בריאות

משרד הבריאות במחדל: כמה לידות שקטות באמת מתבצעות בישראל?

מדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוזמן לבקשתה של ח"כ שרן השכל מתקווה חדשה, עולה פער אדיר בנתונים של משרד הבריאות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנושא הלידות השקטות: "בין המקרים הכאובים ביותר שלא מספיק מקבל שיח ובמה"
מערכת ice | 
שיבא תל השומר (צילום פלאש 90)
מחדל: מדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוזמן לבקשתה של ח"כ שרן השכל מתקווה חדשה, עולה כי שני הגופים הרשמיים שאמורים לספק את הנתונים בנושא הלידות השקטות, משרד הבריאות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי ישנו פער אדיר בנוגע לנתונים הרשמיים - ואף אחד לא באמת יודע כמה לידות שקטות יש במדינת ישראל.
מהדוח עולה כי איסוף הנתונים מתבצע בצורה, שאיך לומר, די אמורה לעבור מהעולם בשנת 2022. הדיווח נעשה בדפי נייר, ובארבעה עותקים שחלקם כלל לא מגיעים ליעדם במשרד הבריאות.
החל משנת 2014 מגדיר משרד הבריאות לידה שקטה כ-"ולד שנפטר ברחם לאחר תום של 20 שבועות היריון (דהיינו 22 שבועות מתאריך הווסת האחרון), או שנפטר ברחם קודם שמלאו 20 שבועות היריון אך משקלו 500 גרם ומעלה".
 
עוד מצוין בדוח כי "ממענה של שני הגורמים עולה כי תהליך העברת המידע מבתי החולים הוא ממושך ומורכב ולדברי משרד הבריאות, ישנם מקרים שבהם לא כל העתקי ההודעות מתקבלים או לא מגיעים כלל. 
במרוצת השנים ניתן לראות פערים גדולים למדי בנתוני שני הגופים. בשנת 2017 נרשמו בישראל 1,530 לידות שקטות, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נרשמו בשנה זו 1,297 – הפרש של כמעט 300 לידות שקטות. בשנת 2019, על פי דיווח משרד הבריאות, היו בישראל 1,376 לידות שקטות בעוד שעל פי נתוני הלמ"ס היו 1,211 – הפרש של 165 לידות.
 
משרד הבריאות סיפק את תשובתו לנתונים שעלו על ידי מרכז המחקר והמידע: "מניסיון של שנים, אנו לא יכולים לדעת בוודאות כמה (טפסים) חסרים או לא מדווחים".
ח"כ שרן השכל מסרה: "לידות שקטות הן בין המקרים הכאובים ביותר שלא מספיק מקבל שיח ובמה. נשים שנושאות בבטנן במשך תשעה חודשים את האוצר שלהן וברגע שאמור להיות המרגש בחייהן, הופך לטראומה קשה שמלווה אותן במשך שנים. המידע הסותר שעולה מהדוח, מעורר תמיהה בעניין הדיווח והפיקוח על נושא כה רגיש וחשוב שאינו מקבל מספיק את הטיפול הרגשי לו זקוקים ההורים שחוו אובדן שכזה".
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה