחודש מאי עלה בשיעור של 0.6% והשלים עלייה של 4.1% בשנה האחרונה. עליית המדד הייתה ברף הנמוך של הציפיות. אנשי הבנק עדיין צופים עליות מחירים גבוהות בחודשים הקרובים הן בצד הסחורות והן בשירותים, ובעיקר בסעיף הדיור, במחירי הטיסות לחו"ל וההבראה ונופש בארץ. הלמ"ס פרסמה כי בתוך סעיף שכר הדירה (שמשקלו קטן יחסית בדיור) בקבוצת הדירות בה השוכר התחלף נרשמה עליית מחיר של כ-5%.
הלמ"ס לא פרסמה את הנתון המקביל בסעיף העיקרי "שירותי דירות בבעלות", אך ההיגיון אומר שגם שם חילופי שוכרים מלווים עתה בהתייקרות גבוהה יחסית של דמי השכירות. קיים פער מתמשך בין סעיף שירותי דיור בבעלות לבין סעיף שכר דירה, ששניהם מודדים למעשה מחירי שכירות בשיטות שונות. נראה כי העלייה החדה יחסית במחירי שכר-דירה לשוכרים חדשים מרמזת על עלייה גבוהה של מחירי השכירות במדדי החודשים הקרובים. 
 
מחירי המזון צפויים אף הם להמשיך לעלות בחודשים הקרובים ובפרט מחירי מוצרי החלב ומוצרי המאפה. קצב עליית השכר במגזר העסקי עדיין גבוה ביחס לתוואי שהיינו לפני הקורונה, והוא תומך באינפלציה שגבוהה מ-3%. התערערות מצב הקואליציה עשויה לצמצם את היכולת של הממשלה למתן את עליות המחירים, אם כי ההנחה היא שעדיין יינקטו צעדים כאלו. העלאות הריבית צפויות למתן את הפעילות הכלכלית, אך ההשפעה של זה על האינפלציה אינה מידית. צפי לאינפלציה בשיעור של 3.5% במהלך 12 החודשים הקרובים.
הבנקים המרכזיים בעולם הקשיחו בשבועות האחרונים את המאבק באינפלציה. הפד העלה את הריבית ב- 0.75%, הבנק המרכזי של שוויץ העלה את הריבית ב- 0.5%, הבנק המרכזי של אנגליה ב- 0.25% וה-ECB  צפוי להצטרף להעלות הריבית בחודש הבא. האינפלציה בישראל נמוכה ביחס לארה"ב ולאירופה, אך היא עדיין תתקרב השנה ל- 5%, והצפיות לאינפלציה לטווח הקצר חורגות מהיעד – כ- 3.5% לשנה בשנתיים הקרובות. בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית בחודש יולי בשיעור שנע בין 0.25% ל- 0.5%, זאת בהתאם להתפתחות הציפיות לאינפלציה במועד ההחלטה. ריבית בנק ישראל צפויה לעלות לרמה של כ- 3% בפרק זמן של שנה.
העלאות הריבית המפתיעות בעוצמתן בארה"ב ובאירופה, יחד עם נתונים כלכלים המצביעים על התמתנות בפעילות, הביאו לעוד שבוע של ירידות חדות בשוקי המניות בעולם. מדד ה- S&P500 ירד בשבוע האחרון ב-5.8% ומדד הנאסד"ק ירד ב- 4.8%. מתחילת השנה מדדים אלה ירדו בשיעורים של 23% ו- 31% בהתאמה. באירופה, מדד היורוסטוקס 50 ירד בשבוע האחרון ב-4.5% ומתחילת השנה בכ- 20%. באסיה, בלטו הירידות במדדי המניות ביפן ובדרום קוריאה, בשיעורים של 6.7% ו- 6.0%. מאידך, מדד CSI300 בסין עלה ב- 2.7%. הציפיות להאטה ניכרת בצמיחה הובילו לירידות במחירי האנרגיה. מחיר חבית נפט מסוג ברנט ירד השבוע ב- 7.3% לרמה של 113 דולר לחבית.
השוק מעריך עתה שפני הכלכלה האמריקנית למיתון וזה מסביר את הירידה בתשואות הממשלתיות ובציפיות לאינפלציה לקראת סוף השבוע. התשואה לפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים עלתה במהלך השבוע מ- 3.16% ל-3.47%, אך התמתנה בסוף השבוע לרמה של 3.23%. התשואה לשנתיים עלתה מ- 3.07% ל- 3.19%, לאחר שגם היא עלתה במהלך השבוע ל- 3.4%. בציפיות לאינפלציה משוק ההון נרשמה ירידה בכל הטווחים. הציפיות לשנתיים ירדו בסוף השבוע לרמה של 3.86% מרמה של 4.41% בתחילת השבוע, והציפיות לחמש שנים ירדו ל- 2.80%. 
 
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    כדאי לבנק להרגע שלא יפשוט רגל
    ב.ב 06/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תזהרו למה יש מצב ולא תראו כסף ?? השוכרים רק צריכים להתפשר ולדורף אם ההורים בעלי המשכנתא יפשטו רגל ובעיקבות זה גם אתם זה קרה כבר בעולם ישראל לא שונה ראו הוזהרתם
    סגור
  • 3.
    שהולך להגיע ל 100000 דולר
    איפה הכתבות על הביטק 06/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגיע הזמן שמישהו ישלם על מה שהוא מדבר
    סגור
  • 2.
    הרגתם אותנו דרכתם עלינו ומחצתם אותנו. (ל"ת)
    תפסיקו לייאש אותנו 06/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    מס גבוה על בעלי 10 דירות ומעלה תוציא אותם משוק הדירות (ל"ת)
    יוסי 06/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור