חדשות

ח"כ בליאק בריאיון: "ראש הממשלה הזה הוא רע לישראל"

ח"כ ולדימיר בליאק ממפלגת יש עתיד בריאיון ל-ice. על שר האוצר: "לפיד היה שר אוצר טוב בשונה מהספין של ביבי, שטייניץ, כחלון וכ"ץ היו כושלים". על בני גנץ: "שיקח אחריות על מה שהוא עושה"
אביחי דלאל |  1
ולדימיר בליאק (צילום אלעד גוטמן)
ח"כ ולדימיר בליאק (48) מספר 15 ברשימת "יש עתיד" לבחירות לכנסת ה-24. בליאק רואה חשבון במקצועו, מנהל מטה העצמאים והעסקים הקטנים של יש עתיד וחבר הוועדה הכלכלית בכנסת לאחר ששר המשפטים אבי ניסנקורן פרש מהממשלה. 
בריאיון ל-ice בליאק תוקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הוא רע לישראל". על יו"ר מפלגת ימינה: "אני לא קונה את האמירות שלו". על הרכבת הממשלה: "לא עושים חשבון לפני מספרים". על שר האוצר ישראל כ"ץ: "עשה פשע נגד מדינת ישראל כשלא אישר את התקציב". 
אתה רואה חשבון, חבר בוועדת הכלכלה וראש מטה העסקים ביש עתיד, מה המצע הכלכלי של יש עתיד?
״אני בכנסת רק חודשיים ולפני זה ניהלתי משרד רואי חשבון והייתי עצמאי. ב-2012 הקמתי פורום עסקים קטנים במפלגה, כל החקיקה בנושאי כלכלה ועסקים קטנים עוברת דרך הפורום הזה. מדובר בפורום של אנשים מקצועיים ומשפיעים. קודם כל אנחנו חושבים שמה שנעשה פה בשנה האחרונה לעסקים קטנים ועצמאיים זה מזעזע. 100 אלף עסקים הלכו לעולם ולכל הדעות זה מנוע הצמיחה העיקרי של המשק. אנחנו נקח את הנושא הזה ברצינות, כמו שהיינו תמיד הבית של העצמאים מתחילת היווסדה של יש עתיד. גם בכהונה של לפיד במשרד האוצר וגם לאחר מכן. אנחנו נעביר חוק דמי אבטלה לעצמאים, דבר שאנחנו מקדמים כבר מינואר 2018 ובכל פעם הקואליציה הפילה לנו אותו. אנחנו נחליף את שיטת המענקים שפועלת היום לשיטת פיצוי מידי שלפיד הפעיל ב-2014 בצוק איתן שהכל היה יותר פשוט ומועיל, גם נותן כיסוי יותר משמעותי גם על הנזק הישיר וגם על העקיף. יש לנו גם הצעת חוק שהגשנו לפני מספר חודשים לפיה היום במסגרת פקודת מס הכנסה אפשר לקבל רווחים של היום מול הפסדי עבר. מה שקרה זה שבשנת 2020 הרבה עסקים הפסידו ורצינו לגרוש להם לקבלים החזרים מול רווחים של 2019 ונקבל החזרים של 2019 מול ביטוח לאומי וזה משהו שנרצה לקדם. צעד נוסף שאני רוצה לקדם זה הרחבת הוצאות מוכרות. לדוג׳ עצמאי יכול להצהיר רק על 45% מהוצאת הרכב שזה בדרך כלל לא מספיק אז נפעל להעלות את האחוזים או לחילופין להפעיל כלים דיגיטליים שבאמצעותן נדע בדיוק מה ההיקף של הוצאה עסקית. ובעצם כך להטיב עם העצמאים״. 
 
זה דברים שמצריכים תקציבים, מאיפה הכסף? 
״כל הדברים שאמרתי עכשיו לא עולים הרבה כסף ובדקתי את זה מול המנכ״ל לביטוח לאומי. למשל חוק דמי אבטלה לעצמאים לא יעלה יותר מחצי מיליארד שקל בשנה. אחת הבעיות של העצמאים והעסקים הקטנים הוא שבכל השנים האחרונות לא היה נציג אותנטי לא בקואליציה מאז התקופה שבה לפיד לקח חלק ב-2014״. 
עכשיו כשאביר קארה מייסד אני שולמן שהפך לאחד המזוהים ביותר עם העצמאים וסטלה ויינשטיין גם מהדמויות הבולטות ושניהם בימינה. 
״מבחינת לוחות הזמנים היינו הרבה לפני אביר קארה והעלינו את הנושא לסדר היום הרבה לפני. אביר קארה שאני מאוד מחבב אותו ומכבד אותו יש לו אג׳נדה שהיא יותר ליברטריאנית והכיוון שלא הפוליטי היה מלכתחילה לטובת נפתלי בנט. אני בשנים האחרונות נוכחתי לדעת שבשביל לשנות משהו לטובת העצמאים אפשר לעשות את זה רק מהמפלגה הגדולה ודבר שני אנחנו חייבים להחליף את השלטון. בשלטון נתניהו שום דבר טוב לא יקרה בתחום קידום העצמאיים והעסקים הקטנים. בימינה לא מתנערים מהראש ממשלה הזה ואני לא חושב שהם יכולים לקדם שום שינוי. אבל שוב, אם בכנסת הבאה אבי קארה ייכנס איתנו אני מוכן לשתף איתו פעולה, כל אדם שמחויב לנושא העצמאים אני אשמח לעבוד איתו״.

"קארה? אשמח לשתף איתו ועם כל מי שמחויב בנושא פעולה" (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
קיימות ביקורות על יש עתיד לאחר שלפיד היה שר האוצר. פחות אנשים מאמינים במפלגה בהקשרים של כלכלה. מה דעתך על כך? 
״כאיש מקצוע אני חושב שלפיד היה שר אוצר מצויין. ולא רק אני חושב ככה בקהילה של כלכלנים ורואי חשבון״. 
תוכנית מע״מ אפס זכתה להרבה ביקורות. 
״היא נשארה על הנייר, היא לא הופעלה ויש מיתוס שהיא גרמה נזק, היא לא גרמה לשום נזק, אפשר להתווכח על היעילות הכלכלית שלה אבל היא נשארה על הנייר. מעבר לזה, לפיד נכנס למשרד אוצר עם גירעון של 40 מיליארד שקל. שהוא היה בדיוק 4.2% והוא עידכן את הגירעון ל-2.5%. הוא ביטל חשבון מס מיוחד לבני זוג שעובדים באותו עסק שזה דבר הכי גדול שנעשה לטובת העצמאים בעשרים השנים האחרונות ואני לא מדבר גם על חוק שיוויון בנטל ששיחרר הרבה חרדים מהחסם של להשתלב בשוק העבודה, לימודי ליבה ועוד הרבה מאוד צעדים. אני חושב שהספין הזה שנתניהו מריץ על שר אוצר כושל אז אני אוכל להיזכר בכמה שרי אוצר כושלים כמו יובל שטייניץ, משה כחלון ובטח ישראל כץ שסרב לאשר את תקציב המדינה שזה פשע נגד מדינת ישראל. יאיר לפיד היה שר אוצר טוב״. 

"שרי האוצר הכושלים? כחלון, שטייניץ וישראל כ"ץ שלא אישר תקציב" (צילום: מאיר וקנין, לע"מ)
איך אתה מתמודד עם העובדה שיש עתיד היא רשימה ואין בה פריימריז? 
״שיטת הפריימריז והבחירות המקדימות פשטה רגל. היא הובילה להרבה מאוד שחיתויות וזוכרים את מפלגת העבודה והליכוד לא הכל היה נקי. במציאות הישראלית אם אתה קבלן קולות מרכזי אתה מעוות את תוצאות ההצבעה ומשתלט על המפלגה. דבר שני, אחרי בחירות 2021 יתקיימו בחירות לראשות יש עתיד בוועידת המפלגה ולפיד כבר הודיע על זה, אנחנו מחפשים דרך לשנות את שיטת הבחירה אבל במבחן התוצאה אפשר לראות את רשימות יש עתיד לדורותיהן רשימות מצויינות של אנשי עשייה עם ניסיון ואנשים איכותיים ויש לנו הרבה מאוד דיונים בתוך המפלגה, דיונים מקצועיים הפועלים בצורה דמוקרטית ובהמשך גם השיטה תשתנה״.
יש עתיד תהיה ככל הנראה המפלגה השנייה בגדולה בארץ לפחות לפי הסקרים, עדיין האמירה העיקרית היא "רק לא נתניהו" זאת לפי אמירות של לפיד, אחת ולתמיד, מלבד אלטרנטיבה שלטונית, מה יש עתיד מציעה?
"יש עתיד היא אחת המפלגות שבאופן מסורתי אנחנו יוצאים למערכות הבחירות עם מצע. גם הפעם, יצאנו במצע מאוד רחב ומקצועי של 203 עמודים. יש פרק על דת ומדינה, כלכלה, צעירים ואקלים, אנחנו המפלגה היחידה שמדברת על הנושא הזה שהוא חשוב מאוד, טיפול בחולים וקליטת עלייה. יש לנו הרבה מאוד תוכניות ומאחורי התוכניות הללו עומדת עבודת מטה של שנים. להציג אותנו כרק לא ביבי זה לא מדוייק. מה שכן, אנחנו כן סבורים שראש הממשלה הזה הוא רע לישראל. רע לכלכלת ישראל וראינו את זה במשבר הקורונה. אני חושב שיאיר לפיד יהיה ראש ממשלה מצויין. אבל יותר חשוב, איזו ממשלה תקום כאן. ממשלה שפויה וליברלית. ככל שיש עתיד תהיה גדולה ככה העקרונות שלנו יהיו יותר חזקים. תהיה פה ליברליות וממשלה הבאה היא תפעל בנושאים וזה מה שחשוב עכשיו".
 
בוא נדבר על החיבורים הצפויים?
"אנחנו מדברים על כולם. אני חושב שהשותפים הטבעיים שלנו הם תקווה חדשה וישראל ביתנו ואני גם לא מתרגש מהאמירות של נפתלי בנט, בסופו של דבר זה תלוי במספרים. אני חושב ואנחנו יודעים שמרצ עוברת, מבחינת כחול לבן שיקחו אחריות על מה שהם עושים. אני מעדיף לא לעשות חשבונות. הייתי רואה חשבון, ניהלתי הרבה חשבונות, אף פעם לא עשיתי חשבונות בלי לקבל חומר גלם. נקבל את המספרים אחרי המדגם ונדע להרכיב את הממשלה הכי טובה".
השיח הוא בעיקר כלכלי בעקבות משבר הקורונה, איך זה משפיע עליכם?
"אני חושב שלטובה, שיח משמעותי, מהותי ואידיאולוגי שמטיב עם יש עתיד כי יש לנו מה להציע. יש לנו אנשי מקצוע, אפילו בתחום שלי גם יאיר מחוייב לנושא, גם מיקי לוי, עידן רול ועוד. יש לנו את האנשים הנכונים, בתכניות ובראיונות, כל שיח שהוא פחות פוליטי ויותר משמעותי מאוד מטיב עימנו".
אלה שרוצים להחליף את נתניהו, "הגוש להחלפת נתניהו", רוצים אלטרנטיבה שלטונית לצד הימנעות מבחירות חמישיות. איך נמנעים מהבחירות החמישיות?
"יש סקרים שמראים שניתן להקים קואליציה אחרת שיש עתיד תהיה בה חלק מרכזי. נזכיר שהגענו לבחירות רביעיות, הסיבה היחידה היא נתניהו והסיבות המשפטיות שלו. הוא סירב להעביר תקציב 2020 ותקציב 2021 ולקיים רוטציה עם בני גנץ. זאת הסיבה שאנחנו בבחירות האלה היום. ברגע שאנחנו נוכל להוציא את נתניהו מבלפור, נוכל להרכיב קואליציה אחרת. חכמה, שפויה וליברלית".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מאיפוא מגיעים כל הסוכנים הרדומים?קישטא לרוסיה (ל"ת)
    היידה לרוסיה 03/2021/18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור