בארץ

שיקום רצועת עזה מתחיל בחינוך, למדינת ישראל אסור להתעלם

טבח ה-7 באוקטובר הבהיר את מה שרובנו סירבנו לראות: כאשר טרור מקבל מאפיינים מדינתיים, משקל המרכיבים הרוחניים גדל לסדרי גודל מפלצתיים. בשש אחרי המלחמה, חייבים ליזום ריסטארט. על ירושלים להוביל לגיוס הקהילה הבינלאומית להקמת מערכת חדשה לילדי הפלסטינים כבר מגיל הגן, מכוונת ומפוקחת על ידי ארה"ב
פרופ' נסים בן דוד | 
פרופסור נסים בן דוד (צילום דוד מויאל)
תושבי עזה וילדיה חיו במשך עשרות שנים בסביבה שבה המוטו המרכזי של מנהיגיה היה שנאת ישראל, שנאת יהודים והטפה לחיסולם והשמדתם. מערכת החינוך היללה את ההקרבה ואת השהידים ש"נפלו למען אללה" כבר מגילאי הגן, כשבתמורה מובטח לילדים והילדות הרכים מקום בגן העדן.
תחת מערכת חינוך והטפה כזו לילדים שהושלמה בחינוך ביתי שבו השנאה ל"כובש" הישראלי, שכלל לא היה בעזה בעשרים השנים האחרונות, בשילוב עם ההפצצות הישראליות במהלך מבצעי צה״ל בעזה בחמש עשרה השנים האחרונות, יחד עם השכול והמתים העזתים במהלך הלחימה- גדלו ילדים עם רצון לנקום ביהודים, חשים נכונות להקריב את עצמם לכשיגדלו והפכו לחיות הטרף שהכרנו בזוועות עוטף עזה.
 
שואת עזה הבהירה את מה שרובנו סירבנו לראות: כאשר טרור מקבל מאפיינים מדינתיים, משקל המרכיבים הרוחניים גדל בסדרי גודל מפלצתיים. לא ניתן להזניח אותם יותר, והם הופכים למעצבי מציאות מרכזיים, למנועים של מימוש האידיאולוגיה. הכוח המדינתי שעומד לרשותם לאורך זמן מוציא את הארגונים מקטגוריה של "טרור", והופך אותם למדינות קטנות עם אידיאולוגיה של השמדת עם. ברצועת עזה פועלות כמעט 20 שנה מערכות חינוך, דת, צבא, משטרה, משפט, חוק, ועוד, שכולן פונדמנטליסטיות.
המערכת הממוסדת של תעמולה וחינוך המוכוונים לשנאת יהודים מזכירה במידה לא מבוטלת את שנאתם של תושבי גרמניה הנאצית ליהודים, כשגם שם נחשפו גרמנים לתעמולה גבלסית ולמערכת חינוך שעשתה דמוניזציה לדמות האדם היהודי והעם היהודי, כשהיא מטיפה למחות את היהודים מעל פני האדמה. מערכת שהצליחה להפוך חלק ניכר מתושבי גרמניה לשונאי היהודים המבקשים להשתלט על העולם, לכרסם ביסודות המוסר ולחרחר שנאה בין עמים.
עם סיום מלחמת העולם המשיכו גרמנים רבים לחוש אהדה לנאציזם וערכיו כפי שגם רבים מהעזתים יחושו אהדה לערכי החמאס בתום המלחמה. לכן, השאלה הגדולה העומדת כעת לפתחנו היא כיצד להתנהל בעזה עם סיום הלחימה כדי להבטיח שבעתיד לא ישוב לשלוט בעזה שלטון שימשיך להטיף להשמדת יהודים. ברי לכל שכדי למנוע את חזרת החמאס לשלטון בעזה יש לשרש את השנאה מהתושבים, בדומה לפעולה שנעשתה בעבר על ידי צבאות בנות הברית בגרמניה הנאצית לאחר מלחמת העולם השנייה.

ילדי רצועת עזה, ארכיון (צילום: עטיה מוחמד/פלאש 90)
לאחר המלחמה חולקו שטחי גרמניה תחת שליטה של ארה"ב, בריטניה, צרפת ורוסיה הסובייטית, ובמשך מספר שנים ניהלו מדינות אלו את מוסדות המדינה ושלטו במתרחש בה באופן מלא, טרם העברת הניהול לגרמנים. בין היתר שונו תכני החינוך מן היסוד, חוקקו חוקים שאסרו על אחזקת חומרי תעמולה בעלי זיקה לנאציזם. בין היתר פוטרו בשנים שלאחר המלחמה כ-50% מן המורים שהפגינו נטייה ואמונה אדוקה בערכי הנאציזם.
 
במקביל, ארה"ב הפעילה את תוכנית מרשל והזרימה עשרות מיליארדי דולרים לשיקום, שסייעו לכלכלת גרמניה בפרט ולכלכלת אירופה בכלל וכן לפתיחת שווקים לתוצרת האמריקאית שנהנתה אף היא מהמהלך. אין ספק שלאחר המלחמה עזה תהייה הרוסה לחלוטין, ללא תשתיות בסיסיות וללא מוסדות שלטון, מצב שמחד מהווה אתגר ומאידך מהווה הזדמנות.
על ישראל להוביל לאחר המלחמה לגיוס הקהילה הבינלאומית לתרום לשיקום עזה ולהוביל את כל מה שקשור להליך השיקום, לפעול להקמת מערכת חינוך חדשה כבר מגילאי פעוטות, מכוונת ומפוקחת על ידי ארה"ב, מדינות אירופה ומדינות ערביות מתונות כמו איחוד האמירויות וסעודיה, ולדרוש את הכשרתם של מאות  מפקחים דוברי ערבית, שאינם פלסטינים, שידאגו לכך שמערכת החינוך העזתית תכלול תכני לימוד שידגישו ערכים של הומניות, שלום ואחוות עמים.
 
המפקחים ידאגו להרחיק מורים ומרצים שיגלו זיקה לחמאס וערכיו, או לכל רעיון שמטיף לשנאת ישראל או שנאת יהודים. חשוב לבנות מערכת פיקוח משמעותית שבה ישרתו מאות עובדים דוברי ערבית שיקבלו הכשרה מוגדרת היטב בתחום החינוך, הניהול והבקרה ובמשך מספר שנים יבצעו את תפקיד הבקרה באופן הדוק ויעיל. יש לדרוש שהאו״ם לא ימלא כל תפקיד בעזה שלאחר המלחמה.
מהלך כזה שיובל על ידי ארה"ב בתיאום עם ישראל יאפשר לשנות מהיסוד את התפישות של הילדים במערכת החינוך, יאפשר לתושבי עזה להשתלב בתעסוקה בתוך תחום הרצועה, וכן עשוי לתרום לכלכלה הישראלית ולאפשר לה להנות מפירות השיקום. זאת באמצעות פעילות של חברות ישראליות שיפעלו בתחומי הבניה, התשתית, התקשורת ועוד. פריחה כלכלית בעזה בשילוב עם מערכת חינוך חדשה ומבוקרת, תאפשר חינוך דור חדש שבעתיד יהיה בשל לקבלת עצמאות ויוכל לחיות בשלום עם ישראל.
פרופ' נסים בן דוד הוא נשיא המכללה האקדמית גליל מערבי
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה