השוק

מדד מלניק: הכלכלה הישראלית מידרדרת כבר חצי שנה - בדרך להאטה

מדד מלניק שמודד את פעילות הכלכלה הישראלית בזמן אמת ומתבסס על נתונים גלויים לציבור מצביע על הידרדרות להאטה; המדד יורד מאז חודש אוקטובר 2022 וזה אומר הידרדרות איטית אומנם, אך כזו שנמשכת כבר חצי שנה
ניצן כהן | 
משבר כלכלי (צילום shutterstock)
מדד מלניק, אחד המדדים הוותיקים יותר בכלכלה הישראלית שמודד את הפעילות הכלכלית בישראל בזמן אמת, מצביע על הידרדרות כלכלית שמשמעותה בשלבים הקרובים - גלישה להאטה שלא לומר למיתון.
בחודש מרץ מדד מלניק למצב המשק לא השתנה ומצביע על בלימת הפעילות המשקית המתמשכת. על פי המדד, המגזר העסקי לא צמח ברבעון הראשון של 2023. מדד הפדיון בענפי המסחר והשירותים, המשקף את הביקושים המקומיים ובעיקר את הצריכה הפרטית, מבטא עצירה של גידול הצריכה הפרטית.
 
מדד הייצור התעשייתי, המשקף את צד ההיצע של המגזר העסקי, מאופיין בתנודות, ללא מגמה ברורה וממשיך לבטא חולשה. מדד הייבוא, המורכב בעיקר מתשומות לייצור מקומי, יורד ברציפות מחודש אוקטובר 2022. התפתחות זו מדאיגה משום שתלות הייצור המקומי ביבוא התשומות גדולה מאוד, וירידה בו מנבאת ירידה עתידית בפעילות המגזר העסקי. מספר משרות השכירים במגזר העסקי ירד, אך עדיין לא ניתן לשייך זאת לחולשה בשוק העבודה.   
מנתוני המדד עולה כי בחודש מרץ נרשמה עלייה של 4.2% במדד הייצור התעשייתי בחודש פברואר, לאחר ירידה של 2.1% בחודש ינואר; ירידה של 0.8% בפדיון של ענפי המסחר והשירותים בחודש פברואר לאחר עלייה של 1.4% בחודש ינואר; ירידה של 0.7% במדד היבוא בחודש מרץ, לאחר ירידה של 1.3% בחודש פברואר; וירידה של 0.6% במספר משרות השכירים בסקטור העסקי בחודש ינואר, לאחר ירודה של 0.3% בחודש דצמבר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה