משפט

שלא יעבדו עליכם: בדיקת עובדות לפרסומת הפופולארית

ארגוני סביבה הפיצו סרטון ובו הם מבצעים בדיקת עובדות לפרסומת של איגוד הגז הטבעי: "שקר וסילוף". גרינפיס פרסמה פרסומת אלטרנטיבית שמערערת
מערכת ice | 
תשדירי הגז הטבעי (צילום freepik, יוטיוב/ דקה לשמונה GC)
לאחר שבשבוע שעבר הגישה עמותת שומרי הבית עתירה לבג"צ נגד תשדירי הפרסומת לגז הטבעי, השבוע פרסמה עמותת גרינפיס ישראל פרסומת אלטרנטיבית, בה מתבצעת בדיקת עובדות לטיעונים המוצגים בפרסומת.
כזכור, בחוות דעת שכתב בנושא עדי וולפסון, פרופ' להנדסה כימית, מומחה לקיימות ופעיל בנושאי הסביבה, הוא מונה מספר הטעיות בפרסומת. לדבריו הטענה המוצגת כי "האיחוד האירופי הכריז על הגז הטבעי אנרגיה ירוקה", אינה מדויקת, אלא "האיחוד האירופי אישר לאחרונה צעד שנוי במחלוקת, שההשקעות בגז טבעי, וגם זאת בתנאים מסוימים בלבד, יוכרו כירוקות, אבל לא שהגז הטבעי יוגדר כירוק. ולכן הטיעון שעולה מהפרסומת הוא שקר וסילוף " זאת כאשר על פי חוות הדעת: "גז טבעי הוא דלק מחצבי מתכלה, ושריפה שלו גורמת לפליטת מזהמי אוויר שונים ופליטות גזי חממה".

עוד טוען וולפסון כי בניגוד למה שמצוין בפרסומת אין בפריז מכון למדעים ו"דר' ברוס(המופיע כמומחה בפרסומת), מלמד כמרצה מן החוץ ב'מכון למדעי המדינה פריז', כשיש לו גם אין ספור תפקידים בגופים שונים שעיקר עיסוקם ועניינם משק הגז הטבעי". בנוסף, מתייחסת חוות הדעת לאופן שבו מציגה הפרסומת את הגז כבריא באופן אבסולוטי, אף על פי ש"גז טבעי גם כן גורם לפליטה של חומרים מזהמים שונים, ובכללם חומרים מסרטנים "
 
בתגובה שהעביר איגוד הגז הטבעי העומד מאחורי הפרסומת נטען כי: "הגז הטבעי הוא מקור אנרגיה זמין ואמין, במחיר נמוך , אשר מפחית השימוש בפחם מזהם. תוארו של פרופסור ת'רי ברוס בפרסומת מדויק. ונציבות האיחוד האירופי הבהירה במפורש כי מקורות אנרגיה שתואמים את הקריטריונים (TSC) לסיווג מקורות אנרגיה, כמו הגז הטבעי המופק בישראל, הם חלק מהרשימה הירוקה 'Green list'".
בעבר כבר נדחתה עתירה דומה של שומרי הבית נגד קמפיין טלוויזיה של פרויקט לוויתן, כשלדברי איגוד הגז הטבעי, "השופטים מתחו ביקורת נוקבת על העתירה". לעומתם יו"ר עמותת שומרי הבית יוני ספיר הציג את הדברים באור אחר, ובטור שכתב לעין השביעית כתב כי: "בעתירה קודמת שהגישה עמותת 'שומרי הבית' נגד קמפיין של תאגידי הגז, הציע לנו אחד משופטי העליון להגיב לתאגידים ב'קמפיין נגדי'." צעד זה אכן בא לידי ביטוי עם פרסום הסרטון הנוכחי, ואולם בעמותת שומרי הבית מסבירים שאין להם את הכלים הכלכליים כדי לנהל קמפיין בשעות פריים טיים בערוצים המרכזיים, כמו שעושות חברות הגז , ולכן הם פונים לבית המשפט ולרשות השנייה בנושא.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה