נשים מובילות קיימות

מחוברות לקיימות: הכירו את הפרויקטים הסביבתיים ואת היזמיות שמאחוריהם

סיגלית מוצפי משפרת את איכות האוויר במשרדים, אלה עדיטל מייצרת חומרי בנייה טבעיים, הדס פאר מייעלת צריכת אנרגיה לטובת הקהילה, ד"ר יעל פיליפ ויפעת שוב מדבירות מזיקים ואנאי גרין מפתחת מערכת סולארית המספקת צל ביום ותאורה בלילה. ice מציג: 5 מיזמים פורצי דרך בהובלה נשית

רועי בהריר-פרל | 
מערכת Luminweave (צילום אנאי גרין)
 RadGreenמערכות לניתוח סביבה בבנייני מסחר ומשרדים. סביר להניח שגם אחרי שכל מגבלות הקורונה יוסרו, לרבים מאיתנו עדיין יהיה קצת קשה, אולי אף מלחיץ, לחזור לעבודה במבנה שמאכלס עוד עשרות עובדים, להתאמן בחדר כושר, לערוך קניות בסופרמרקט הומה ובאופן כללי להתרגל מחדש לעולם נטול ריחוק חברתי. חברת RadGreen, בראשות המנכ"לית סיגלית מוצפי, נוסדה אמנם עוד ב-2016 - אבל הטכנולוגיה שפיתחה מתאימה בדיוק לימים טרופים אלו.
המערכת של ראדגרין מבצעת דגימה של איכות האוויר באמצעות חיישנים המודדים את עוצמת הרעש, רמת הקרינה, מידת הנוחות האקלימית וחוזק התאורה. המידע מכלל החיישנים מנותח און-ליין ומנותב לביצוע פעולות לשיפור מדדי איכות האוויר. המערכת מיועדת בעיקר למנהלי תפעול בחברות, עבורם היא מהווה כלי עבודה לשיפור השירות והתחזוקה, וכן למנהלי שיווק במגזר הקמעונאות והאירוח. הלקוחות של רשת חדרי הכושר הגדולה בארץ כיום, לדוגמה, כבר התרגלו לראות את מדדי בריאות הסביבה של ראדגרין על גביי המסכים בזמן ריצות על ההליכונים, וכך גם אורחים בבתי במלון, פציינטים במרפאות ועובדי בנקים וחברות היי-טק.
ראדגרין, שמעסיקה עשרה עובדים, קיבלה מענק מרשות החדשנות ואות הצטיינות מהנציבות האירופית. לאחרונה נמצאת החברה בתנופת התרחבות שבאה לידי ביטוי בהסכמים עם מפיצים באירופה ובארה"ב. כעת, מחפשת החברה אחר שותפים ומשקיעים נוספים.

סיגלית מוצפי ומערכת איכות האוויר של RadGreen צילום: באדיבות RadGreen

Criaterra - מוצרי בנייה אקו-חדשניים. בעולם שבו תוצרי הבנייה אחראיים לשליש מפסולת שמקורה במעשה ידי אדם ואילו בטון פורטלנד אחראי ל-6% מפליטות גזי החממה, חברת קריאטרה אשר נוסדה על ידי אלה עדיטל – מעצבת תעשייתית ויזמית העוסקת בתחום של עיצוב לקיימות מזה 20 שנה – מובילה מהפכה בתחום חומרי הפנים והמבנה.
הטכנולוגיה הייחודית של החברה מאפשרת ייצור של מוצרי בנייה 100% טבעיים בחוזק של בטון, תוך השקעה של 5% מטביעת הרגל האקולוגית והאנרגטית שלו. מוצרי החברה מיוצרים בטכנולוגיה תעשייתית חדשנית וירוקה, בפיתוח מדעי שתואם את החזון של כלכלה מעגלית. התכונות של המוצרים המוגמרים מאפשרים פיתוח של מגוון רחב של יישומים מבניים ודקורטיביים.
כיום מוכרת החברה סדרת אריחים לעיצוב פנים, המיוצרים במגע יד ממינרלים לא מסיסים ומסיבים מן הצומח. קולקציית החברה כוללת אריחים בתשעה גוונים מתערובות ייחודיות של חומרי גלם מקומיים, טבעיים, מתכלים ומתמחזרים – המבוססים על עודפי עפר ופסולת חקלאית. ביחס לאריחי קרמיקה המסורתיים שהם למעשה חומר טבעי הנשרף למוות, הייצור של קריאטרה צורך רק 5% מהאנרגיה ומייצר פחות מ-3% מהזיהום, בתהליך המשמר את ההרכב הכימי של הרכיבים הטבעיים ובכך מאפשר להם לחזור ולהיות, בתום מחזור חייהם הפונקציונלי, חלק בלתי נפרד ממעגל החיים.

אלה עדיטל צילום: ryan lash
Agrematch - בינה מלאכותית להגנת הצומח. יותר מ-40% מהיבולים בעולם מושמדים בגלל מזיקים, מה שעלול להוביל לכך שבעוד כשני עשורים כבר לא יהיה מספיק מזון לכלל אוכלוסיית העולם. הנתון המדאיג הזה חלחל עמוק אצל יפעת שוב וד"ר יעל פיליפ, שבהחלטה משותפת הקימו יחדיו את Agrematch – סטארט-אפ טכנולוגי העושה שימוש בטכנולוגיה חישובית וב-AI (בינה מלאכותית) במטרה לקצר משמעותית את תהליכי הפיתוח של חומרים חדשים להגנת הצומח.
את הסטארט-אפ הקימו השתיים יחד עם איתן גליק לפני ארבע שנים. כיום, המערכת שפיתחו השלושה, Agresense, כבר הספיקה לסרוק למעלה מ-1.5 מיליארד מולקולות ומציגה מערך משמעותי של חומרים הנמצאים כיום בפיתוח. לא רק שחברת אגרימץ' מתמקדת באיתור החומרים במערכת החישובית, אלא שהיא גם בודקת אותם בפועל – במעבדה, בחממות ובשדה – וזאת בכדי לברר האם החומרים אכן מצליחים להתמודד מול המזיקים מבלי לפגוע בצמחייה.


יפעת שוב (מימין) וד"ר יעל פיליפ צילום: באדיבות Agrematch
לקוחות החברה הן החברות המפתחות מוצרים מוגמרים לחקלאים. הודות למערכת שפיתחה אגרימץ', ניתנת לחברות אלה האפשרות לקצר בצורה דרמטית את הזמן שבו משקיעות במחקר ובפיתוח, ובמקביל להגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה של המחקר – מה שעשוי לחסוך להן סכומי עתק של עשרות מיליוני דולרים. באגרימץ' עובדים כיום כ-15 אנשי מקצוע, ביניהם אלגוריתמים, חוקרי צמחים ואנשי תעשייה.
P-eser Impact Model - שירות להתייעלות אנרגטית עבור מבני עמותות חברתיות. המבנים אחראיים לכ-40% מפליטות המזהמים בישראל. רוב המבנים בארץ נבנו לפני יותר מעשור וברוב המקרים הם בזבזניים יותר מאשר אלה החדשים. מי שמתגורר במבנים הישנים צורך יותר אנרגיה, משלם חשבונות חשמל גבוהים יותר וגם סובל לא פעם מבעיות רפואיות שנגרמות מהליקויים שבהם.
הדס פאר עוסקת בתקן לבנייה ירוקה, שמטרתו לייעל מבנים ברמה הסביבתית, הכלכלית והחברתית. בשנת 2018 הקימה את P-eser – מיזם שמייעל את הוצאות צריכת האנרגיה של מבנים קיימים בהיקף של 20%-50% (ואף יותר). סקר ההתייעלות אנרגטית למבנים שמבצעת החברה מסייע לא רק בייעול צריכת החשמל והמים, אלא גם בשיפור שביעות הרצון והפריון של העובדים, לצד צמצום ימי מחלה שלהם –  ערך כלכלי נוסף שלא מגולם בחשבונות החשמל.
אך יתרה מזאת, המיזם מעניק גישה לסקר התייעלות אנרגטית גם לאלו שאינם יכולים לממן את התהליך: לפי עקרונות העבודה של החברה, כל ארגון או מבנה שמבצע התייעלות תורם בתוך חצי שנה מהרווח שנוצר לו בזכות התהליך לטובת מימון פתרונות להתייעלות אנרגטית עבור מבני עמותות או אוכלוסיות מוחלשות. הלקוח תורם רק את החיסכון שנוצר לו בששת החודשים הראשונים העוקבים לסיום התהליך (לא מדובר בכסף שיש לו, אלא בכסף שנוצר לו בזכות תהליך ההתייעלות), וסכום זה מסייע במימון של פתרונות למי שלא יכולים לממן את התהליך. בכך, אותו לקוח משפיע עוד יותר על צמצום פליטות המזהמים ובו בזמן תורם לקהילה.

הדס פאר צילום: כפיר סיון
Luminweave - מערכת הצללה ותאורה סולארית למרחב הציבורי. Luminweave הוא מוצר המשלב בד ותאים סולאריים היוצר הצללה במהלך היום, ובלילה, בעזרת האנרגיה הסולארית מקרני השמש שנצטברה במהלך היום, משמש כפנס רחוב. המרכיבים העיקריים של המוצר הינם יריעת OPV גמישה (מערכת פוטו-וולטאית אורגנית) ובד עמיד לקרינת UV (אולטרה סגולה), שניהם ממוקמים בצמוד זה לזו. בבד העמיד מוטבע דיו על בסיס נחושת אשר מתפקד כלוח מעגל חשמלי, ובתוכו משולבות רצועות פולימריות עם נוריות לד (LED).
את הרעיון למוצר הייחודי, הגתה לפני כעשור המעצבת הישראלית אנאי גרין – בוגרת בצלאל שעבדה בעבר ביפן – כשיצרה, יחד עם מעצב נוסף, מפת צל וקירות צל לקראת ה-'ביאנלה' לאדריכלות הנוף העירוני בבת ים. התוצאה הייתה מבנה אנכי פשוט, מכוסה בצמחים, שניתן לשנותו ולהתאימו כך שיספק צל מרבי משני צדדיו לאורך כל היום. הייתה זו ההתנסות בבת ים שעוררה אצל המעצבת הישראלית את הרצון העז לפתח פתרונות הצללה ותאורה. גרין חקרה את התחום לעומק, ובהמשך הצליחה לפתח את טכנולוגיית ההצללה הייחודית, יצאה לסבב גיוס משקיעים ויצרה את Luminweave.
בעתיד הלא רחוק, כאשר אב הטיפוס של המוצר יהיה מוכן, הוא אמור להיכנס לפיילוט במקומות ציבוריים ברחבי תל אביב-יפו. בינתיים, המוצר, הטכנולוגיה והאישה שמאחוריו זכו במקום הראשון באתגר הטכנולוגיה האקלימית הנחשב Women4climate - יוזמתו של ארגון המאגד 97 ערים גדולות בעולם אשר הביעו את התחייבותן להתמודד מול שינויי האקלים.

מערכת Luminweave הדמיה: אנאי גרין
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה