נבחרת אייס

בועה יפנית של השקל הישראלי | פרופ' ירון זליכה

בישראל, הדיוטות ופוליטיקאים מתגאים בתוצר נומינלי דולרי גבוה מבלי להפנים שהאנשים בישראל חיים במחירים של ישראל ולא במחירים המקובלים במערב ולכן אין משמעות רבה לתוצר הנומינלי הדולרי

פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  13
השקל מימי המרד הגדול (צילום יניב ברמן רשות העתיקות)
בעשור האחרון הפך השקל הישראלי לאחד המטבעות החזקים בעולם. שנה אחר שנה רושם המטבע הלאומי שיאים חדשים אל מול הדולר ובאמצעות הדולר גם אל מול כל המטבעות המרכזיים בעולם.  התחזקות השקל מספקת כפי שנראה גאווה רבה להדיוטות. אולם, האם התחזקותו של השקל נובעת מתהליכים חיוביים בלבד או שמא מסתתרת מאחוריה מחלה כלכלית חמורה?
ובכן, המקור העיקרי לגאווה המקומית באה לידי ביטוי בגידול הדרמטי ברמת התוצר לנפש שלנו, שבמונחים דולריים הגיע לאחרונה לרמה של 47,000 דולר לנפש במחירים שוטפים תוך שהוא חולף על מספר מדינות אירופיות חשובות. ערב הקורונה עמד התוצר לנפש על 43,000 דולר בלבד. האמנם צמחנו בעשרה אחוזים לנפש בשנת הקורונה? וודאי שלא.
הצמיחה לנפש בשקלים ריאליים מצומצמת יחסית ואינה הולמת את שיעורי העוני הגבוהים בישראל, הגבוהים במערב. זאת ועוד, מאחר ורמת המחירים הממוצעת בישראל גבוהה מרמת המחירים במערב בכשלושים אחוזים (פער שהולך וגדל ככל שמתחזק השקל אל מול הדולר) הרי התוצר לנפש המתוקנן לפערים בכוח הקנייה כבר נמוך בהרבה והוא בין הנמוכים במערב. למעשה, התחזקותו של השקל מנפחת את נתוני התוצר לנפש במונחים דולריים נומינליים אולם בה בעת היא מגדילה את פער המחירים בנינו לבין המערב כך שבמונחים ריאליים היא לא מזיזה ולו במילימטר את התוצר לנפש היחסי בנינו לבין המערב. ובכן, הרבה ממש אין בנתוני התוצר הנומינלי הדולרי אולם האם הניפוח של נתוני התוצר הדולרי גורם נזק?
אחד הדברים החשובים ביותר בניתוח של מגמות כלכליות הוא פרספקטיבה ארוכת שנים, הן מקומית והן בין לאומית. ואכן, התנפחות התוצר הנומינלי הדולרי ולצידה התנפחות בלי סבירה של המחירים היחסיים מזכירה את יפן של שנות השמונים.
בתקופה זו, יצרה מדיניות כלכלית שגויה שלושה תהליכים מסוכנים בכלכלה היפנית. ראשית, בועה בשוק ההון המקומי. שנית, עלייה בלתי אפשרית במחירי הדיור. שלישית, התחזקות בלתי הגיונית של שער היאן היפני באופן שלא יכול להיות מוסבר על ידי חוזקתה של הכלכלה היפנית. בין היתר חסמו היפנים בשלל אמצעים יבוא חופשי ותחרותי מהמערב ליפן באופן שיצר עודף יצוא אל מול צמיחתן של תעשיות היצוא המתקדמות של יפן. תהליך זה חיזק את היאן היפני באופן לא מאוזן. במקביל, גידול ניכר בכמות הכסף וההלוואות עקב ריבית לא מאוזנת ניפחו את שוק ההון ואת מחירי הנדל"ן ואף הם הזרימו לא מעט מטבע חוץ ליפן. בשיא הבועה היה שוויו הדולרי של בניין משרדים בטוקיו כשוויה של שכונה שלמה באחת הערים המרכזיות בארה"ב. טירוף מוחלט.
פרופ' הרברט סטיין, שעמד בראש צוות הכלכלנים שהכין את תכנית הייצוב של המשק הישראלי משנת 1985 קבע פעם חוק הרשום על שמו. על פיו “If something cannot go on forever, it will stop”. אפשר לקרוא על תפקידו של סטיין בכלכלה הישראלית בספרי The Role of Economic Advisors in Israel's Economic Policy: Crises, Reform and Stabilization (2018) שכתבתי עם חבריי ד"ר דניאל שיפמן ופרופ' וורן יונג. והנה, החוק של סטיין הוכיח שוב את נכונותו. הבועה היפנית התפוצצה, היאן היפני נחלש, התוצר לנפש הדולרי של יפן ירד והמדינה נכנסה לעשור אבוד לאורך כל שנות התשעים ועוד אחד לאורך העשור הראשון של שנות האלפיים. למעשה, כלכלת יפן לא חזרה למעמדה הכלכלי היחסי עד עצם היום הזה.
