משפט

למה אמזון תובעת יותר מ-10,000 גולשים לדין?

אמזון הגישה תביעה חסרת תקדים במספר הנתבעים, בניסיון לעצור את פעילותם של אלפי נוכלים המעודדים מוכרים באמזון לשלם שוחד לגולשים תמורת ביקורות מזויפות למוצרים במטרה לגרום לגולשים תמימים להזמין אותם
יאיר מור | 
אמזון מסתבכת (צילום Istock, freepik, פייסבוק/ Amazon)
ענקית המסחר המקוון אמזון הודיעה אמש (שלישי) כי הגישה תביעת ענק נגד יותר מ-10,000 איש. אלפי האנשים הללו, לדבריה, ניהלו (וחלקם עדיין מנהלים) מספר דומה של קבוצות פייסבוק שמתווכות בין מוכרים באמזון לבין גולשים לצורך הזמנת ביקורות מזויפות למוצרים של אותם מוכרים באתרי אמזון בארה"ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד ויפן.
לפי אמזון, הקבוצות המדוברות מונות אלפי חברים, כאשר בעלי חנויות שרוצים להופיע גבוה יותר בתוצאות החיפוש באתרי אמזון מציעים לגולשים תשלום או מוצרים חינם תמורת כתיבת ביקורות חיוביות, בדרך כלל בלי לנסות את המוצר כלל ולפעמים לאחר ניסוי אך בלי כל קשר לחוויית השימוש האמתית של ה"רוכש" (שכאמור, קיבל את המוצר חינם, או תמורת החזר ובונוס שיכול להגיע בדמות כרטיס מתנה לקנייה נוספת או העברת כסף בפייפאל או בשירות דומה).
אמזון סיפרה כי אחת מאותן קבוצות, שנסגרה לאחרונה על ידי מטא, מנתה יותר מ-43,000 חברים, וכי אחת אחרת מנתה 2,500 ומנהליה גבו 10 דולרים תמורת כל ביקורת מזויפת.
 
התביעה שהוגשה לבית המשפט העליון של מחוז קינג בסיאטל (אזור מושבה של אמזון) חריגה מאוד, גם בשל מספר הנתבעים האדיר וגם משום ששמותיהם אינם ידועים כלל, והם מוזכרים כרשימה של 'פלונים-אלמונים'. החברה ציינה כי היא מקווה שההליך המשפטי יוביל לחשיפת זהויותיהם האמתיות.
לפי אמזון, רק כמחצית מהקבוצות עליהן דיווחה למטא נסגרו, וקבוצות נוספות צצות חדשות לבקרים, תוך שימוש במילות קוד והחלפת אותיות בסימנים כדי להקשות על אנשים מבחוץ למצוא אותן. לחברה יותר מ-12,000 אנשי צוות שעובדים על זיהוי ואיתור ביקורות מזויפות וגורמים שמוכרים אותן, לצד טכנולוגיות שמסייעות לאותם אנשי צוות במלאכה.
"הצוותים שלנו בולמים מיליוני ביקורות חשודות לפני שהן נצפות על ידי לקוחות, והתביעה הזו הולכת צעד הלאה כדי לחשוף את העבריינים הפועלים ברשתות החברתיות", אמר דארמֶש מֶהְטַא, סגן נשיא לשירותי שותפי מכירה באמזון. "פעילות משפטית יזומה נגד גורמים רעים היא אחת מהשיטות הרבות בהן אנו מגנים על צרכנים על ידי הטלת אחריות על הגורמים הרעים".
החברה הדגישה כי "העסק המרושע של תיווך ביקורות מזויפות הוא בעיה רחבה של התעשייה כולה", וקראה ל"שיתוף פעולה בין החברות המושפעות, אתרי רשתות חברתיות ורשויות החוק". בתחילת השנה היא כבר תבעה שתי חברות ששימשו מתווכות לרכישת ביקורות מזויפות, לאחר שבשנה שעברה היא ביצעה שני גלים של חסימת חנויות סיניות החשודות ברכישת ביקורות מזויפות כאלו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה