השוק

בז"ן הבריזו לכנסת: "כמו להגיד לאנס לאסוף חומר חקירה"

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת קיימה היום דיון מיוחד בנושא היעדר פעילות אכיפה נגד בז"ן וחריגותיה מהיתרי הפליטות. בז"ן בחרה שלא לשלוח נציגים לדיון. מנכ"לית איגוד ערים חיפה: "מסתמכים על נתונים מעובדים שבז"ן שולחים לנו. זה כמו להגיד לאנס תאסוף את חומר החקירה"
מערכת ice | 
ארובות בז"ן בחיפה (צילום פלאש 90/ מאיר ועקנין)

ועדת הפנים והגנת הסביבה דנה הבוקר (רביעי) בהצעה לסדר של חברת הכנסת גבי לסקי בעניין זיהום מפרץ חיפה על ידי קבוצת בז"ן. למרות הממצאים המדאיגים קבוצת בז"ן לא נענתה להזמנה לדיון, ולא שלחה נציגים כמקובל.


בדיון שנמשך שעתיים התעניינו חברי הכנסת בפעולות האכיפה שנוקט המשרד להגנת הסביבה כלפי קבוצת בז"ן. ד"ר איזבלה קרקיס, מנהלת המחלקה לאפידמיולוגיה סביבתית במשרד הבריאות, דיווחה כי על פי סקר שערך משרד הבריאות וטרם פורסם, נמצאו באזור מפרץ חיפה נתוני תחלואת סרטן גבוהים ביותר ביחס לממוצע הארצי. "לדעתנו ההשפעה הסביבתית של מפעלי בז"ן היא משמעותית מאוד. במשך תקופה ארוכה הממצא הזה לא משתנה", אמרה.
 


עו"ד שרית גולן שטיינברג, יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה חיפה, התייחסה לחוק שמעניק למשרד להגנת הסביבה סמכות לאכיפה מנהלית, ותהתה על היעדר האכיפה "חוק אויר נקי שינה את האופן שבו אנחנו נוקטים באמצעים כלפי מפעלים מפירים. אין חריגה בפליטות אבל יש עליות חוזרות ונשנות בפליטת בנזן. תושבי מטרופולין חיפה חיים ונושמים בנזן. תיקוני חקיקה יאפשרו לאיגודים ולא רק למשרד להגנת הסביבה לבצע אכיפה", הסבירה.

בהמשך טענה שטיינברג כי צריך להרחיב גם את סמכותם של הרשויות המקומיות בנושא: "מנכל בז"ן צריך לדעת שאם הוא לא מכניס כוננית של איגוד ערים הוא צריך למחרת להתייצב לחקירה על שיבוש. מאות נספים ממחלות סרטן זה לא צחוק. לא נותנים לנו לאסוף נתונים ומסתמכים על נתונים מעובדים שבז"ן שולחים לנו. זה כמו להגיד לאנס תאסוף את חומר החקירה ואנחנו נבחן אם להגיש כתב אישום על סמך חומרי החקירה". 
 


ד"ר ליהי שחר ברמן, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה חיפה, התייחסה גם היא לנושא ואמרה: "אנחנו מקבלים את התלונות לפי כיוון הרוח. בז"ן מסרבים להעביר לנו את הנתונים הגולמיים ואנחנו מסתמכים על העיבודים של בז"ן למרות שהם מחויבים לבצע ניטור על הגדר".


בסיכום הדיון קרא מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מוסי רז למשרד להגנת הסביבה לפעול בתקיפות רבה כנגד מזהמים בכלל, ומזהמים במפרץ חיפה בפרט, גם באמצעות הגשת כתבי אישום אישיים. "הוועדה דורשת מחברת בז"ן לאפשר לאיגוד ערים חיפה ולגורמים האוכפים לבצע את עבודתם לניטור ובחינת אירועי זיהום, ולמסור נתונים כנדרש, בכל שעה וללא הפרעות. הוועדה מצפה מבז"ן להתייצב לדיונים בעניינם, התעלמות מחלקם במצב לא תסייע לדבר". אמר.
 


כזכור במהלך השנה ,לאחר מאבק ממשוך של ארגונים סביבתיים ותושבי חיפה, הודיעה הממשלה על פינוי מפעלי בז"ן המזהמים במפרץ חיפה והעתקתם לנגב, בשנים הקרובות. יחד עם זאת ארגוני סביבה רבים העירו כי ההחלטה לא כוללת היערכות כוללת ותככנית סדורה עם מועד לפינוי, וכן כי נלקחו בחשבון צרכי משק האנרגיה של ישראל מבלי להתחשב בפתרונות אנרגיה חלופיים והיערכות לכלכלת דלת פחמן.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה