השוק

בנק הפועלים: מחירי שכר הדירה ימשכו מעלה את המדד

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית של בנק הפועלים מעריך שמחירי האנרגיה ועליית מחירי שכר הדירה ימשכו את המדדים הקרובים מעלה; להערכתו, בנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית אם כי בקצבים של 0.25% בכל מהלך

ניצן כהן | 
ויקטור בהר (צילום Magma Images, ענבל מרמרי)
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית של בנק הפועלים מעריך היום שמחירי האנרגיה ועליית שכר הדירה ימשכו את המדדים כלפי מעלה. להערכתו, קצב האינפלציה השנתי יגיע בתקופה הקרובה ל-5.4% ובנק ישראל יעלה את הריבית בקצבים מתונים יותר של 0.25%.
"אינדיקטורים לצריכה הפרטית מצביעים על "נחיתה רכה", ואפילו שיפור מסוים לעומת נתוני הרבעון השלישי. התמונה הכללית היא של משק שצומח בקצב איטי מהפוטנציאל, אך מתרחק מהגדרה של מיתון. האינפלציה השנתית צפויה להמשיך לעלות בחודשים הקרובים עד לרמה של כ- 5.4% בדצמבר, ובנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית, אם כי בקצב איטי יותר של 25 נקודות בסיס בכל החלטה. אנו צופים ריבית  בגובה 3.75% שתישאר עמנו לאורך זמן" הוא אומר.
 
בהר אומר כי הנתונים שפורסמו בשבוע החולף היו חיוביים ברובם, והם מצביעים על התאוששות של הצריכה הפרטית בחודשיים האחרונים. מגמה דומה נצפתה גם במדינות נוספות, ואפילו שוקי העבודה באירופה ובארה"ב היו טובים מהצפוי. גם השווקים הפיננסיים אופיינו בעליות שערים חדות. "מאין מגיע פרץ האופטימיות הזה, האם זו קפיצת החתול המת (dead cat bounce), או שמתחת לפני השטח קורה משהו חיובי שאנו לא ערים לו.
"השווקים מחפשים בפינצטה אינפורמציה חיובית, אם זה בדברי פאוול, או בנתוני האינפלציה בעולם. את החדשות הטובות צריך לדעתנו לחפש בהתפתחויות באוקראינה, ושם בינתיים אין כאלו. איך הציבור לא מצמצם צריכה למרות השחיקה בכוח הקנייה והידיעות התכופות על צמצומים בהיי-טק? זה לא ממומן באשראי צרכני, כי גם שם יש התייצבות.
"כנראה שהתשובה היא ששוק העבודה עדיין טוב, והנפלטים ממקום העבודה, הם בדרך כלל בעלי שכר גבוה, שצברו חסכונות שמאפשרים להם להמשיך לצרוך, וברוב המקרים הם בכלל מצאו עבודה חליפית. אם הערכה זו נכונה, אז הנתונים הטובים, ואולי גם עליות השערים הם זמניים, והאינפלציה ועליות הריבית יכריעו את הכף בסוף".
באשר לצריכה הפרטית אומר בהר כי אינדיקטורים לצריכה הפרטית מצביעים על "נחיתה רכה", ואפילו שיפור מסוים לעומת נתוני הרבעון השלישי. "הפדיון ברשתות השיווק עלה בחודשים יולי-אוקטובר בשיעור שנתי של כ- 4% על פי נתוני המגמה, ונתוני הרכישות בכרטיסי אשראי הצביעו על קצב גידול דומה. לא כל הנתונים היו טובים: יצוא שירותי ההי-טק ירד בחודשים אוגוסט וספטמבר, והקטר שמשך את המשק בשנתיים האחרונות נמצא עתה בהאטה. הירידה היא בינתיים מתונה, ורמת יצוא השירותים גבוהה מאוד ביחס לשנה האחרונה. התמונה הכללית היא של משק שצומח בקצב איטי מהפוטנציאל, אך מתרחק מהגדרה של מיתון.
"תחזית האינפלציה לשנה הקרובה עלתה לרמה של 3%. העדכון הוא על רקע החלטת האוצר לצמצם את ההנחה במס הבלו בחודש דצמבר, שגררה התייקרות של כ- 6% במחיר הדלק. כמו כן, גדלה ההסתברות שמחיר החשמל יעלה ב- 8.2% בינואר. הקפאת המחירים של האנרגיה הייתה חלק מהצעדים שתכננה הממשלה המיועדת.
"ככל שחולף הזמן היכולת של הממשלה למתן עליות מחירים יצטמצם, זאת לאור הרעה צפויה במצב התקציבי. האינפלציה נתנה דחיפה חזקה להכנסות המדינה ממסים, והעבירה את התקציב לעודף בשנה האחרונה. המצב צפוי להתהפך בשנה הבאה – עדכון מדרגות המס והאטה בצמיחה ישפיעו לשלילה על צד ההכנסות, וצד ההוצאות יושפע מהסכמי שכר, שהם גם השפעה מאוחרת של האינפלציה. ככל שהגירעון יגדל הממשלה תתקשה לוותר על הכנסות ממסים בכדי למתן עליות מחירים.
"מדדי המחירים של החודשים הקרובים יושפעו מהתייקרות האנרגיה, עליית מחירי המזון והמשך זחילה מעלה של מחירי השכירות (דיור). אנו מעריכים כי התייקרויות אלו יחלו להיבלם בעוד מספר חודשים, ואז האינפלציה תושפע יותר ממחירי השירותים (ללא דיור), זאת בעקבות הסכמי השכר. האינפלציה השנתית צפויה להמשיך לעלות בחודשים הקרובים עד לרמה של כ- 5.4% בדצמבר, ובנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית, אם כי בקצב איטי יותר של 25 נקודות בסיס בכל החלטה.
"אנו צופים ריבית  בגובה 3.75% שתישאר עמנו לאורך זמן. הציפיות לאינפלציה נמצאות בתוך טווח היעד – 2.9% לשנה ומשם הן פוחתות בהדרגה לכ- 2.5% לעשר שנים. הציפיות לטווח של שנה מושפעות ממדדי המחירים הגבוהים ביחס לעונתיות של החודשים הקרובים. כשאלו יחלפו אנו מעריכים שנראה את הציפיות לאינפלציה לשנה יורדות גם הן לכ- 2.5%. בהתייחס לציפיות אלו ריבית נומינלית של 3.75%, מגלמת ריבית ריאלית צפויה שגבוהה מעט מאחוז. לאור סיכוני האינפלציה אנו סבורים שהבנקים המרכזיים לא ירצו לרדת מרמת ריבית ריאלית זו בטווח הנראה לעין" מסיים בהר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה