תקשורת ומדיה

ולדימיר בליאק: "המגזר החרדי לחלוטין לא מקופח מהתקציב שאושר"

ח"כ ולדימיר בליאק מרכז הקואליציה בוועדת הכספים בריאיון לאתר ice. מדבר על תקציב הממשלה: "תקופה מאוד מאתגרת". טענות החרדים לקיפוח: "אני לא רואה פה גזירה בכלל ובמיוחד לא לציבור החרדי". והפריימריז של יש עתיד: "לא שואפים להיות דומים לליכוד או לעבודה"
אביחי דלאל |  1
ולדימיר בליאק (צילום חי ברון)
ח"כ ולדימיר בליאק (48) מרשימת "יש עתיד" נכנס לממשלה הנוכחית בתור מרכז הקואליציה בוועדת הכספים והפך לדמות שהייתה בכותרות בכל תהליך אישור התקציב. 
בליאק מי שהיה רואה חשבון במקצועו, לשעבר מנהל מטה העצמאים והעסקים הקטנים של יש עתיד והיה חבר הוועדה הכלכלית בכנסת הקודמת. בליאק מקדם פעילות בעיקר כלכלית ומעלה על סדר היום את העצמאים, העולים החדשים מחבר העמים ונושאים כלכליים חברתיים נוספים. לפני הבחירות בליאק התראיין לאתר ice וסיפר על החלום של אישור התקציבים ועל האפשרות לפריימריז ב"יש עתיד"
התחזיות של בליאק מלפני הבחירות התממשו והממשלה החדשה אכן אישרה את תקציב המדינה ובמפלגה הודיעו על פריימריז בתחילת חודש ינואר 2022. בריאיון נוסף לאתר, בליאק מדבר על הכניסה לממשלה, תקציב המדינה, האם החרדים מקופחים? ומבקר את השיח האלים במליאת הכנסת. 
 
היום אתה נמצא בקואליציה לאחר שאושר תקציב מדינה, תספר לי קצת על התקופה האחרונה בכנסת?
״הייתה תקופה מאוד מאתגרת כששימשתי כמרכז הקואליציה בוועדת הכספים עד לתקציב המדינה. הרבה מאוד דברים הגיעו לוועדה. למעשה כל החלק הפיסקלי של התקציב, כל הרפורמות שנכנסו גם לחוק ההסדרים ועבר התקציב שזה אירוע חשוב אחרי ששלוש שנים לא אושר התקציב במדינה וזה מסר גם למערכת הפוליטית שמשדר יציבות וגם למערכת הכלכלית וגם לכל אזרחי המדינה. המסר הוא שמדינת ישראל חוזרת לפסי ניהול תקינים גם בפן הכלכלי. יש הרבה נושאים שעולים לסדר היום של הוועדה, מס על המשקאות המתוקים וחד פעמי, מס על שמנים".
לצד החשיבות של המהפכה הירוקה והבריאות, החרדים עדיין טוענים לקיפוח כשמדברים על תקציב המדינה. בהקמת הממשלה האמירה הייתה שאף מגזר לא יהיה מקופח ועדיין קיימת ביקורת.
"אני עם תחושות לא מתווכח. אני מדבר בעובדות ובמגמה העובדתית, המגזר החרדי לחלוטין לא מקופח. אם נעבור על כל ההחלטות של ועדת הכספים מאז שהוקמה הממשלה החדשה וגם על התקציב, אין שום קיפוח. בכלים החד פעמיים לדוגמה הרבה יותר זול לכל משפחה, גם למשפחה חרדית להחזיק מדיח או לשטוף כלים ידנית כלים רב פעמיים. עדיף להשתמש גם מבחינה סביבתית וגם זה זול יותר. בחד פעמי ישראל משתמשת פי 5 יותר ממדינות האיחוד האירופי וזה חשוב להבין את המשבר האקולוגי שכאן, זה לא מתכלה, זה הורס את הסביבה. במשקאות המתוקים אנחנו בבעיה של אחוזי השמנה במיוחד בקרב בני הנוער ואנחנו חייבים לעצור את זה ולדאוג גם לדור הצעיר שלנו וזה כמובן מעמיס קצת על מערכת הבריאות. אם נסתכל על תחלואה בסכרת, יש פה בעיה מערכתית מאוד משמעותית. זה מס או היטל שמכוון התנהגות. כי בסופו של דבר יש תחלופה כמו מים, סודה שיותר בריאים ואני לא רואה פה גזירה בכלל ובמיוחד לא לציבור החרדי. אני יכול לעבור על כל החלטה מאז הקמת הממשלה ווועדת הכספים ואני לא מוצא בשום החלטה משהו סקטוריאלי ולכן אני לא מקבל את זה".
אבל הייתה לדוגמה את ההחלטה על סבסוד מעונות היום שנדחיתה. בריאיון ל-ice, ח"כ משה אבוטבול אמר כי "יש תוכניות טובות יותר. גם טובי הכלכלנים שדיברו איתם על מה שעשה שר האוצר ליברמן אמרו בצורה הטובה ביותר שהוא רק דופק את המגמה הטובה שהמדינה התחילה בה" וטען שזה לא יעודד את החרדים לצאת לשוק העבודה אלא יוביל להפך. מה התגובה שלך לדברים שלו?
"אם נסתכל על ניסיון שהיה ב-2013 בממשלה שהייתה, נעשה צעד דומה וראינו מגמה של יציאת הגברים החרדים לשוק העבודה, מגמה שלצערי נעצרה בשנים האחרונות וגם כאן אפשר לדבר הרבה על הפגיעה והקיפוח אבל גם כאן השילוב של הגברים החרדים בשוק נחוץ מאוד לצאת ממעגל העוני וגם כמובן לכלכלת ישראל כי המגזר הזה כמובן המשקל שלו הולך וגדל ומדינת ישראל לא יכולה לשאת מעל ל-50% מהגברים שלא נכנסים לשוק העבודה וצריך לשנות את זה וזה שאנחנו מכוונים לעשות".
 
לפני שבועיים "יש עתיד" הכריזה על פריימריז ראשונים, איך התחושות במפלגה?
"הבטחנו שיהיו פריימריז במפלגה עד לסוף השנה או תחילת השנה. הפריימריז יתקיימו ב-4 בינואר 2022. הוועידה הראשונה של יש עתיד עם מעל לאלף נציגים של יותר מ-150 מטות שיש לנו ברחבי הארץ. הנציגים הם ראשי מטות, חברי כנסת, ראשי רשויות ואנשים שהיו הלב הפועם של המפלגה. בשלב הזה יהיו בחירות רק לראשות המפלגה ואני בשלב הזה מכיר רק מועמד אחד. כל מי שרואה את עצמו ראוי ומתאים מוזמן להתמודד. אם מישהו יגיש נברך על כך, אם לא נבחר במועמד הקיים. זה צעד ראשון לכיוון המיסוד של המפלגה, של המוסדות שלה, של הוועדה המסדרת שתקבע את הרשימה הבאה, ניסיון ראשון ואם אנחנו נראה שהניסיון הזה הוא פחות מדוייק, אנחנו נדאג לדייק אותו בהמשך".
זה עדיין לא פריימריז כמו שאנחנו מכירים במפלגות כמו "הליכוד" ו"העבודה". 
"אנחנו לא שואפים להיות דומים לליכוד או לעבודה. אני לא מסכימים לשיטת הפריימריז שאנחנו רגילים אליה בישראל בשנים האחרונות או בתקופות האחרונות. אנחנו חושבים שהשיטה הזו מייצרת שחיתות ואנחנו לא מקבלים אותה. אנחנו מנסים לייצר שיטה יותר טובה ויש לנו כל מיני רעיונות. אנחנו חושבים שבשלב הנוכחי של מיסוד המפלגה, בחירות בוועדה מסדרת לרשימה הזו תהיה הדרך הנכונה. יש כל מיני רעיונות איך להרכיב רשימה אבל אנחנו לא נקיים את זה בשיטה של הליכוד והעבודה כי אנחנו לא מאמינים בה".
ובכל זאת, עדיין קיימות ביקורות על כך שיאיר לפיד מתמודד נגד עצמו ומנצח.
"הביקורת זה ביקורת. אנחנו רגילים לקבל ביקורת. גם כשאין בחירות היו ביקורות ועכשיו שיש בחירות לא מרוצים על אופן הבחירה. יש לנו את הדרך והגישה שלנו שעד עכשיו הוכיחה את עצמה ואנחנו נמשיך בתהליך הזה. אני מניח שאופן הבחירה ילך וישתכלל ואנחנו שוב ניגשים לתהליך הזה במתינות ובזהירות כדי לא לקלקל את מה שיצרנו בעשר השנים האחרונות. במידה ונחשוב שצריך לשנות ולדייק לא נהסס לעשות זאת".
 
אני מניח שציפיתם לקושי בהרכבת הממשלה כשאנחנו רואים קשת רחבה של מפלגות ודעות. ראינו גם מחלוקות בתוך הקואליציה. איך אתם רואים את עצמכם בקואליציה הזו?
"זו קואליציה מורכבת עם שמונה מפלגות מכל הקצוות של הקשת הפוליטית. לראשונה יש מפלגה ערבית שהיא חלק אינטגרלי מהקואליציה וזה לא פשוט אבל אם נסתכל על כל הזמן שהממשלה הזו קיימת. העברנו תקציב, יש פה ממשלה מתפקדת, העברנו את חוק הגבלת הקדנציות שהיה אחד מהבטחות הבחירות שלנו, דמי אבטלה לעצמאים והעברנו את התקציב. במצב הקיים העברנו את רוב ההחלטות שכיוונו להעביר. אנחנו כיש עתיד המבוגר האחראי של הממשלה הזו והייתי באופן אישי שמח אם השותפים שלנו היו מתווכחים פחות על כל מיני נושאים. אני לא מתרגש מזה כל עוד במבחן התוצאה יש ממשלה טובה, מתפקדת, מקבלת החלטות והחלטות נכונות".
מה הדבר הבא שאתה הולך לקדם בכנסת?
"ביום רביעי אמורה לעבור בקריאה טרומית הצעת החוק שלי שמשפרת באופן ניכר את חישוב הטבות המס שניתנת לעולים חדשים, ניסיתי לקדם אותה הרבה מאוד זמן. אני כמובן שמח על כך, היא תשפר את הניצול של הטבות המס ותעודד עלייה. אני שמח ומודה לשר האוצר ומשרד האוצר".
 
אם כבר נגעת בעולים החדשים ובנושא הזה, קרה לך שהתלוננת על כמה מקרי גזענות בעבר.
"פעם ח"כ ליצמן הטיל ספק בידע שלי על השפה העברית ופעם נוספת ח"כ אבוטבול בחר לנכון לצעוק לי במליאה 'וודקה, וודקה'. אני לא נעלב ולא נפגע, סתם זה חבל לי. לא חושב שמדובר בשיח ראוי לחבר כנסת. כל גילויי גזענות יקבלו ממני בתור נציג של למעלה ממיליון וחצי עולים מחבר העמים תשובה הולמת".
יש הרבה שיח אלים לצד הביקורות לשני הצדדים במפה הפוליטית. מה יש לך להגיד על הנושא הזה?
"הביקורות לשני הצדדים הלכו רחוק מדי. המטרה לשנות את השיח ורצוי להתחיל במליאת הכנסת כי כל מה שקורה שמה זה בלתי נסבל ואני מברך על הצעדים של יו"ר הכנסת מיקי לוי שהקים את ועדת האתיקה על אף האופוזיציה שמקשה. אני מקווה שהיא תקום כבר בימים הקרובים ואנחנו נטיל עונשים וקנסות על חברי כנסת שמנהלים שיח לא ראוי כי אנחנו חייבים להסתכל קודם כל על עצמנו ולתת דוגמה לשאר הציבור".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מסתבר שלשקר אין גבול ומידה
    השופט 11/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וכן לדמגוגיה זולה
    סגור