משפט

טמבור חוטפת תביעה: תשלם מיליוני שקלים פיצויים?

בית המשפט מרכז לוד החליט לאחרונה לאשר תביעה נגד טמבור פולימרים כתביעה ייצוגית.  התביעה במקור הוערכה ב-375 מיליון שקלים, אך היא תהיה נמוכה בהרבה יותר
מערכת ice |  3
בית משפט (צילום vecteezy)
בית המשפט מרכז לוד החליט לאחרונה לאשר תביעה נגד טמבור פולימרים (חברה בת של טמבור) כתביעה ייצוגית. התביעה במקור הוערכה ב-375 מיליון שקלים, אך היא תהיה נמוכה בהרבה, כך פורסם הבוקר (שני) ב"מאקו".
השופט אבי פורג נימק את החלטתו: "הבקשה לאישור תובענה ייצוגית מתקבלת לגבי מכירת שליכט אקרילי צבעוני שמסומן על האריזה כנושא תו תקן 1731 שעה שהמוצר לכאורה אינו עומד בדרישות התקן. הקבוצה שבשמה תנוהל התובענה היא: "כל מי שרכש מהמשיבה שליכט אקרילי, שהוצג לגביו שהוא עומד בדרישת תקן 1731 (לרבות סעיף 2.3.1) והמוצר אינו עומד בדרישה זו, במהלך 7 השנים שקדמו להגשת הבקשה לאישור ועד למתן פסק הדין בתובענה".
 
התביעה המדוברת שאושרה כעת כתביעה ייצוגית על ידי השופט התחילה עוד ב-2019, והגיש אותה קבלן השיפוצים שמואל בורשטיין. במסגרת עבודות בבניין בהוד השרון בדצמבר 2018, רכש הקבלן מטמבור כ-30 פחים של שליכט צבעוני. הקבלן ציפה את הבניין בשליכט וחיכה לייבושו, אולם לטענתו, השליכט לא התייבש וגשם שירד לאחר מספר ימים המיס אותו ושטף אותו מהקירות. המרקם שלו הפך מלא חורים, גס, רצוף בועות אויר והתנפחויות.
על פי כתב התביעה, נטען כי טמבור מטעה את לקוחותיה בכך שהיא מוכרת להם שליכט הנושא תו תקן יצור ישראלי 1731 שעה שהמוצר כלל אינו עומד בתנאי ודרישות התקן בסעיף 2.3.1 שעניינו רגישות למים של שכבת הציפוי הטרי. אותו שליכט נשלח לבדיקה, ובמכון התקנים מצאו כי השליכט אינו עומד בתקן.
לאחר מכן הגיש הקבלן דרישה לפיצוי כספי של 60 אלף שקלים מטבור, לאחר 3 חודשים קיבל תשובה בה דחתה טמבור את דרישתו, בין היתר משום שלטענתה היום בו התצבע הציפוי בשליכט לא היה מתאים, משום שירדו בו גשמים. בורנשטיין , קנה חומר מקשר מתוצרת טמבור ושליכט חדש מייצור מרץ 2019 של החברה, ובדיקת מכון התקנים העלתה שוב ובאופן חד משמעי את אותם הממצאים.
התובע ביקש פיצויי השבה לחברי הקבוצה (בעלי מקצוע בתחום הבנייה), בגין הטעיה צרכנית ופגיעה באוטונומיה, רשלנות, הפרת חובת תום הלב לפי חוק החוזים, תרמית וגזל ועשיית עושר ולא במשפט. בורנשטיין העריך את התביעה, שפגעה בכ-5,000 שיפוצניקים, ב-375 מיליון שקל, אך הסכום אמור כאמור להיות נמוך בהרבה.
על פי החלטת ביה"מ המחוזי מרכז לוד: "בקשת האישור מתקבלת בחלקה לגבי הטענה שהמשיבה מכרה ללקוחותיה שליכט אקרילי צבעוני שמסומן על האריזה כנושא תו תקן 1731 שעה שהמוצר לכאורה אינו עומד בדרישות התקן ושנגרם להם נזק לא ממוני (פגיעה באוטונומיה, כעס ועוגמת נפש).  עילת התביעה שהתקבלה היא רשלנות לפי פקודת הנזיקין ועילת נזק לא ממוני. עילת התביעה לפי חוק הגנת הצרכן נדחתה, כמו גם הדרישה לפיצוי על נזק ממוני, שצריך להיבדק אינדיבידואלית אצל כל מי שהשתמש במוצר.
עוד קובע השופט: "התובענה הייצוגית תהא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת וקיים יסוד סביר להניח כי עניינם של חברי הקבוצה ייוצג וינוהל בתום לב ובדרך הולמת. בהקשר זה, איני מקבל את טענת המשיבה, כי בנסיבות המקרה דנן התנהלותו של המבקש בכל הקשור עם הגשת בקשת האישור והתובענה לוקה בחוסר תום לב".
מטמבור נמסר בתגובה: "טענותיו של התובע שגויות. התובע יישם את השליכט בניגוד להוראות היצרן, בימים הכי גשומים של השנה בחורף גשום במיוחד. בית המשפט דחה כבר בשלב המקדמי את מרבית הטענות, כולל לנזקים כספיים, וקבע שסביר יותר שהתובע יישם את השליכט שלא על פי הוראות השימוש. אין לנו ספק שבהמשך ההליך גם שארית טענותיו יידחו. טמבור היא בין החברות הבודדות בישראל שקיבלו את תו יהלום ותו פלטינה, תווי התקן היוקרתיים ביותר של מכון התקנים המעידים על האיכות הגבוהה של מוצרי ותהליכי הייצור של חברת טמבור. באופן ספציפי, טמבור קיבלה במהלך כל השנים, כולל ביחס לשנים שאליהן מתייחסת התביעה, תווי תקן למוצרי השליכט שלה, ולאחרונה אף קיבלה תווי תקן לשנת 2023 לכל מוצרי השליכט שלה".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    ניסו להתנער מהנזק שנגרם וישלמו ביוקר
    שירית 12/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יש לי הרגשה שבטמבור יבקשו לשנה החדשה מכונת זמן שתחזור ליום שבו סירבו לפצות את הקבלן... זה כנראה יעלה להם יותר, הרבה יותר..
    סגור
  • 2.
    הזוי
    אילנה 12/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נקווה שביהמ"ש יוציא את הצדק לאור.
    סגור
  • 1.
    חוסר טום לב?
    קובי 12/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברה בעלת שם שמוכרת מוצר לקוי להמונים בכסף מלא/ראה ערך שטראוס שהפסיקה לעבוד לאלתר! היכן ההגינות והאחריות של הספק על הנזקים? ופגיעה בשם הטוב של בעלי המקצוע. בושה!
    סגור