בארץ

עינת קליש: "מתחרים שלי יביאו תקציבים עוינים וימכרו את חיפה לאינטרסים זרים"

ראש העיר חיפה, עינת קליש בריאיון ל-ice על החומרים המסוכנים שעלולים להפוך ליעדי איכות בזמן מלחמה: "הממשלה לא ערוכה ולא מבינה למה היא נכנסת". על היעדרותה ממפגשים בלתי אמצעים עם התושבים: "לא השקעתי די זמן ביחסי ציבור, בקדנציה הבאה אשקיע יותר בקשר שלי עם התושבים"
דוד זולדן |  6
עינת קליש ראיון לקראת הבחירות (צילום פלאש 90)
ראש עיריית חיפה עינת קליש מתארגנת למערכה נוספת על ראשות העיר. כאדריכלית, מתכננת ערים ואזורים יש לה דעה צלולה על התפתחותה של העיר השלישית בגודלה בישראל שסובלת בין היתר מהגירה שלילית. בבחירות 2018 היא בלטה בזכות קמפיין של "רק לא יונה" ונסכה תקווה לראש עיר צעירה ורעננה שתביא שינוי. כעת מתמודדת קליש עם התרבות החזירים בחיפה, הגירה שלילית, היערכות העיר למלחמה בצפון, היחס המתנגח עם משרדי ממשלה על רקע המלחמה בהכנסת הדלקים לחיפה ויריבים שנושכים עד זוב דם. האם קליש תופיע כמו אותו עוף החול ותפתיע את יריביה? סקרים מוזמנים מתפרסמים חדשות לבקרים אך היא לועגת לסוקרים המגמתיים ולא מתרגשת מהם. קליש גם לא מתבשמת מסקרים מחמיאים רק משום שהחליטה לנתב את התקציב לאפיקים אחרים אבל מבינה שעשייה ללא תמונת ניצחון עלולה להתפספס והיא כבר מצוידת בתובנות חדשות. בריאיון ל-ice היא מדברת בגילוי לב על כל מה שבוער ומציק לתושבי חיפה.     
רוחות מלחמה נושבות מהצפון. האם חיפה ערוכה לתרחישי קיצון במקרה שתפרוץ חזית צפונית? 
"חיפה ערוכה כמיטב יכולתה. פערי המיגון הצטמצמו באופן דרמטי בחודשים האחרונים עם פרויקט בניית מיגון לעשרות גני ילדים, בתי ספר והסדרה של מעל 2000 מקלטים פרטיים. יש לציין שמקלטים פרטיים בשוטף אינם באחריות עירונית ולמרות זאת גייסתי מעל עשרה מיליון שקלים מגורמים פרטיים וממשרד השיכון ע״מ להשמיש אותם במהירות האור".
האם החומרים המסוכנים המאוכסנים בעיר שהממשלה מאשרת את כניסתם לא מדירים שינה מעינייך? 
"שאלת השאלות היא המוכנות של כל מטרופולין חיפה באירוע חומרים מסוכנים. אין ספק שהמוטיבציה של החיזבאללה לפגוע בחיפה עולה עשרות מונים בעת זו בשל היעדים האסטרטגיים שנמצאים במפרץ חיפה, והשאלה האמיתית היא לא אם עיריית חיפה מוכנה, אלא האם ממשלת ישראל מוכנה לאירוע חומרים מסוכנים שיכול לפגוע בעשרות אלפי תושבים. תשובתי לשאלה זו היא שהממשלה לא ערוכה, לא מוכנה ולא מבינה למה היא נכנסת".
הצלחת למנוע כניסת מכליות דלק למפרץ חיפה. האם הקונספציה לפיה חיפה היא בית היוצר של הדלקים במדינה צריכה להשתנות ובמקרה שלא כיצד ניתן להגן על תושבי חיפה מפני האיום הגובר שהרי החיזבאללה עשוי לתעדף את חיפה כיעד איכות בגלל הדלק? 
"הקונספציה חייבת להשתנות ובאופן מיידי: או עיר של דלקים וחומרים מסוכנים, או עיר לבני אדם. גם בימי שיגרה ובמיוחד בימי חירום, הם לא יכולים לחיות ביחד. ואכן בחמש השנים האחרונות, אנחנו פועלים נמרצות לעצירת ההרחבה של תשתיות הפטרוכימיה. אנחנו מנענו הקמת תחנת כוח בבתי זיקוק, עיכבנו את הקמת נמל הדלקים החדש, הצמוד לנמל המפרץ הסיני שמסוגל להכיל פי שישה תזקיקי דלק מהקיים היום, כמו גם רציף כימיקלים גדול פי שלושה מהקיים. כמו כן הצלחנו לעצור מחדל בעיצומה של המלחמה כשגילינו כי משרד ראש הממשלה ניסה לבצע מחטף להקמת תשתית גפ״מ ללא היתר (גז בישול מסוכן)".
הוספת 5,000 מקומות עבודה בהייטק. האם חיפה בדרך למעצמת הייטק?
"חיפה הייתה עיר ההייטק הראשונה של מדינת ישראל, אבל בעקבות הזנחה של שנים רבות, היא הלכה ואיבדה את הבכורה. בקדנציה האחרונה פעלנו להקמת שישה מבנים גדולים באיזורי ההייטק של חיפה, במת״ם ובמבואות הדרומיים חלקם כבר בנויים ומאוישים והיתר בשלבי בניה מתקדמים. בנוסף הפכנו את העיר התחתית למרכז הסטרטאפים של המטרופולין. תאגיד הייסנטר של עיריית חיפה השקיע 25 מיליון ש״ח בקידום סטרטאפים שנכנסו לעיר התחתית בהיקפים חסרי תקדים: כ – 70 חברות, כ – 400 עובדים וגיוס הון של כחצי מיליארד שקל. במסגרת הפרויקט הוקם לפני שנה המרכז הלאומי לחדשנות וכלכלה כחולה החולש על תעשייה עולמית בהיקף של 24 טריליון דולר. תנאי הכרחי לסיוע העירוני הוא השתקעות בחיפה, בעיר התחתית למשך מספר שנים, מה שהביא לפריחה הכלכלית והקולינרית שם. את הפרויקט הוביל סגני וממלא מקומי, נחשון צוק".
 
האם את מתרגשת מהסקרים שפחות מחמיאים לך בתקופה האחרונה? 
"רק השבוע חשפתי סרטון וידאו המתעד את האפשרות לזייף ולהטות סקר בקלות רבה. הסקר מאפשר הצבעות חוזרות אינסוף פעמים ומציג שאלות מוטות המעלימות חלק מהמועמדים, ואותי כמובן. מעולם לא האמנתי בסקרים וגם לא מימנתי אף סקר ואין דבר שמשמח אותי יותר מאשר שמתחרי משקרים את עצמם עם סקרים כוזבים".
אומרים שלא ראו אותך לאורך הקדנציה ולא יודעים מה עשית. מה יש לך לענות על זה?
"אני חוששת שאנשים צודקים. העדפתי לעבוד מסביב לשעון ולא השקעתי די זמן ביחסי ציבור. בקדנציה הזו, אני והצוות שלי, עשינו המון. כשלקראת הבחירות פרסמתי תקציר של חלק מההישגים בקדנציה הזו, ראיתי עד כמה אנשים משתוממים מהיקף העשייה למרות שנתיים קורונה, חמש ממשלות, שומר חומות ועכשיו מלחמה. אני מאוד גאה בהישגים של הקדנציה הזו. ברור לי שבקדנציה הבאה אשקיע יותר בקשר שלי עם התושבים".
המתחרים שלך אומרים שאת לא יכולה להביא כספים מהממשלה כי את רק יודעת לריב איתם, מה דעתך? 
"ישנם עשרות פרויקטים ברחבי העיר שקמים ונבנים בימים אלה מכספי תרומות, כספי ממשלה ותקציבים שהבאתי באופן אישי לעיר. יחד עם זאת עדיף לפעמים לעצור תקציבי ממשלה שפוגעים בעיר, כמו למשל 1.9 מיליארד שקל שקודמי בתפקיד הביא לחיבור נמל המפרץ המיותר עם בתי הזיקוק. אלו כספי תרעלה. אני מאוד מודאגת מהמתחרים הפוליטיים שלי שמבטיחים להביא תקציבים רבים ומנסים להצניע את העובדה שהם זרועה הארוכה של הממשלה בחיפה, והתקציבים שיביאו ימכרו את העיר לאינטרסים של ירושלים. לראשונה מזה 70 שנה, התיישבה מישהי על כיסא ראש העיר שמחויבותה היחידה הינה אך ורק לתושבי לחיפה, ושלעולם לא תמכור את העיר".
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    . לא תהיה קדנציה הבאה. (ל"ת)
    חיפאי 02/2024/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    במקום להתרכז במה עצרת
    מצביע מאוכזב 02/2024/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תראי לנו איך את מקדמת בנתיים מלא בניינים ללא ממדים ומבנים מסוכנים ואת לא משחררת פקק של התחדשות עירונית הרבה צעירים עוזבים את העיר לטובת טירת הכרמל - זו תעודת עניות קשה הערבים נוהגים בפראות בכבישים ורק לאחרונה התחילו לבצע הכיפה יש הרבה דברים שכן יחלת לבצע ולהתרכז במה שלא יזוז וחבל היה פוטנציאל עכשיו נחזור לעסקנים מושחטים
    סגור
  • 4.
    תתקני את הכבישים, תראי כמה תאונות יש בחיפה כל יום
    נהג 02/2024/06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כל הכתבה היא כתבת יחצ שטותית ומונפצת
    סגור
  • 3.
    קליש
    אורנה כץ 02/2024/06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    גב׳ קלישאה עדיף שתעופי וכמה שיותר מהר הרסת את חיפה
    סגור
  • 2.
    חשמול הרכבת
    אורי 02/2024/06
    הגב לתגובה זו
    3 0
    את עצרת את חישמול הרכבת וגרמת לזיהום אוויר ורעש הקטרים בכל העולם יש רכבות חשמליות אבל אצלך אין נזק עצום פשוט את חיה בסרט וצריך להחליף אותך דחוף
    סגור
  • 1.
    אני לא מאמינה שעוד מראיינים את עינת קאליש...
    חיפאית 02/2024/06
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לא רלבנטית מזמן... תושבי חיפה שבעים מניהול העיר הכושל וראשת עיר מנותקת
    סגור