השוק

בנק הפועלים: מנועי הצמיחה ב-S&P יתייחסו להרעה הפיסקלית

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים, כותב היום ללקוחות הבנק שדירוג S&P על ישראל שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב יכלול התייחסות להרעה במצב הפיסקלי של ישראל, אבל הכול עדיין פתוח
ניצן כהן | 
ויקטור בהר (צילום ענבל מרמרי, shutterstock, Magma Images)
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים, מזהיר היום את לקוחות הבנק מהמצב המקרו כלכלי בישראל. בהר אומר כי מנוע הצמיחה של הכלכלה הישראלית הולך וכבה ואילו כלכלני S&P שיפרסמו בסוף השבוע את דירוג האשראי המעודכן של ישראל יתייחסו להרעה במצב הפיסקלי בישראל.
"מנועי הצמיחה של המשק כבים זה אחר זה. יצוא הסחורות ירד ברבעון הראשון, ונתונים חלקיים ליצוא השירותים מצביעים על האטה. הירידה בפעילות של סקטור ההיי-טק היא אולי לא ייחודית לישראל, אך המשקל הגבוה של הענף בתוצר מהווה עתה משקולת על הצמיחה. עלייה במלאי הדירות הלא מכורות תגרור ירידה בהתחלות הבנייה, ולאחרונה אנו רואים גם אינדיקטורים שמצביעים על ירידה בצריכה הפרטית. הרכישות בכרטיסי אשראי ומדד הרכישות ברשתות השיווק ירדו בחודש מרץ בכ-1.5%", אומר בהר.
 
"השחיקה בשכר הריאלי לא מאפשרת למשקי הבית לשמור על רמת הצריכה של שנת 2022, והירידה בצריכה תתבטא בעיקר בשירותים שקשורים לפנאי. צמיחת המשק ברבעונים הקרובים צפויה להיות אפסית, ואולי אף נראה התכווצות ברמת התוצר".
"לקראת החלטת חברת דירוג האשראי S&P – ההחלטה צפויה להתפרסם ביום שישי והיא פתוחה לחלוטין. בניגוד למודי'ס סביר להניח ש-S&P יציינו בדוח גם את הסיכונים הכלכליים ואת ההרעה במצב הפיסקאלי. מנגד אולי ידגישו פחות את סיכון הרפורמה, לאור המשא ומתן המתנהל. דירוג האשראי של S&P הוא גבוה (-AA) ביחס לשתי חברות הדירוג האחרות. אם תתקבל החלטה להפחית את תחזית הדירוג, עשויה להיות לזה השפעה שלילית על שוק החוב המקומי".
"עליית מחירי המזון בולמת את ירידת האינפלציה. מחירי מוצרי החלב המפוקחים עלו בשיעור של 8.3%, ומסתמן שמחירי מוצרי חלב לא מפוקחים נוספים יעלו בשיעורים דומים. משקל מוצרי החלב בסל המוצרים והשירותים עומד על כ-1.9%, וסביר להניח שקיימת השפעה עקיפה גם על מחירי שירותים כמו ארוחות מחוץ לבית, מחירי מלונות וכדומה. התרומה למדדי המחירים נאמדת לכן בכ-0.2%. בד בבד יבואניות מזון הודיעו על כוונתן להביא להעלאות מחירים חדות בימים הקרובים".
"עליות המחירים הנוכחיות הן במידה רבה סגירת פערים מול התייקרויות שאירעו בעולם בשנה האחרונה, ובישראל הן נבלמו באופן זמני. זו גם הייתה אחת הסיבות לכך ששיעורי האינפלציה בישראל היו נמוכים ביחס לעולם, אך עתה הם מתיישרים עימם. הממשלה תתקשה למתן עליות מחירים בהמשך הדרך, זאת לאור הירידה החדה בהכנסות המדינה ממסים" הוא אומר.
באשר לנתוני שוק העבודה המקומי אומר בהר כי "עליית השכר עד כה היא מתונה יחסית - כ-4% ב-12 החודשים האחרונים (עד פברואר), אך שוק העבודה הדוק, ולא מן הנמנע שנראה את עליית השכר מואצת. תחזית האינפלציה עומדת על 2.9% ל-12 החודשים הקרובים ואנו מעריכים שעיקר הסיכון הוא לאינפלציה גבוהה יותר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה