השוק

פרשת "גיבוי": הבודק החיצוני מעלה חשד ל"גלגול" עסקאות

הבודק החיצוני בפרשת "גיבוי" של יונתן כהן, עופר אלקלעי, קובע כי העלייה החריגה בפעילות של סניף מזרע בחברה חשודה כ"גלגול עסקאות"; עוד קובע הבודק כי עסקאות שהיו אמורות להיות מאושרות בוועדת השקעות - מעולם לא הגיעו אליה
ניצן כהן | 
בורסה (צילום pexel)
רוה"ח עופר אלקלעי שמונה כבודק חיצוני בחברת גיבוי פרסם היום את ממצאי הבדיקה שלו והתמונה שעולה ממנה אינה נוחה (בלשון המעטה). אלקלעי כותב כי העלייה בפעילות של סניף מזרע של החברה חשודה שנבעה מרצון להגדיל את הפעילות על חשבון הסיכון.
בנוסף קובע דו"ח הביקורת כי לחברה אין נהלים כתובים על מתי יש להפנות בקשה להלוואה לוועדת ההשקעות ומתי לא. הנהלים הלא כתובים, כותר אלקלעי, הם שהלוואה מעל 750 אלף שקל אמורה לעלות לאישור וועדת ההשקעות אך אליה לא הובא דבר והלוואות בסכומים כאלה ניתנו.
 
בגדול אלקלעי "מנקה" את ההנלה החדשה של החברה וזה עדיין טעון בדיקה אך עיקר הביקורת שלו מופנית לאייל רוזן שהקים וניהל את סניף מזרע של החברה.
הפעילות בסניף מזרע הלכה וגדלה בסכומים לא פרופורציונלים וחריגים כשאם לוקחים בחשבון את שיעור הצ'קים החוזרים בסניף הרי שאלקלעי מעלה חשד ש"גולגלו עסקאות" בסניף הזה. רוזן לא מסר את עמדתו ולא שיתף פעולה עם הבודק מאחר ולטענתו הוא מצוי תחת חקירת משטרה בנושא אחר.
אם כן, מה אנו למדים ממצאי דוח הביקורת שאין טעם יותר מידי לדון בו. החששות הכבדים מפני חיתום לקוי בחברות החוץ בנקאיות מתממשים. היעדר של ממשל תאגידי רלוונטי לתחומי הפעילות ולסיכון שלהם מכבידים מאוד על התנהלות תקינה ומעבר לכך הרי שכל עוד הפיקוח על חברות אלה בעייתי הרי שהמשקיעים צריכים לשקול במשנה זהירות השקעה בתחום רווי סיכון כזה.
צריך לזכור, אין כאן כדי להכליל על כל החברות שפועלות בתחום אבל בגדול, הגידול בעולמות האשראי החוץ בנקאי והתאבון המוגבר של המוסדיים לקחת סיכונים מביא לפרשות כמו "גיבוי" ו"יונט קרדיט" וכאן כבר צריך להתחיל להיזהר.
בשורה התחתונה של הדו"ח שפרסם הבודק החיצוני ב"גיבוי" הרי שהחברה לא תבצע הפרשות נוספים לחובות מסופקים מעבר למה שדיווחה בחודש יולי. קרי 38 מיליון שקל אבל הסכום הזה אינו לוקח בחשבון תרחישים פסימיים נוספים מעבר לאלהה שכבר נילקחו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה