משפט

תביעה נגד תשדירי 'הגז הטבעי': "שקר, מטעים את הציבור"

רבים מאיתנו נחשפים בזמן האחרון לפרסומות המשודרות בפריים טיים, ומספרות לנו על בשורת הגז הטבעי. בארגון הסביבה "שומרי הבית" מסבירים שמדובר בגז מזהם וחומרים מסוכנים, ותובעים מאחוד התעשיינים להסירם: "הטיעון שעולה מהפרסומת הוא שקר וסילוף"
מערכת ice |  6
תשדירי הגז הטבעי (צילום freepik, יוטיוב/ דקה לשמונה GC)

עמותת "שומרי הבית" הפועלת לקידום נושאיים סביבתיים ובריאותיים, הגישה עתירה לבג"ץ נגד הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו והתאחדות התעשיינים בישראל בבקשה להסיר פרסומות לענף הגז הטבעי שלדברי העותרים יש בהן "כדי להטעות את הצופה" והן מפרות את הוראות היסוד: החובה לפרסם אמת, והאיסור לשדר תשדיר פרסומת שיש בו מסר "השנוי במחלוקת בציבור". העתירה הוגשה על ידי עו"ד מתן גרפינקל, לאחר שלטענת העותרים פניותיהם לרשות השנייה, לא נענו.
 


בחוות דעת שכתב בנושא עדי וולפסון, פרופ' להנדסה כימית, מומחה לקיימות ופעיל בנושאי הסביבה, הוא מונה מספר הטעיות בפרסומת. לדבריו, "מופיעה בפרסומת פרופ' ת'רי ברוס, מ'המכון למדעים' בפריז, שטוען כי 'האיחוד האירופי הכריז על הגז הטבעי אנרגיה ירוקה', בעוד ש"האיחוד האירופי אישר לאחרונה צעד שנוי במחלוקת, שההשקעות בגז טבעי או באנרגיה גרעינית, וגם זאת בתנאים מסוימים בלבד, יוכרו כירוקות, אבל לא שהגז הטבעי יוגדר כירוק. ולכן הטיעון שעולה מהפרסומת הוא שקר וסילוף "זאת כאשר על פי חוות הדעת: "גז טבעי הוא דלק מחצבי מתכלה, והפקה, הפרדה, הולכה ושריפה שלו גורמת לפליטת מזהמי אוויר שונים ופליטות גזי חממה".


עוד טוען וולפסון כי בניגוד למה שמצוין בפרסומת אין בפריז מכון למדעים ו"ד"ר ברוס מלמד, כאמור כמרצה מן החוץ ב'מכון למדעי המדינה פריז', שיש לו גם אין ספור תפקידים בגופים שונים שעיקר עיסוקם ועניינם משק הגז הטבעי". בנוסף, מתייחסת חוות הדעת לאופן שבו מציגה הפרסומת את הגז כבריא באופן אבסולוטי, אף על פי ש"גז טבעי גם כן גורם לפליטה של חומרים מזהמים שונים, ובכללם חומרים מסרטנים כגון בנזן ופורמאלדהיד דווקא גבוהות יותר בשימוש בגז טבעי לעומת בפחם בתחנות הכוח".

שומרי הבית טוענים כי הם פנו לרשות השנייה בבקשה להפסיק את הפרסומת של איגוד חברות הגז בטענה לפרסום שקרי והטעיית הציבור. הם הגישו ערר בנושא הן למנכ"לית הרשות השנייה והן לייעוץ המשפטי.
מהרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו נמסר: "הרשות השנייה לומדת את העתירה שהוגשה ותגיב לה בבית המשפט. מבלי לגרוע מן האמור ניתן לציין כבר עתה כי באופן תמוה עמותת שומרי הבית לא המתינה למיצוי הבירור המתחייב שקיימה הרשות, והגישה ערר ועתירה עוד בטרם הושלם הבירור וממילא בטרם ניתנה החלטת הרשות.  כל זאת, בשעה שהעמותה מודעת לקיומו של בירור".
מאיגוד הגז הטבעי נמסר: "מדובר בעתירת סרק נעדרת בסיס משפטי. הגז הטבעי הוא מקור אנרגיה זמין ואמין, במחיר נמוך , אשר מפחית השימוש בפחם מזהם. ניתן לומר ללא היסוס, כי הטמעת הגז הטבעי על חשבון הפחם, היא המהלך בעל ההשלכות הסביבתיות החיוביות ביותר שהיו בישראל מאז היווסדה. בניגוד לטענות, תוארו של פרופסור ת'רי ברוס בפרסומת מדויק. ונציבות האיחוד האירופי הבהירה במפורש כי מקורות אנרגיה שתואמים את הקריטריונים (TSC) לסיווג מקורות אנרגיה, כמו הגז הטבעי המופק בישראל, הם חלק מהרשימה הירוקה 'Green list'. נציין כי בעבר כבר נדחתה עתירה דומה של שומרי הבית נגד קמפיין טלוויזיה של פרויקט לוויתן, תוך שהשופטים מותחים ביקורת נוקבת על העתירה".

תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    הכלבתא מסרבת להרחיב את חיפושי ופיתוח שדות הגז הטבעי
    חארין אלחארר 04/2022/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העותרים לוקים במומים רבים, בוז להם!
    סגור
  • 5.
    מרגיש כאילו כל התגובות נכתבו מתוך דף מסרים
    אורח 04/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מרגיש כי כל התגובות נכתבו על ידי טוקבקיס בתשלום מדף מסרים. הטענה שזה המהלך הכי סביבתי מאז היווסדה מגוכחת
    סגור
  • 4.
    במקום לקשקש יפעלו לפיתוח אלנטרנטיבות
    אסף 04/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל עוד לא תהיה בארץ הפקת אנרגיה ממקורות אחרים (לא יודע למה שוקלים כורים גרעיניים) הרי שהגז הוא הדבר הכי טוב שיש לנו, הן ברמות הזיהום הנמוכות יותר ובטח ובטח מבחינת הון כלכלי שישראל עושה. לצעוק ולהיות אנטי כל אחד יכול
    סגור
  • 3.
    עתירת סרק -כרגיל-באירופה גז הוא עדיף
    תלם8 04/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סתם עתירת סרק כרגיל
    סגור
  • 2.
    שומרי הבית זה הקרן החדשה ל(השמדת) ישראל
    דנה 04/2022/18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עושים הכול במטרה לפגוע בעצמאות אנרגטית וגלכלית של ישראל, בין השאר במימון נורבגיה יצרנית הגז והנפט הגדולה באירופה. כל מתקני ההפרדה יבשתיים צבועים הגיע הזמן שבית משפט יפסוק הוצאות גדולות וגם הוצאות אישיות על ראשי העמותה של הקרן החדשה וגרורותיה הסרטניות
    סגור
  • 1.
    מה יגידו שומרי הסביבה אם תפסק מיידית הזרמת
    אורח 04/2022/17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הגז הטבעי לישראל.מה החלופה? עכשיו מיידית ולא בעוד 10-20 שנה,מחר בבוקר מה החלופה? האמת שהירוקים מסתירים ולא מדברים עליה היא שהחלופה היא פחם או נפט(מזוט). יש להם אנרגיה אחרת זמינה? לא.כלומר,אם לא היו מוצאים גז והמאמצים של הירוקים "לקבור" את הגז היו מצליחים,היינו היום עם אויר מזוהם יותר ועלות למשק ולכולנו גבוהה יותר. אבל הירוקים בשלהם.ימשיכו לצרוח ולהגיש עתירות הזויות שיזרקו מבית המשפט.
    סגור