השוק

ישראל חייבת לשאוף לחיבור עם סין - ולו למען עצמה

חזרתה של סין במהלך שני עשורים האחרונים אל קדמת הבמה העולמית כמעצמת-על היא כבר עובדה קיימת ומוכרת. חלקה של סין בתמ"ג העולמי גדל בעקביות ובמהירות וכך גם חשיבותה ותפקידה המרכזי של סין בסדר העולמי החדש. שינויים גלובליים אלו, מחייבים כל עם ומדינה על פני הגלובוס להשקיע מאמצים ניכרים בכדי להתאים את עצמן לעולם המחר
נתנאל וקנין |  5
נדל"ן בסין (צילום pexels edit ice)
בשני העשורים האחרונים חוות סין וישראל התהדקות פנומנלית ביחסיהן. שיתופי פעולה מחקריים ואקדמיים הושקו ופועלים במרץ רב, היקפי הסחר הוכפלו, שולשו ואף יותר, מספרם של תאגידי הענק הסיניים הפועלים בישראל גדל באופן קבוע וכך גם חברות ישראליות הפועלות בשוק הסיני. היקף הסחר בין סין וישראל חצה זה מכבר את רף ה10% כך שמפת שותפויות הסחר של ישראל השתנתה דרמטית וסין כבר הפכה לשותפת הסחר השנייה הכי גדולה של ישראל. 
נתנאל וקנין

בתוך כך, גודלה של סין, הפרוסה על שטח הדומה לכל אירופה עם כמות אוכלוסייה הדומה לאוכלוסיית אירופה ואמריקה יחדיו, מייצרת עבור ישראלים כר גדול ופורה למגוון רחב של הזדמנויות. גם מדינת ישראל אינה טומנת את ידה בצלחת ומשקיעה מאמצים רבים בכיוון זה באמצעות הקצאת תקציבים, חיזוק היחסים הבילטרליים וחתימה על הסכמי סחר ושיתופי פעולה מגוונים.
למרות הפוטנציאל המאסיבי הגלום ביחסי סין-ישראל והעובדה כי דרישות המשק המקומי לכוח משמעותי עם ידע ויכולות שיתמוך ויקדם את מערכת היחסים המתהדקת במהירות ובעוצמה רבה, נראה כי מענה ממסדי ומסודר לדרישה קיימת זו טרם ניתן. נראה כי הפער והשוני התרבותי העצום, שיטות הממשל והערכים הנהוגים במערב מציבים אתגרים משמעותיים בבואנו למסד ולהעצים קשרים עם מדינה כמו סין באופן כללי ובנושאי זכויות אדם, דמוקרטיה ומסחר בפרט. 
פערים אלו מעוררים לעיתים לתכופות ביקורת רבה ותחושות אי נוחות ובצדק. מערכת הערכים המקובלת ושיטות הממשל הנהוגות אצלנו שונות בתכלית מאלו הנהוגים בסין בנוסף לחוסר עמוק במידע, תפיסת מציאות שונה מהותית ושלל דיס-אינפרמציות המשפיעים גם הם על ראיית התמונה המלאה. יתרה מכך, סט האינטרסים של סין כמדינה, צרכיה השונים בזירה הפנימית והזירה העולמית, מובילים כבר זמן מה למיצוב עמדתה של סין בזירה הבינלאומית במקום שבאופן טבעי אינו עולה בקנה אחד עם האינטרסים המידיים שלנו.
על אף פערים אלו והביקורת הרבה, המוצדקת לרוב, אין אנו יכולים להמשיך ולטמון את ראשינו בחול. חשיבותה של סין, השפעתה בזירה הבינלאומית ומרכזיותה הכלכלית אינם נתונים עוד בספק והכיוון הכללי ברור. נוסף לכך, היתרונות העצומים עבור מדינת ישראל והחברות הישראליות הגלומים בשיתוף פעולה עם סין, גופי הידע העצומים שלה, יכולות הייצור והשוק הענק, יש בהן בכדי לתרום רבות לקידום ופיתוח עבור חברות ויזמים בישראל. 
 
לאור ההבנה כי הקטר הסיני כבר מזמן יצא מהתחנה ועל פי התחזיות בתוך כמה שנים קטר זה יוביל את העולם, עלינו ליצור חיבור בלתי אמצעי עם סין והבנה רחבה של מפת האינטרסים וכללי המשחק מצידה. היכרות עומק עם המערכת התרבותית-חברתית ועם המערכת הכלכלית-עסקית במשק הסיני בדגש על בניית יכולות תקשורת רחבות ובראש ובראשונה למידת השפה הסינית. מתן מענה ממסדי שיאפשר לדור הבא של צעירים ישראלים לרכוש ידע והבנה מעמיקה של סין תוך תקשורת בלתי אמצעית איתה ביחד עם הידע הקיים של השחקנים במערב, יעניקו למדינת ישראל ולצעירים אלו יתרון תחרותי במשק הגלובלי.
כשם שמדינת ישראל ידעה להשקיע מאמצים ומשאבים רבים בבניית הקשרים התרבותיים, החברתיים, הכלכליים והעסקיים עם המערב כך יש לפעול גם מול הענק שבמזרח. השקעה זו תניב למדינת ישראל דיבידנדים רבים תוך שנים מועטות ותאפשר לישראל לתפוס פעם נוספת את המקום הגיאו-פוליטי והגיאוגרפי הייחודי של גשר אמיתי בין מזרח למערב. 

נתנאל וקנין הוא סגן נשיא לתפעול ומנכ"ל מייסד שלוחת ISRAEL-UIBE, האוניברסיטה הסינית הבינלאומית בישראל.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    מחשבה מדויקת ומבריקה
    דידי 07/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מחשבה מדוייקת ומבריקה. הידוק היחסים עם סין יכול לשמש, וכבר משמש, ראש גשר מבורך עבור ארצות הברית המבקשת להמשיך ולהעמיד את ישראל כבסיס קדמי טכנלווגי, מדיני, פוליטי, צבאי וכלכלי באזור המזרח התיכון והמזרח כולו.
    סגור
  • 4.
    כל הכבוד! אכן זהו העתיד. (ל"ת)
    משה 07/2022/23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 3.
    אכן דברייך נתנאל דברי טעם !
    אייל 07/2022/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חוץ מדונאלד טראמפ הנשיא לשעבר, רק חראאאא וחול ותבן אכלנו מהאמריקאים ! הם תומכים בפלסטינים ובערבים ויושבים לנו על הצוואר, והלוואי שלא נצטרך להיות תלויים בהם ! הסינים אף פעם לא ישאלו שאלות לגבי הערבים בארצנו, ואמריקה רק מזייייינת לנו את המוח ועוד נותץ להם כסףףףף !!!!!??????
    סגור
  • 2.
    ישראל לא צריכה לשנות תרבות של אחרים .אלה לכבד אוץם כפי (ל"ת)
    בן ארצי 07/2022/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    מי שילם לך אדון וואקנין ( מזכיר לי ריטואל) רוסי (ל"ת)
    חיים 07/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור