בריאות

מחקר: האם חשיפה לזיהום בחיפה מסכנת את העובר?

מחקר חדש של אוניברסיטת בן גוריון בדק את השפעת הזיהום במפרץ חיפה על נשים בהריון וילודן; נמצאה רמות גבוהות של תרכובת מתכת בשתן של האימהות והבדלים במשקל הילודים- למרות זאת החוקרים אומרים כי היזום נמוך מהמרמות המוגדרות כמזיקות
מערכת ice | 
בדיקת הריון (צילום יח"צ)

דו"ח מבקר המדינה הזהיר בשנת 2019 כי שיעור התחלואה באזור מפרץ חיפה במחלות מסוימות  גבוה מהממוצע הארצי – וגורר מגוון מדאיג של סכנות, בהן: תחלואה עודפת של מבוגרים בסרטן, במחלות לב ובמחלות נשימה וכן, החמרה של אסתמה אצל ילדים.


כעת, מחקר חדש מטעם המשרד להגנת הסביבה, בביצוע מרכז רפואי רמב"ם, מרכז רפואי שמיר (אסף הרופא) ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בדק אוכלוסייה נוספת שעלולה להיפגע מפעילות בז"ן בנמל העיר – נשים הרות והילודים שלהם.
 


במחקר נמצא, כי רמות של חלק מן המתכות וחלק ממרכיבי ה-BTEX (תרכובות בנזן, טולואן, אתילבנזן וקסילן) בשתן גבוהים משמעותית בדגימותיהן של אימהות ממפרץ חיפה בהשוואה לאימהות ממרכז הארץ. (ההשוואה נערכה בין 826 זוגות של אימהות וילודים, כמחציתן מחיפה וכמחציתן ממרכז הארץ, בין השנים 2016 ל-2019) יחד עם זאת, הרמות אשר נמדדו במחקר במפרץ חיפה נמוכות לאין שיעור מרמות שדווחו באזורים מזוהמים בעולם, ונמוכות מהרמות המוגדרות כמזיקות על-ידי ארגון הבריאות העולמי.


בהתאם, לא נמצאו הבדלים מובהקים בהיקפי הראש בין הקבוצות. המחקר כן מצא כי בבנים שנולדו באזור מפרץ חיפה נולדו במשקל גבוה יותר מבנים בקבוצת הביקורת, אך החוקרים ציינו כי לנתון זה אין חשיבות קלינית שכן מדובר בעשרות בודדות של גרמים.


הבדל שנרשם בין הילודים עליו הצביעו החוקרים ככזה שעשוי להיות בעל משמעות, ומצריך בדיקה נוספת, הוא פער במרחק האינטגרלי (המרחק הנמדד מקצה הפין או הדגדגן ועד פי הטבעת) בין תינוקות שאימהותיהן מתגוררות בחיפה לעומת מרכז הארץ.

בשנים האחרונות פורסמו עדויות משמעותיות המציעות כי נשים בהיריון ועובריהן המתפתחים מהווים קבוצת סיכון לפגיעה מרעלנים ומזהמים סביבתיים, הגורמים להשלכות שליליות בעוברים. המחקרים מצאו קשרים בין רמת החשיפה למזהמים לבין שינויים תוך רחמיים בעוברי האימהות שנחשפו למזהמים. עם זאת החוקרים מסבירים כי המידע הקיים על רמת החשיפה הינו מוגבל ולעיתים שנוי במחלוקת.
 


בשבוע שעבר, קיימה ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דיון בעניין פעילות האכיפה נגד זיהום מפרץ חיפה על ידי קבוצת בז"ן. ד"ר איזבלה קרקיס, מנהלת המחלקה לאפידמיולוגיה סביבתית במשרד הבריאות, דיווחה כי על פי סקר שערך משרד הבריאות וטרם פורסם, נמצאו באזור מפרץ חיפה נתוני תחלואת סרטן גבוהים ביותר ביחס לממוצע הארצי. "לדעתנו ההשפעה הסביבתית של מפעלי בז"ן היא משמעותית מאוד. במשך תקופה ארוכה הממצא הזה לא משתנה", אמרה. למרות הממצאים המדאיגים קבוצת בז"ן לא נענתה להזמנה לדיון, ולא שלחה נציגים כמקובל.

 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה