משפט

רשות המסים תחזיר מיליונים לקשישים לאחר שגבתה שלא כדין

רשות המסים גבתה במשך שבע שנים מס מכספים הפטורים, השייכים לגמלאים, ותשיב סכום כולל של מעל 100 מיליון שקל. השופט אבי גורמן: "במדינה שערכיה יהודיים ראוי לנהוג בזהירות בהכנסות אוכלוסיית הגמלאים"
מערכת ice |  8
שיחות לקשישים (צילום freepik)
רשות המיסים תשיב סכום מטורף של יותר מ-100 מיליון שקל לאלפי גמלאים. בפסק דין של בית המשפט המחוזי מרכז, אושר הסכם פשרה בתביעה ייצוגית נגד רשות המיסים. בתביעה נטען כי רשות המיסים גבתה במשך שמונה שנים מיסים בניגוד לחוק מקצבאות פטורות ממס ששולמו לגמלאים.
לאחר פסיקת ביהמ"ש, הגמלאים יקבלו את הכספים שנגבו מהם שלא כדין כבר בתקופה הקרובה. את התביעה הגיש אחד הגמלאים באמצעות עו"ד עדי ליבוביץ, ולאחריה רשות המיסים הודתה כי גבתה מס שלא כדין מקצבאות פטורות ממס שאותן קיבלו גמלאים בשנים 2012-2019. בהתאם לכך, אותה גביית מס הוגדרה כבלתי חוקית.
בתחילה הגיש תביעה אותו גמלאי, אחרי שהתגלה כי קופות גמל ומעסיקים לא העניקו את הפטור ממס לגמלאים בפנסיה. הדבר לא נעשה משום שהגמלאי לא הגיש אישור מפקיד שומה, אישור שכלל לא נדרש ע"פ החוק. שופט בית המשפט המחוזי בלוד, אבי גורמן, קבע כי במקרה שיש הכנסה פטורה ממס – אין למסות אותה כלל.
 
בביקורת נוקבת שמתח השופט על רשות המיסים קבע כי "במדינה שערכיה יהודיים ודמוקרטיים, ראוי לנהוג בזהירות יתרה שעה שעסקינן בהכנסה פטורה ממס של פלח אוכלוסייה שאינו בשיא כוחו התעסוקתי ולוודא שלא שוללים ממנו פטור ממס שקבע המחוקק ביחס להכנסה שמקורה מיגיע כפיו בשנות עבודתו".
בנוסף לכך, הורה בית המשפט לשלם לתובע 100 אלף שקל עבור התביעה הייצוגית ולשלם לעו"ד ליבוביץ שכר טרחה של מיליון שקל. בעקבות התביעה הורתה רשות המיסים להעניק את הפטור לפי סעיף 190 ללא צורך בהצגת אישור מראש מפקיד השומה, שכלל לא דרוש בהתאם לחוק.
תגובת רשות המיסים: "לצד הביקורת, בית המשפט מציין לטובה את העובדה שרשות המיסים לא המתינה עד לתום ההליך ופרסמה הנחיות חדשות למשלמי הקצבאות כתוצאה, מניח השופט גורמן כי מאז שנת 2020 גמלאים רבים יותר נהנים מהפטור שקבע המחוקק. כמו כן, במסגרת ההסדר הרשות תפנה לכ-10,000 גמלאים במכתבים בהם היא מודיעה על ההתכנות להחזר מס תוך מתן הסבר מפורט על הפעולות הנדרשות. בנוסף, יוכלו אותם גמלאים  לקבל סיוע גם בלשכות ההדרכה שמפעילה הרשות".
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    לא להתלהם
    גימלאי 05/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכל המתלהמים למיניהם, רשות המיסים השתפרה והשתבחה עם השנים. למדה להיות הוגנת למשלמים כחוק ולא פעם מחזירה ומתקנת בעצמה. מנסיוני אני יכול להעיד על יחס הוגן וקורקטי של הפקידים שם בכל פעם שבאתי להסדיר את ענייניי. טעויות קורות אצל מי שעובד אז כך גם לרשות המיסים ואני בטוח שמה שנלקח בטעות יוחזר ביושר כמנהגם.
    סגור
  • 7.
    מדינה של גנבים
    אסתר כהן 05/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינה של גנבים
    סגור
  • 6.
    אין כבר ממי לקחת???
    בושה 05/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא די בכל העלאות המחירים וגבעות המס הרבות. גם את כבשת הרש אתם לוקחים? תעודת עניות. כדאי להפנים שאתם מקבלי ההחלטות הצעירים שכוחם במותנם יהיו דור הקשישים של המחר…
    סגור
  • 5.
    גנבה ושוד
    מור 05/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם אדם יתפס בגנבה מהסופר, הוא ישפט וסביר שייכנס לכלא. אבל כשהמדינה גונבת מאה מיליון שקלים, אז היא מחזירה במקרה הגרוע ( לאחר שבית המשפט מורה על כך) למה לא מכניסים לכלא את האחראים???
    סגור
  • 4.
    ידעתם לקחת באוטומט
    סטלנוב 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תחזירו אותו דבר בלי שהגמלאים יצטרכו לעשות פעולות לא בסדר לעשות את שיטת המצליח או יותר נכון שיטת המסריח אחרי שעברתם על החוק!!
    סגור
  • 3.
    תתעוררו
    אנטי ממשלה 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנשים אתם כל כך עיוורים ואכולי שנאה מפוליטיקה זולה ומגוחכת שכל יום גונבים לך בפנים אלה שאתם כל כך מהללים כל יום דופקים שוברים אותכם עד הברכיים תתעוררו כבר כבשים
    סגור
  • 2.
    מדינה של חזירים. לקחת כמה שרק אפשר (ל"ת)
    יוסריאן 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    שיטת מצליח. מדינה גונבת מאזרחיה. אוי לבושה
    אופיר 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קרוב לודאי שרשות המיסים ידעה,ץ שזה לא. חוקי. אך מה אכפת לה לגנוב. מדוע בשופט לא הטיל עליה קנס מטורף. למען ילמדו ויראו?
    סגור