נבחרת אייס

האם נתניהו יכול לממש את הבטחותיו להפחתת המחירים?

בניסיון להצטייר כחלופה לגל ההתייקרות בתקופת בנט-לפיד, נתניהו פרסם לאחר שנים תוכנית כלכלית לליכוד, שגדושה בעיקר הבטחות להפחתה ביוקר המחיה. אך האם לרה"מ לשעבר אכן יש בשרוול פתרונות להוזלת החשמל והמים "מיד", או לריסון מחירי הדירות שדווקא הוכפלו בתקופת כהונתו? הפרטים הקטנים שנעלמו מהקמפיין 
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  11
מתן חודורוב בנימין נתניהו ויאיר לפיד (צילום רונן אקרמן, פייסבוק/ בנימין נתניהו, ארז חרודי – עושים צילום, לעמ)
בלי גרם של ציניות, יש לברך את יו"ר האופוזיציה נתניהו על עצם ההחלטה להציג סוף-סוף לבוחרים מעיין תכנית כלכלית. המסמך שפרסם הליכוד אתמול אמנם רחוק ממצע מפורט, הפורס את משנתה של המפלגה בתחומים כמו בריאות, חינוך או רווחה – אך יש בו לפחות סט צעדים שמתחייבים ראשיה לקדם בתחום הבוער ביותר כיום עבור מרבית המצביעים: יוקר המחיה.
האלמנט החשוב הזה, שנעדר לחלוטין מהקמפיין של נתניהו בסבבי הבחירות הקודמים, הוטמע כעת לאג'נדה שלו בשל שתי התפתחויות עיקריות – העובדה שכבר איננו ראש הממשלה, כך שהוא יכול להשמיע הבטחות מבלי שיישאל באופן אוטומטי מדוע לא מימש אותן עד כה, וכן הזיהוי הפוליטי החד שלו את עליות המחירים במשק כסוגייה המטרידה ביותר את מעמד הביניים הישראלי; אולי אפילו זו שתצליח לקושש את המנדט ה-61, שאליו הוא מייחל בתקווה להקים ממשלת ימין צרה, ולאו דווקא לצרכים כלכליים.
 
רבים מיהרו ללעוג לתוכנית, בטענה (הנכונה כשלעצמה) כי נתניהו רחוק שנות אור מהדימוי שהוא מבקש כעת לאמץ לעצמו, כמי שחתום רק על הוזלות. כך, למשל, מדהים היה להיווכח כיצד ציין במצגת שלו שבין 2015 ל-2019, שיעור ההתייקרות של הדירות בישראל עמד בממוצע על 4 אחוזים בלבד – מבלי להזכיר כלל מה קרה בשנים 2009-2014, שנחתכו לגמרי מהגרף על אף שבכולן כיהן כאן אותו ראש ממשלה בדיוק:
בחלק מהתקופה שנעלמה מחירי הנדל"ן זינקו בשיעור דו ספרתי, ברובה הגדול משרד האוצר נשלט ע"י הליכוד כחלק מ"ממשלה חזקה" – ובכולן ההבטחות החוזרות להוריד את המחירים, הותירו במבחן התוצאה את הזוגות הצעירים כשהם מאוכזבים ומתוסכלים. גם הסעיף העוסק בהפחתת מיסים עתידית עומד בסתירה לרקורד של נתניהו, כמי שבסיום כהונתו מיסי ההכנסה, רווחי ההון והמע"מ היו גבוהים יותר מאשר בראשיתה.
ועדיין, האם העובדה שנתניהו הנהיג מדינה יקרה הרבה לפני שהאינפלציה בעולם הרימה ראש, פוטרת אנשים רציניים מלבחון את תוכניתו הנוכחית לגופה? ככלות הכול מדובר באדם שמבין היטב כיצד פועל השוק, חתום על הישגים כלכליים (לצד כישלונות) ובהחלט מנוסה בתחום בזכות התמודדות עם משברים קודמים. בשורות הבאות אסקור את שלושת הצעדים העיקריים שמציע כעת יו"ר האופוזיציה לעצירת המחירים, מתוך ניסיון להעריך לאילו מהן יש סיכוי ממשי לבלום את גל ההתייקרויות – ואילו נועדו לצרכי בחירות בלבד.
[1] הוזלת החשמל, הדלק והמים
ההתחייבות הראשונה של נתניהו מכונה "הפחתת מחירים מיידית של מחוללי האינפלציה" – כלומר הוזלת החשמל, הדלק והמים, מעכשיו לעכשיו, לצד הקפאת הארנונה למשך שנה. הכיצד? רה"מ לשעבר יודע היטב שכל התעריפים הללו מחושבים עפ"י נוסחאות, המשקפות את עלות חומרי הגלם, ויש רק דרך אחת לשנותם: חזרה לשיטה של סבסוד הממשלתי, שבמסגרתה תשלם המדינה חלק ניכר מחשבון האנרגיה במקום הצרכנים. האם לכך באמת מכוון נתניהו, איש השוק החופשי שביטל בעבר את הפיקוח על מחירים, והתגאה להציג את עצמו כתלמידם של מרגרט תאצ'ר ומילטון פרידמן?
בשיחות עם מקורביו התברר לי אמש שכן: יו"ר הליכוד של היום סבור שניתן להשתמש בחלק מעודפי המס שהצטברו בקופת המדינה – מה שמכונה "צד ההכנסות" – לא רק כדי להחזיר לציבור את הכסף דרך תוספת לנטו, אלא לשם סבסוד הוצאות שהתייקרו כמו אנרגיה ומים.
ומה הוא יעשה אם ייגמר הכסף? ומה אם האינפלציה תימשך זמן רב, עקב התארכות המלחמה באירופה, או שחלילה תחריף עוד, בשל הידרדרות אפשרית ביחסים שבין ארה"ב לסין? נתניהו מעריך שסכומי הגבייה דרמטיים מספיק כדי לספוג ולקזז את כל העליות במחירים, לפחות לשנה או שנתיים; מהפריצה שתתחולל במסגרת התקציב הוא מוטרד, לפחות כרגע, הרבה פחות מבכירי האוצר או מגרסאות קודמות שלו-עצמו. קודם בחירות, אחר כך נראה.
[2] אג"ח צמודה למחירי הדירות
הצעה נוספת בתוכנית נשמעת, על פניה, חדשנית ומבריקה: במקום שמשקיעים יקנו דירות, באופן שפוגע בהיצע לצעירים, הממשלה תנפיק אגרות חוב מיוחדות הצמודות למדד הנדל"ן. המשמעות: כל חוסך יוכל להלוות לממשלה כל סכום, למשך 3 או 5 שנים, ולקבל ריבית בגובה עליות המחירים שיצטברו לאורך התקופה. כך בעלי אמצעים ייהנו מעליית השווי הממוצעת של הנכסים בשוק, מבלי לרכוש אותם ישירות ולהעלות את הביקוש.
לאמתו של דבר מדובר בהצעה שאינה חדשה, והקרדיט עליה שמור במקור לכרמל שאמה-הכהן, שהציע להנפיק אג"ח כזו כח"כ מטעם הליכוד עוד בראשיתה של מגמת ההתייקרות בשנת 2009.
דווקא פרופ' אבי שמחון, שמוצג כאחד מהוגי התכנית הנוכחית של נתניהו, הביע באותה תקופה התנגדות למסלול כזה, בנימוק – תחזיקו חזק – שמחירי הדירות עשויים לרדת ולפגוע בתשואה של המשקיעים: "שוו בנפשכם שהמדינה מנפיקה אג"ח כאלה, האזרחים קונים אותן, ואחרי 5-10 שנים מוצאים את עצמם מופסדים. איזו צורה  תהיה למדינה, כאילו השתמשה בידע העודף שלה כדי להטעות אזרחים?" – תהה שמחון בספקנות. כמאמר שירה האלמותי של יהודית רביץ, דברים שלא ראה משם ככלכלן, לפני הכפלת מחירי הנדל"ן לאורך העשור האחרון, הוא כנראה רואה מכאן, כפוליטיקאי בהתהוות לקראת הפריימריז.

פרופ' אבי שמחון. צילום: יהונתן זינדל פלאש 90
הבעיה האמיתית בחלופה של נתניהו לרכישת דירות אינה קשורה דווקא לתרחיש, שנראה כרגע היפותטי, כאילו המחירים ירדו ויסבו נזקים למשקיעים; אדרבא: ככל שהם ימשיכו לעלות, תגדל משמעותית הריבית שתידרש המדינה לשלם לאזרחים תמורת אותה אג"ח – ונטל החוב הכבד ממילא, שבו היא נושאת גם היום, יזנק. האם הדרך הנכונה להקצות את כספי הציבור היא לחלק מתוך התקציב מאות מיליוני שקלים, או מיליארדים, למשקיעי נדל"ן שיבחרו ב"חלופת נתניהו"? מה יחשבו חברות דירוג האשראי על ישראל, כשתצמיד את עלויות המימון שלה דווקא לאפיק שמתייקר בלי הפסקה לאורך העשור האחרון? גם בעידן שבו הריבית עולה ממילא, אין כמעט ספק שרעיון כזה יוביל (לפחות בטווח הקצר) לזינוק חד בחובות הממשלה. לכן ההבטחה של נתניהו הקמפיינר, לא יושמה בעבר מעולם בתקופת נתניהו כראש ממשלה; בעיניי ספק אם תיושם גם במקרה שיחזור.
[3] חינוך חינם מגיל 0 עד 3
המפגש של רה"מ לשעבר עם ההרחבה של חוק חינוך חינם, נולד לפני עשור לגמרי במקרה: בעקבות המחאה החברתית הוא נאלץ להקים את ועדת טרכטנברג, שהמליצה על גנים ללא תשלום מגיל 3 ואילך, גם כהקלה על תשלומי הורים וגם כהשקעה בעתיד הילדים. מתוך מאות ההמלצות שנכללו בדו"ח, זו אחת היחידות שיושמו בשלמותן – ומשפחות רבות התאהבו מיד: התברר פתאום שרשויות מקומיות מסוגלות, במימון המדינה, להפעיל מסגרות חינוך ברמה גבוהה – וכולם שאלו איך לא חשבנו על כל זה עוד קודם.
עכשיו מתגאה נתניהו, ובצדק, באחריותו למהלך ההוא – ומבטיח הרחבה נוספת בשיטה: חינוך חינם החל מגיל 0 – אולי באמצעות מסגרות ציבוריות ואולי בדמות תקצוב המעונות הפרטיים. כך או כך מדובר ביוזמה חשובה, שאינה בלעדית לליכוד (התחייבה ולא קיימה, למשל, גם "כחול-לבן" בבחירות האחרונות) – ואין ספק שאם תמומש, יש בכוחה להגדיל מאוד את ההכנסה הפנויה של משפחות. מעבר לכך, מחקרים מוכיחים שהשקעה בגיל הרך מניבה בהמשך את התרומה הגדולה ביותר לדור העתיד.
אז מדוע, תשאלו, הנימה הספקנית? כאן אין מנוס מלהזכיר את ההיסטוריה: יותר מעשור עמד לרשותו של נתניהו כדי להנהיג חינוך חינם לפעוטות, אילו האמין בכך משיקולים כלכליים-חברתיים ולא כמנוף פוליטי. זה הרי איננו דגל שקשור במישרין ליוקר המחיה או לאינפלציה, אלא לתפיסת עולם ולאג'נדה חינוכית שלא ראינו עד כה באף אחת מבין 5 ממשלותיו.
בשורה התחתונה, יו"ר האופוזיציה צודק לחלוטין בזיהויה של האינפלציה כסיכון ליציבות הכלכלית, וחשוב יותר מבחינתו – כמוקד לזעם ציבורי גדול, שסולל בפניו הזדמנות לבדל את עצמו מממשלת בנט-לפיד. אלא שנתניהו אינו מספק במצגת אומדן לעלות הכספית של צעדיו, ואינו מצביע בינתיים על מקורות ברורים למימונם – פרט לשימוש ב"עודפי הגבייה" ול"התייעלות" בתקציב המדינה, שם קוד לקיצוץ במשרדי הממשלה. כמה משלל ההבטחות יהפכו למציאות בשטח, שתפחית את יוקר המחיה בישראל אם נתניהו ינצח בבחירות? אם לשפוט על סמך ניסיון העבר, אל תעצרו נשימה.
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    חודורוב מתן
    עמי נמד 08/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אם לשפוט לפי העבר מר מתן חודורוב שנינו יודעים שתמיד הצבעת לשמאל.. אז למה שנאמין לניתוח שלך..???
    סגור
  • פשוט מאד, משום שהניתוח שלו מגובה בעובדות אחת לאחת.
    הייתי פה 09/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והנסיון שלך להדביק לניתוח שלו צד פוליטי פשוט פתטי ומעיד על כך שלא באמת איכפת לך מהמצב במדינה וממי שהוביל לכך לאורך שנות שלטונו.
    סגור
  • אמונה
    סי.ג.ר 08/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    12 שנה הוא לא עשה דבר להורדת יוקר המחי והדיור, אז למה שנאמין לנוכל הזה?!
    סגור
  • 7.
    כמו שמימש את כל הבטחותיו השקריות.
    אדם 08/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    12 שנה הוא לא עשה דבר להורדת יוקר המחי והדיור, אז למה שנאמין לנוכל הזה?!
    סגור
  • 6.
    עיוורים משנאה
    לוי 08/2022/04
    הגב לתגובה זו
    2 2
    ביבי עשה דברים נפלאים לכלכלה שלנו ואתם עיוורים משנאה, חבללוי
    סגור
  • טען עוד
  • 5.
    ממתי צריך לקיים הבטחות
    רונן 08/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    להבטיח זה קל מאוד , זה לא אומר שגם צריך לקיים הבטחות ראה מיקרה פיגלין שראה אותו שר בעתיד ראה מקרה גנץ כראש ממשלה חלופי ראה כל ההבטחות מסבבי הבחירות הקודמים, סומך על הזיכרון הקצר של האנשים
    סגור
  • 4.
    שיקר משקר וישקר
    לא מתכוון לאף מילה 08/2022/04
    הגב לתגובה זו
    4 1
    בונה על חסרי המוח סמרטוטי רצפה
    סגור
  • 3.
    עבדים היינו ומה עכשיו אנחנו לא
    תושב ישראל 08/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל יוקר המחיה נובע מזה שהמדינה לוקחת יותר מ50% ככה זה גם למי שמוכר וליבואן וכל הדרך של המוצר למדף,ועצמאים עובדים כמו חמורים מבוקר עד ערב ובקושי סוגרים את החודש ,וגברים את החודש ביטוח לאומי לא נותן לנו כלום להעצמאים לוקח 18% מע''מ עוד 17 , מס הכנסה זה שונה אבל מהרווח נטו לפעמים מגיע גם ל40% ויתר מע''מ ועוד צריך לשלם אחרי בסופר שגם משלם את זה אז יקר וחשוב מע''מ כמובן הרווח לפי מה שקניתי ומה נכרתה אבל עובדים לא נחשבים במעם , בנט הבטיח וגם בחרתי בו לא קיים ובגלל זה נפל לא כי הבטיח לי הבטיח לעם שלם ועוד זה עשה יותר גרוע צריך לקחת מהעצמאים כסף שאולי בסופו של דבר לא שווה את התקציב שנתתם לעבס מחירי בית בישראל במחיר שאפילו אין הגיון בכלל כמובן שאם היו רוצים לפתור את זה היו פותרים את זה כמה שזה לא נכון המחירים האלה וכמובן שהכל נובע מזה שלכל אחד ממכם למלא בטח יש כמה בתים ממש לא מובן תדפיסו כסף ותעזבו אותנו בשקט כל דבר ברקרטיה מטורפת תשלח זה וזה וזה כל אחד מזכירה גם עבדים היינו במצרים ועכשיו גם פה בצורה אחרת וגם לעובדים כניראה לא היה את הכאב ראש של הבירוקרטיה
    סגור
  • 2.
    מישהו עדיין מאמין לביבי ?
    ימני שפוי 08/2022/04
    הגב לתגובה זו
    4 7
    צריך להיות מאוד נאיבי
    סגור
  • 1.
    עובדות סלקטיביות ועקיצות
    נטע 08/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 2
    משמען שמדובר במאמר תעמולה
    סגור
  • תפרט בבקשה מה מהעובדות שהוצגו כאן הוא סלקטיבי, אחרת אתה
    הייתי פה 09/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא זה שמגיב מתוך תעמולה. הדבר הסלקטיבי היחיד פה הוא הגרף שנתניהו הציג החל מ-2015, כשהוא מעלים את התקופה מ-2009-2015 שהן שנות שלטונו ברציפות!
    סגור