לצערי, מרכיבים רבים בבועה היפנית מזכירים לי את בועת השקל הישראלי. גם בישראל אנו מקשים על היבוא בשלל אמצעים (תקינה, מכסים, יבואנים בלעדיים ובעיקר הדיכוי של הצרכנים שמקשה על כוח הקנייה שלהם) ומנגד היצוא הטכנולוגי שלנו פורץ דרך מבלי שהיבוא משוחרר כדי להדביק אותו. גם בישראל המדיניות הפיסקלית והמוניטרית מנפחת את מחירי הדיור והנדל"ן וזורמת עם המגמה העולמית של התנפחות לא רציונלית בשוקי ההון ואינפלציה כאילו אין מחר. גם בישראל הדיוטות ופוליטיקאים מתגאים בתוצר נומינלי דולרי גבוה מבלי להפנים שהאנשים בישראל חיים במחירים של ישראל ולא במחירים המקובלים במערב ולכן אין משמעות רבה לתוצר הנומינלי הדולרי. גם בישראל לא מפנימים את החוק של הרברט סטיין.
הכותב: פרופ' ירון זליכה, ראש החוג בחשבונאות בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    זליכה
    אקי 10/2021/09
    הגב לתגובה זו
    2 4
    כל מקום שצליכה האפס נוגע לא צומח בו כלום
    סגור
  • יש לך דוגמא אחת? בבקשה רק אחת? (ל"ת)
    בוב 10/2021/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    פעם חשבתי שאתה תותח
    Paz 10/2021/09
    הגב לתגובה זו
    3 2
    כמה שטויות בכתבה אחת.קבוצות העוני בישראל קרי ערבים וחרדים לא מדווחים אמת.השקל חזק בגלל כוחות השוק ונתוני הכלכלה מגבים אותו.קצב הילודה ביפן היה נמוך משמעותית מישראל.ובקשר למחירי הדיור ביפן הם הגיעו בשיא ל20 אלף דולר למטר.עדיין רחוק מישראל וזה בתקופה של ריבית נורמאלית
    סגור
  • 6.
    איך לא שמעתי מעולם מישהו שמתמודד עם הטענות שלו בלי לשקר (ל"ת)
    ובלי לצעוק ולכעוס 10/2021/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    תקראו נתון של בנק עולמי
    צדק 10/2021/08
    הגב לתגובה זו
    2 1
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita ישראל במחירים שוטפים 42500 רוסיה עניה 30000. וזה פער לא הכי מדויק. יש אתרים מפורסמים של NUMBEO ועוד שיגידו שפער נמוך עוד יותר. עכשיו תבינו כמה בעיה יש למחירים גבוהים בישראל. (אגב מוסקבה מעל ישראל מבחינת תוצר לנפש בהתחשב במחירים). מי שחושב שישראל צמחה ב10 שנים אחרונות טועה. ירדנו לעומת כמעט כל מדינות העולם. ופער ממדינות עניות עכשיו קטן יותר ממה שהיה לפני 10 שנים ופער עם מדינות עשירות עלה.
    סגור
  • טען עוד
  • 4.
    איך יציגו צמיחה אם לא דרך היצוא?
    שאלה 10/2021/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צמיחה בתוצר ובביקוש המצרפי מושפעים מעודף יצוא לטובה, בשביל שפוליטיקאים כמו ביבי( כולם אותו דבר הוא פשוט המאסטר לפוליטיקה) יציגו צמיחה כנראה ימשך התהליך בו מקשים על ייבוא ומקלים על היצוא
    סגור
  • צודק ב 100% (ל"ת)
    דורון 10/2021/08
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 3.
    הכל שקרים
    צבי 10/2021/08
    הגב לתגובה זו
    1 3
    עובדים על האזרחים
    סגור
  • 2.
    זה האפס שרצה להשאיר את הגז בים. עכשיו הוא נותן עצות??? (ל"ת)
    Zzz 10/2021/07
    הגב לתגובה זו
    3 6
    סגור
  • שוטה שבעולם !!!
    Eyal 11/2021/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הגז מזהם מבחינת איכות הסביבה לא פחות מאשר שאר האנרגיות הלא מתחדשות ! אהל מה אכפת לגולם כמוך, העיקר שיוציאו את הגז ויזהמו את המדינה !!!????????
    סגור
  • אתה שקרן, לכן אתה מסתתר מאחורי האנונימיות (ל"ת)
    דוד 10/2021/09
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • אם הוא אפס אתה מינוס מליון שוד הגז טוב לתשובה
    אמיר 10/2021/08
    הגב לתגובה זו
    3 1
    שוד הגז שדדו במאות מיליוני דולרים את הציבור...אז,שאתההמדבר על אפס תסתכל בראי ותגיד לו שלום
    סגור
  • 1.
    כשמקצוען מדבר, צריך להקשיב לו!
    דורון 10/2021/07
    הגב לתגובה זו
    18 4
    יש בודדים בישראל שהם פרופסורים למאקרו כלכלה. לא כל שכן בעל ניסיון ועבר בניהול משק המדינה. צריך להתעלם מהמבקרים האינטרסנטים, ולהקשיב לכל מילה של ירון זליכה. ככה אפשר יהיה לבנות פה מדינה שטוב לחיות בה.
    סגור