משפט

חוק נוסף 'יסורס'? אלו הקווים האדומים שהוצבו

על רקע המשא ומתן בין משרד האוצר למשרד הבריאות, והניסיונות לעקר את החוק מתוכן, ועדת הבריאות בכנסת תקיים מחר דיון מיוחד לקראת חוק האקלים. אלו הקווים האדומים שמציבים ארגוני הסביבה
מערכת ice | 
זיהום אוויר באזורים נרחבים בארץ (צילום פלאש 90/ יניב נדב)

רגע לפני מושב הכנסת של הקיץ , לקראת ועדת המשנה לעניין השפעת הסביבה והאקלים על בריאות הציבור שצפויה להתכנס מחר (שני), וחוק אקלים שצפוי לעבור בקרוב, שיגרו למעלה מ20 ארגוני סביבה וחברה ישראליים מכתב, בו הם משרטטים קווים אדומים. לדברי הארגונים הם מכירים במורכבות ובחילוקי הדעות השונים בין המשרדים השונים, ולצד זאת מבקשים: "לשרטט את הגבולות והקווים האדומים שעליהם לטעמנו אסור בשום פנים ואופן להתפשר".

הסעיף הראשון אותו מציינים הארגונים, הוא התייחסות מפורשת והתחייבות לצמצום יעדי פליטה בחקיקה. "אין לרדד את יעדי הפחתת הפליטות שנקבעו, אנו קוראים להציב יעד מחייב של הפחתה בחצי בפליטות עד 2030, ולכל הפחות היעדים שהציבה המדינה בוועידת האקלים הבינלאומית בגלאזגו", כתבו, כמו כן התייחסו בארגונים לדיווחים בכלי תקשורת שונים, לפיהם מבקשים במשרד האוצר להימנע מלציין יעד לטווח הקצר, וגרסו כי: "יעד הפחתת פליטות גזי החממה עד 2030 הוא יעד נמוך ולא מספק, אך נוכל לקבלו אם יכלול מנגנון המאפשר העמקה משמעותית של היעדים כל שנה. הצבת יעד הנמוך ממנו, מהווה הפרה של מחויבות ראש הממשלה בהסכם גלאזגו, שעלולה לפגוע קשות ביחסינו עם ארה"ב ואירופה".
דבר נוסף עליו מבקשים בארגוני הסביבה לשים את האצבע הוא חוק אוויר נקי המעניק סמכויות לרשויות השונות לפעול להפחתת הזיהום ואף להטיל עיצומים כספיים על מפרי הוראות מנהליות בנושא. לדברי הארגונים: "על חוק האקלים לכלול הפנייה לחוק אוויר נקי, שתגדיר את היעדים להפחתת פליטות גזי חממה בחוק כערכי איכות אוויר", הם הוסיפו כי: "בימים אלו, במסגרת המשא ומתן על חקיקת חוק האקלים, עלתה על סדר היום הצעה שמשמעותה בפועל סירוס הסמכויות של המשרד להגנת הסביבה בחוק אוויר נקי מול גופים ציבוריים ותעשיות מזהמות להפחתת זיהום ופליטות גזי חממה".
 

 

עוד נושא שעולה במכתב, הן תחזיות לפין בעקבות המשבר צפויות מעצמות להתמודד עם אתגרים בתחומים רבים כגון: בצורות, עליית מפלס הים ופגיעה בתשתיות, וגלי הגירה חסרי תקדים. "מדינת ישראל נמצאת במיקום רגיש לשינויי האקלים, על מנת להגן על חייהם ורווחתם של אזרחי ישראל, על החוק לחייב את כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים להכין תוכנית היערכות למשבר האקלים והתמודדות עם השלכותיו", ציינו.
קו אדום נוסף שמשרטטות עמותות הסביבה, הוא הצעת המשרד להגנת הסביבה ליישם "הערכת הסיכון האקלימית", לפני אישור של תככניות ומסמכי מדיניות. כלומר לפני הוצאה לפועל של תכנית מסוימת מסמך אודות השפעה אקלימית של ההליך יוגש לגורם המאשר. המכתב מתריע כי "זהו סעיף משמעותי ביותר בחוק, שנותן לו את משמעותו האופרטיבית, החוק צריך להגדיר באילו נסיבות ייפסל פרויקט כזה מלהיות מקודם, בהיותו עתיר פליטות". .
כאמור, מחר תתקיים ועדה לקראת החוק, לצד ארגוני הסביבה והמשרדים הרלוונטים, בין המוזמנים נמנים: אוניברסיטת תל אביב, רשויות מקומיות שונות, התאחדות התעשיינים ועוד. 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה