בריאות

זיהום אוויר חריג: ליל ל"ג בעומר עבר בשלום?

המשרד להגנת הסביבה פותח את בוקר ל"ג בעומר וחושף כי הציבור המשיך את המגמה משנים עברו, ונענה לקריאות להימנע מקיום מדורות ל"ג בעומר באזורים רבים בארץ; ועדיין, גם בשל התנאים המטאורולוגיים, זיהום האוויר היה גבוה הלילה

מערכת ice | 
לג בעומר (צילום יהונתן סינדל פלאש 90)
על אף תנאי מזג אוויר קשים, היעדר רוח ותנאים אטמוספריים שגורמים לכליאת המזהמים ששררו ביממה האחרונה, המשרד להגנת הסביבה מודיע כי ברוב התחנות נרשמה ירידה בזיהום האוויר באזורים רבים בארץ בל"ג בעומר 2022 בהשוואה לזיהום האוויר בשנים הקודמות.
המשרד מייחס את הירידה הזיהום לקריאות המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ורשויות שונות, שלא לקיים מדורות ולהעדיף פעילות חלופית. התוצאה ניכרת הבוקר (ה') בכ-150 תחנות הניטור של מערך ארצי לניטור אוויר של המשרד להגנת הסביבה הפזורות ברחבי הארץ, וכן בהפחתה בריח החריף המוכר גם בימים שלאחר המדורות. יחד עם זאת, תנאי מזג האוויר הקשו על פיזור האוויר.
ממדידות איכות האוויר שביצע המערך הארצי לניטור אוויר במשרד להגנת הסביבה עולה, כי ריכוזים גבוהים יותר של חלקיקים נשימים נרשמו ברוב הישובים בלילה שבין ה-18 במאי ל-19 במאי בהשוואה ליום בהיר. עליות הריכוזים החלו בשעות הערב, והגיעו לשיא בין 22:00 ל-5 הבוקר. יש לשים לב כי השיא אינו הממוצע הארצי, אלא כמו בכל שנה, הערך הגבוה ביותר שנמדד.
אחד המאפיינים הבולטים ביותר בשריפות הוא עלייה ניכרת בריכוז החלקיקים העוברים בדרכי הנשימה העדינים הקטנים מ-2.5 מיקרון. ביום רגיל מהווים חלקיקים אלה בממוצע כ-50% מהערך המדוד של חלקיקים הקטנים מ-10 מיקרון, אולם בעת שריפות יחס זה משתנה וריכוז החלקיקים הקטנים מ-2.5 מיקרון עשוי להגיע ל-80%-100% מהערך המדוד של ריכוז החלקיקים הקטנים מ-10 מיקרון.
 
בחיפה, בנשר התושבים נענו בצורה ראויה לציון לקריאת הרשויות המקומיות והמעיטו במדורות. ניתן לראות זאת לפי נתוני הניטור, מהם עולה כי היחס בין החלקיקים הנשימים העדינים לחלקיקים הנשימים הגסים הוא 58%-57%.
יש לציין, שריכוזי החלקיקים הנמדדים מושפעים בין השאר ממיקום המדורות יחסית לתחנת הניטור ובתנאים המטאורולוגיים כגון: כיוון ומהירות הרוח ותנאי הערבול באטמוספירה. ממחקרים שנעשו בתחום, נמצא כי חלה עלייה בשכיחות הפונים לחדר מיון בסמיכות להחמרה הזמנית באיכות האוויר עקב מדורות ל"ג בעומר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה