משפט

פצצה מתקתקת: מי תובע מפייסבוק 150 מיליארד דולר?

תביעת ענק חסרת תקדים תובעת מפייסבוק לשלם מאות מיליארדי דולרים להמוני אנשים בשל אשמתה באירועים הטראומטיים שחוו, וטוענת כי מארק צוקרברג בכבודו ובעצמו הודה . האם לתביעה יש סיכוי להתקבל?
יאיר מור |  3
מארק צוקרברג (צילום אינסטגרם/ מארק צוקרברג, unsplash)
תביעה בקנה מידה חסרת תקדים הוגשה בימים האחרונים נגד מטא (לשעבר פייסבוק). התביעה, שהוגשה במקביל בשתי מדינות – ארה"ב ובריטניה – דורשת מענקית הרשתות החברתיות ואפליקציות התקשורת לשלם פיצויים בגובה "לפחות 150 מיליארד דולר" למיליוני אנשים שלכאורה חוו טראומה אישית ולאומית בעקבות התנהלותה.
 
לפי הגרסה האמריקאית של התביעה, שהוגשה בשם תובעת בודדת שטוענת כי היא מייצגת את כל בני עם הרוהינגיה – המיעוט המוסלמי במיאנמר הבודהיסטית – פייסבוק היא האשמה המרכזית במה שהוגדר כטבח העם שחוו בני הרוהינגיה במדינה ב-2017. זאת בשל כך שאפשרה "להפצת מידע שקרי נתעב ומסוכן להימשך שנים", ונכשלה בניטור תכנים והסרה של דברי הסתה, שהביאו לבסוף לפעולות כה אלימות עד כי לפי הערכות מתו בהן 10,000 מבני העם ויותר מ-700,000 מהם נסו על נפשם לבנגלדש השכנה.
התובעים בשתי המדינות טוענים כי האלגוריתם של פייסבוק קידם דברי שטנה נגד העם, וכי גם כאשר משתמשים, עיתונאים ופעילי זכויות אדם פנו לפייסבוק בדרכים שונות בתחנונים להסיר פוסטים מסיתים שקראו לבודהיסטים במדינה לפגוע בשכניהם – פייסבוק התעלמה מהפניות או שפעלה מעט מדי ומאוחר מכדי למנוע מהרוחות להתלהט. לדבריהם, פייסבוק לא השקיעה במדינה האסייתית הקטנה יחסית שום משאבים של ממש, והשאירה את 20 מיליון משתמשיה שם נתונים לחסדיהם של אלגוריתמים ואנשי ניטור תוכן מבחוץ, שאינם מבינים את השפה והתרבות ולכן לא היו מסוגלים להבין את חומרת ההסתה שהתנהלה ברשת החברתית נגד הקבוצה. הם מסכמים כי פייסבוק "סחרה בחייהם של אנשי הרוהינגיה עבור חדירה טובה יותר לשוק במדינה קטנה בדרום מזרח אסיה".
בתביעה מובאות דוגמאות לפוסטים מסיתים, כמו פוסט שלפיו "אנחנו מוכרחים להילחם בהם כפי שהיטלר נלחם ביהודים" ופוסט שקרא "לשפוך עליהם שמן ולהצית אותם – כדי שיוכלו לפגוש את אללה בהקדם".
לתביעה מהסוג הזה יש סיכוי קטן מאוד להתקבל, שכן קשה מאוד להוכיח קשר בין פוסטים בפייסבוק לבין רצח עם בעולם האמתי – אך לדברי התובעים פייסבוק עצמה מודה באחריותה לאירועים. כהוכחות הם מביאים את דבריו של מנהל מדיניות מוצר בחברה, אלכס וורופקה, שאמר בנובמבר 2018 כי "אנו מסכימים כי ביכולתנו, ומחובתנו, לעשות יותר. עלינו להשקיע רבות בבחינת הניצול לרעה של פייסבוק במיאנמר ובטיפול בו". בנוסף, מצוטט מייסד ומנכ"ל החברה, מארק  צוקרברג, שאמר בעדותו בקונגרס האמריקאי באפריל 2018 כי "מה שקורה במיאנמר הוא טרגדיה נוראה, ועלינו לעשות יותר". השאלה היא האם בית המשפט יראה בציטוטים האלה הודאה באחריות מצד פייסבוק.
פייסבוק טרם הגיבה לתביעה.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מעניין מה נאמר בערוצי תקשורת אחרים ויותר מכך ברחובות
    פי 12/2021/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק לחשוב כמה ניצלו וכו׳ בזכות פייסבוק,וכמה טוב שהפריט גלובלי הזה הביא לאנשים בכלל רחבי העולם.במקרה הנ״ל ראוי וחשוב להבין את ההיפוך ממה שמוצג בתלונה שכן עצם ההודאות בפייסבוק רבים מנשוא היו חשופים למה שקרה.
    סגור
  • 1.
    רק כסף רוצים
    שמשון חי קרני 12/2021/07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    תעבוד בצד שלכם הרדיפה שלכם היהודים שמצליחים לא יעזור לכם כלום שקל אתם לא תראו חצופים משאירים אותנו בדברים שלא עשינו למה הם רשמו את זה אין יפיצו את זה נכון אנשים שעשו את זה אנשים הפרטיים שהשתמשו באתר הזה
    סגור
  • זה הכלי,הם רוצים לקחת חיים. (ל"ת)
    פי 12/2021/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור