משפט

מהפכה בבתי המשפט הכלכליים: יעסקו גם בפשיעה כלכלית

הכנסת אישרה את הצעת החוק שתסמיך את בתי המשפט הכלכליים בבתי המשפט המחוזיים בתל אביב ובחיפה לעסוק בפשיעה כלכלית. שר המשפטים מוסמך לקבוע "עניינים כלכליים" שידו בבתי המשפט
אביחי דלאל | 
גדעון סער (צילום אוליבייה פיטוסי פלאש 90)
הכנסת אישרה הערב (שני) סופית את תיקון חוק בתי המשפט המסמיך את בתי המשפט הכלכליים בבתי המשפט המחוזיים בת״א ובחיפה לעסוק בפשיעה כלכלית (עבירות חילוט, הלבנת הון ועבירות מס כבדות). החוק מסמיך את שר המשפטים לקבוע ״עניינים כלכליים״ שידונו בבתי משפט אלה. החקיקה נעשית בהשלמה לצו בנושא שאושר באחרונה על ידי ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת. 
החוק מגיע בהמשך להמלצות שפורטו בדו"ח מבקר המדינה, הוקם צוות לבחינת הרחבת הסמכויות של המחלקות הכלכליות לדון בתיקי פשיעה כלכלית. לפי המלצות הצוות, קיים צורך בטיפול בכשלים הקיימים כיום בניהול תיקי הפשיעה הכלכלית, ובהם תיקי מס ותיקי הלבנת הון, הפוגעים אנושות ביכולת ההרתעה של רשויות החוק. בייחוד הודגש משכם הארוך של הליכים אלה שנעוץ בפרק הזמן הארוך שבין שלב הגשת כתב האישום ועד לתחילת שמיעת הראיות, וכן פרק הזמן הממושך שבין שלב תחילת שמיעת הראיות בתיק ועד קבלת הכרעה שיפוטית.
 ממסקנות הצוות עלה כי כשל נוסף הפוגם בתפקוד המערכת, הוא הפער שבין מועד התפיסה ובין מועד החילוט, דבר שמביא לירידה ניכרת בשיעור החילוטים הסופי מתוך הכספים שנתפסו על ידי גופי החקירה."
שר המשפטים גדעון סער, שיזם את החוק, אמר בדיון, כי: ״המלחמה בפשיעה המאורגנת מחייבת גביית מחירים כלכליים מהם. מהלך זה הינו מהלך חשוב במערכה נגד הפשיעה הגואה בחברה הערבית. החוק יאפשר ניהול יותר יעיל ומהיר של תיקי פשיעה כלכליים כבדים ומורכבים, שמעלים צורך בהבנה מעמיקה בנושאים כלכליים וניהולם כיום אורך תקופה ארוכה מדי״. 
לדבריו של שר המשפטים, מדובר בצעד משמעותי במלחמה בארגוני הפשיעה, בהון השחור ובעבירות הכלכליות. במקביל לצעד זה תוקצבו שישה תקנים חדשים לשופטים בבתי משפט אלו. שופטים אלה צפויים להבחר בישיבת הוועדה לבחירת שופטים ב-27 בינואר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה