השוק

האנטישמיות בדרך להייטק? "כל פגישה מתחילה בשאלות"

בעוד הקולות הפרו-פלסטינים ברחבי העולם הולכים וגוברים, החברות הישראליות בזירה הבינלאומית מוצאות את עצמן בעין הסערה. בצל המלחמה בעזה, עובדים מספרים על תופעות מכוערות וכואבות: חוסר סובלנות, מתיחות כללית ואפילו גילויי תמיכה בטרור ברשתות החברתיות. מנכ"לית CodeValue: "יש כאלה שלא מאמינים לזוועות ה-7 באוקטובר". מנכ"ל מדקס: "אפס סובלנות להסתה"
מערכת ice | 
הפגנות פרו פלסטיניות בלונדון (צילום יוטיוב/ Guardian News)
יותר מ-40 ימים לתוך הלחימה בעזה והעולם סוער יותר מתמיד. הפגנות פרו-פלסטיניות בכל כיכר ורחוב מרכזיים ברוב מדינות העולם, קמפוסים גועשים, יהודים שהסירו את המזוזות ולא מדברים עברית ברחוב, תקיפות אלימות והסתה פרועה ברשתות החברתיות.  אל מול האווירה הגועשת, חברות ישראליות בינלאומיות הפרושות בסניפים ברחבי העולם ומעסיקות עובדים לא יהודים, צריכות להמשיך ולשמור על שיתוף פעולה יעיל מצד כלל העובדים לטובת המשך פעילות תקין של החברה. 
במצב כזה נתקל הראל טייב, מנכ"ל eTeacher, בית הספר הוותיק בארץ ללימוד מקוון. בית הספר פועל בעשרות מדינות ברחבי העולם באמצעות עובדים מקומיים מכל הדתות ובהם גם מוסלמים. בתקופת המלחמה, נוצרו מצבי מתיחות וחוסר סובלנות ועלו פוסטים אנטי ישראלים. "אנו מבינים כי ביום שאחרי המלחמה, העולם הכלכלי יהיה צריך להמשיך ולהתנהל", מוסיף טייב, "וישראל חייבת קשרים באיזור ובעולם כולו לצורך השיקום. לכן אנו לא מאפשרים שיח פוליטי כזה או אחר בכלל".
 
"לצד מאמצינו לסייע לצבא", הוא מוסיף, "אנו מתרכזים בשמירת הפוקוס המקצועי כבר מהיום הראשון למלחמה עם אפס סובלנות לשיח לא מכבד. החברות חייבות למצוא גשר, המנותק מהזהות הפוליטית על מנת להעצים את השותפות העסקית". טייב מספר על תלמיד מכווית שנרשם לאחרונה דווקא ללימודי אולפן בעברית. כאיש עסקים העוסק בחקלאות והשקיה, הוא מבקש ללמוד עברית כדי לדבר בגובה העיניים עם אנשי עסקים בישראל.

"אפס סובלנות לשיח לא מכבד". הראל טייב, מנכ"ל eTeacher (צילום: נתנאל טוביאס)
ישנן חברות בהן העובדים בחו"ל אפילו לא שמעו על המצב, ולכן הן לקחו על עצמן את תפקיד ההסברה הישראלית. "אנחנו חברת טכנולוגיה ציבורית שמתמחה בתוכנה", אומרת טלי שם טוב, מנכ"לית CodeValue. "יש לנו שלוחות במזרח אירופה ועובדים שאינם ישראלים ברומניה ובבולגריה. חלקם פחות מעורים בחדשות בינ"ל, הופתענו מאד לגלות שחלקם לא מכירים את האירוע ואפילו לא שמעו עליו".
"יש שלא הכירו את המורכבות הביטחונית של ישראל בכלל, לא ידעו שאנחנו במלחמה, והתקשו להאמין כששמעו מאיתנו על הזוועות של ה-7 באוקטובר. הם אמרו שזה לא יכול להיות. ברגע שהבנו שקיימת כזו בורות, הנחנו שהמצב הרבה יותר גרוע בקרב אנשים בעולם שבכלל לא מכירים את ישראל והרגשנו צורך לפעול מיידית. מעבר להסברה הפנימית שעשינו בקרב העובדים שלנו".

"הרגשנו צורך לפעול מיידית". טלי שם טוב, מנכ"לית CodeValue (צילום: יח"צ)
"חיפשנו רעיון שיאפשר באופן ויזואלי ופשוט להמחיש ולהנגיש לעולם את החוויה המזוויעה שאנו חווים", מוסיפה שם טוב. "פיתחנו אפליקציה שתאפשר לתושבים באזורים אחרים בעולם לחוש כיצד זה היה נראה ומרגיש אם טילים היו משוגרים על לונדון, דבר שלא קרה מאז מלחמת העולם השנייה, פריז וכד'. כך לסייע לישראל במלחמה על דעת הקהל".
מנגד, ישנן חברות שדווקא מביעים דאגה ותמיכה. כך בקלאודזון (CloudZone), חברת הענן של מטריקס, פעילה במספר מדינות באירופה, בהן ספרד, פורטוגל, צרפת, הולנד ובריטניה. בחלק מהמדינות ישנה פעילות של צוות מקומי ובחלק הצוות הישראלי של קלאודזון פעיל מרחוק. מגי שניידר, מובילת אזור EMEA בקלאודזון, מספרת כי ישנה התעניינות רבה לגבי המצב מצד העובדים, הלקוחות, הספקים והשותפים.

"למרות הכל, צריך לחזור לשגרת חיים לצד המלחמה". מגי שניידר, מובילת אזור EMEA בקלאודזון (צילום: יח"צ)
"כמעט כל פגישה מתחילה בשאלות עם הבעת סקרנות ואמפתיה לאור התמונות הקשות והתחושות שעוברות במדיה המקומית. גם כשאנחנו רואים הפגנות גדולות נגד ישראל בבירות אירופה, עובדים שלנו שם שאינם יהודים מראים תמיכה ושואלים לשלומנו בכל מייל ובכל פגישה שהתקיימה בחודש האחרון. כמו שראש עיריית ניו יורק ענה בהשראת גולדה מאיר: 'אנחנו לא בסדר', אבל אין לנו ברירה, אין לנו ארץ אחרת, אנחנו חייבים להילחם על הבית שלנו. עם זאת, צריך לחזור לשגרת חיים לצד המלחמה מבחינה עסקית ואישית".
ההתמודדות עם המתחים גדלה עוד יותר כשמדובר בחברות הממוקמות בישראל ומעסיקות בימים אלה עובדים יהודים וערבים יחד. שי פוליקר, מנכ"ל מדקס מספר כי “חממת מדקס הוקמה, כדי להקים ולקדם סטארט-אפים שיביאו חדשנות רפואית. בחממה שלנו עובדים ערבים ויהודים יחד, אך הרגשנו פספוס לגבי האוכלוסייה הערבית. במגזר הערבי יש כשרונות רבים בתחום הרפואה, שיכולים לתרום לפיתוח מכשור רפואי".

"עלינו לדעת לצלוח רגשי משבר כאלה ביחד". שי פוליקר, מנכ"ל מדקס (צילום: יח"צ)
"לכן הקמנו את נורת'מד, מרכז לחדשנות רפואית בסכנין", מספר פוליקר. "יש אצלנו אפס סובלנות למי שיביע חוסר קבלה של האחר, ובטח תמיכה בטרור ובחמאס. אין מקום להסתה, משני הצדדים. עם תחילת המלחמה הסברתי לכלל העובדים את המדיניות הבלתי מתפשרת הזו, על מנת שנוכל להמשיך ולעבוד באופן מקצועי ויעיל". שמירה על אחידות ושיתוף פעולה היא המפתח להתמודדות יעילה ועמידות. 
"אנו מאמינים שאנחנו כאן כדי לחיות אחד לצד השני בשיתוף פעולה", מוסיף שי. "עלינו לדעת לצלוח רגעי משבר כאלה ביחד. במיוחד בתקופה כזו, עלינו לראות לנגד עינינו את המטופלים והרופאים בבתי החולים בארץ ובעולם שמייחלים לקבל מכשור רפואי ברמה הגבוהה ביותר ויוכלו לקבל אותו רק באמצעות שיתוף פעולה בינינו. אין דרך אחרת“.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה