נבחרת אייס

מותר למרוד ב"זארה" ו"מקדונלדס": חרם צרכנים הוא חלק מחופש הביטוי

במציאות הישראלית חרם נתפס כמוצדק כדי לבלום עליית מחירים, אך כשהוא נועד לבטא התנגדות ערכית לתפיסות החברה – המהלך כולו מתויג מיד כ"פוליטי" ו"מאורגן". האם העיקרון של שוק חופשי מוגבל ליוקר המחיה בלבד, או שללקוחות מותר להביא בחשבון שיקולים נוספים – מעבר לחור שבגרוש – כשהם מחליטים מה וכמה לקנות מאיזה מותג?
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  8
מתן חודורוב על חרם צרכנים (צילום רונן אקרמן, Magma Images)
 אילו צפה הבעלים של "זארה ישראל" את עוצמת הסערה שיחולל כאן השבוע, ספק גדול אם היה מארח דווקא את ח"כ איתמר בן גביר לחוג פוליטי בביתו. ניתוח של השיח ברשתות החברתיות אמנם העלה כי רוב הגולשים הגנו על המהלך של הזכיין המקומי, ג'ואי שוובל, ואולם בקרב חלק ניכר מקהל הלקוחות הקבוע של הרשת – למשל תושבי המרכז וחברי הקהילה הגאה – הבעת התמיכה ביו"ר "עוצמה יהודית" המורשע, המזוהה עד היום עם ההסתה שקדמה לרצח רבין, התגלתה כסדין אדום מהקולקציה הלא נכונה. רבים מהם נשבעו להחרים את רשת האופנה הספרדית, ומנגד נשמעו קולות שלפיהם קריאה להימנעות מאורגנת מרכישת סחורה, על רקע אידיאולוגי, היא פעולה לא-לגיטימית שתוביל בסופו של דבר להצרה של חופש הביטוי: מי יסתכן בנקיטת עמדות, שהן ערך חשוב בכל דמוקרטיה, אם הסנקציה עליהן תהיה קריאה להדרת רגליים מכוונת מצד הלקוחות?
 
לא היינו זקוקים לפרשת "זארה" כדי לדעת עד כמה נפיץ החיבור בין עסקים לפוליטיקה: שר הכלכלה לשעבר, אלי כהן מהליכוד, הציע בתורו לנקוט סנקציות נגד "מקדונלנדס" לאחר שהתברר כי היא נמנעת מלפתוח סניפים מעבר לקו הירוק, ואף קרא לחרם נגדי; מחליפתו בממשלה היוצאת, אורנה ברביבאי מ"יש עתיד", צולמה ביוזמתה כשהיא משליכה לפח גלידה של המותג "בן אנד ג'ריס", לאחר שבעליו האמריקניים אסרו על הזכיין הישראלי למכור את תוצרתו בשטחים; "סודה סטרים" נאלצה בעבר להעתיק את מפעלה ממישור אדומים עקב קמפיין יעיל נגדה של תנועת ה-BDS ההרסנית; וצרכנים ישראלים רבים הטילו בעצמם חרם על הנופשונים הפופולריים בטורקיה, כולל על המותג "קפה טורקי" (!), לאורך שנים של עוינות מדינית בין אנקרה לירושלים.
 
גם בזירה הפנימית זכורים לפחות ארבעה אירועים דומים: האחד כשמרצים וסטודנטים הודיעו שלא ישתפו פעולה עם המכללה באריאל, בעקבות הכרזתו של שר החינוך דאז בנט על הפיכתה לאוניברסיטה; השני כשוועד הרבנים לשמירת השבת (אגב, בראשות הרב יצחק גולדקנופף, כיום מועמד בכיר ברשימת "יהדות התורה" לכנסת) אסר על הציבור החרדי לקנות סחורה ברשת "מגה בול" של דודי וייסמן, כיוון שזה פתח בסופי השבוע את סניפי AM:PM התל-אביבית שניהל במקביל; כשזרמים חשובים בציונות הדתית איימו בחודשים האחרונים ממש להפסיק את התרומות לבנק הדם של מד"א, נוכח החלטת שר הבריאות הורוביץ לאפשר לראשונה להומואים להצטרף למעגל התורמים באופן שוויוני; ולבסוף, כשחברת "טחינה אל-ארז" ביטאה תמיכה נדירה בקהילת הלהט"ב בחברה הערבית – וספגה בתגובה ירידה במכירות מתוך המגזר, לצד חשיפה חיובית מחוצה לו.
במציאות הישראלית חרם נתפס כמוצדק בעיקר כשהוא מכוון למנוע העלאות מחירים לצרכן – כמו במחאת הקוטג' שאילצה את תנובה להוזיל את הגבינה (2011), או במתקפות על "יוניליוור" שניסתה לייקר עשרות מוצרים. לעומת זאת, כשהחרם נועד לבטא התנגדות ערכית למותג – נניח מפני שבעליו אחראים לזיהום אוויר, או מעסיקים עובדי קבלן, או עשו "תספורת" לציבור, או אפילו רק ביטאו עמדה שרבים מעוניינים להתנער ממנה – המהלך כולו מתויג מיד כ"פוליטי", "מאורגן" ולכן גם "מסוכן". למה בעצם? האם העיקרון של שוק חופשי מוגבל לעלות המחיה בלבד, או שללקוחות מותר להביא בחשבון שיקולים נוספים – מעבר לחור שבגרוש – כשהם מחליטים מה וכמה לקנות מאיזה מותג?
האמת היא שהקפיטליזם, כשיטה המתבססת על צריכה תחרותית ומשוכללת, דווקא הולך יד ביד עם הרעיון של חרמות תכופים. ככל שהמסחר מופרט יותר והפיקוח הממשלתי עליו נחלש, קריאה של אזרחים וארגונים לקנות מיצרן זה או אחר הופכת לאמצעי הכמעט-יחיד שנותר בידיהם כדי לבטא באופן ממשי את השקפותיהם. אלה לאו דווקא תמיד הערכים "הנכונים" בעיני רוב החברה, ובכל זאת הם מאפשרים את זכות המחאה הדמוקרטית מכל צידי המתרס. בעולם שבו כספם של אנשים משפיע על הזירה הציבורית לא פחות (וכנראה יותר) מההפגנות שבהן ישתתפו, רק טבעי שחופש הביטוי ימצא את מקומו גם בזירת השופינג. הגישה שלפיה מותר לאדם לזעוק נגד בעלי "זארה" או טחינה "אל ארז", ומנגד אסור לו לקרוא להחרמת החברות הללו מתוך אותה תפיסת עולם (שגויה ככל שתהיה בעיני רובנו), נגועה במידה רבה של צביעות.
אישית לא חשבתי אף פעם שיש מקום לבטא התנגדות לתפיסת עולם באמצעות ענישה כלכלית של המחזיקים בה. בעיניי, בכל מקום שבו חיים ישראלים – יהודים וערבים – ראוי לקנות מהם, למכור להם, להזמין מהם ולהופיע בפניהם, כל עוד נשמרים תנאי עסקה הגונים. מצד שני אני מבין את מי שסבורים ששוק במיטבו לא מגלם רק את חופש המסחר אלא גם את חופש הרעיונות, את היכולת להזדהות עמם או להירתע מהם וכן – גם להגיב בהתאם כצרכנים. זו זכותם המלאה וברור שכל ניסיון להטיל רגולציה על העדפות כאלה, נניח לקנוס את "מקדונלדס" מכוח "חוק החרם" או לפצות את "טחינה אל-ארז" בשם הדאגה לפלורליזם, נידון מראש לכישלון.
למצב הזה יש, כמובן, מחיר דמוקרטי כבד: העובדה שמותגים חשופים לסנקציה רק בשל דעה שביטאו בעליהם, עלולה ליצור "אפקט מצנן" שיפגע במוטיבציה שלהם לאתגר את הקונצנזוס הישראלי. אם תהיתם מדוע כבר לא נכתבים כמעט שירים פוליטיים ע"י אמני המיינסטרים, די אם תביטו בפוסטים המשמיצים על אחינועם ניני מחד או אריאל זילבר מאידך. דווקא ככל שהשוק משתכלל וערוצי ההפצה מתרבים, הסובלנות של הציבור להכיל דעות חריגות מצטמצמת – ויוזמות החרם הפנימי גוברות. עתה גם המגזר העסקי, שראשיו נשאלים לעיתים קרובות מדוע אינם מעורבים יותר בחברה המקיפה אותם, עלולים להפנים את המסר: פעלת באופן שנוי במחלוקת – אזי נפגעת, כמעט בהכרח, לפחות בעיני חלק מקהל המטרה שלך. מצב שבו בכירים בכלכלה, בחברה או בתרבות חוששים להתבטא בעניינים פוליטיים פן יבולע להם בהיבט הכספי, ודאי לא תורם לשיח הציבורי; ומצד שני, האם יש חלופה טובה יותר מאשר שצרכנים יוכלו להגיב למה שנאמר ומתרחש סביבם?
עם תגובה מהסוג הזה יצטרך עכשיו להתמודד הבעלים של "זארה", כמו עוד רבים לפניו. טוב שלקראת הבחירות הוא יכול להביע תמיכה בבן גביר, וטוב שמי שחשים עצמם כנפגעים מצעד כזה יוכלו גם הם להביע את מורת רוחם, ובעצם "להצביע ברגליים". בסופו של דבר חוג הבית של שוובל וגילויי החרם/התמיכה ברשת, הזו ואחרות, מכל צד של המתרס, הם כולם פנים לגיטימיים של חופש הביטוי הכלכלי.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    כדי לעודד את המתנגדים לבן גביר מציגים כזו כתבה (ל"ת)
    דודי 10/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    ישראל
    רפאל 10/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מתן חודרוב כתב בעל דעות פוליטיות קיצוניות שמלאניות לזכותו יאמר שהוא לא מתבייש להסתיר זאת אולם הדרך בה הוא מראיין אנשים בעלי דעות ימניות פשוט מזעזעת רואים את השנאה נוטפת ממנו שלא יבוא להטיף על סובלנות וקבלת האחר אולם אין זה פלא ערוץ 13 ערוץ מונוליתי בזוי שכול מטרתו לקעקע את הזהות היהודית ליושבים בציון . ואלו הם שליחו מתן חודרוב ודומיהם ..
    סגור
  • 5.
    ישראל
    רפאל 10/2022/26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מתן חודרוב כתב בעל דעות פוליטיות קיצוניות שמלאניות לזכותו יאמר שהוא לא מתבייש להסתיר זאת אולם הדרך בה הוא מראיין אנשים בעלי דעות ימניות פשוט מזעזעת רואים את השנאה נוטפת ממנו שלא יבוא להטיף על סובלנות וקבלת האחר אולם אין זה פלא ערוץ 13 ערוץ מונוליתי בזוי שכול מטרתו לקעקע את הזהות היהודית ליושבים בציון . ואלו הם שליחו מתן חודרוב ודומיהם ..
    סגור
  • 4.
    מותר להחרים גם את קוקולה בגלל הערוץ של דודי ורטהיים ?
    Zuro 10/2022/26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לשיטתך החרדים צריכים להחרים את קוקלולה כי דודי ורטהיים בעלי ערוץ 12 נותן אכסניה לתוכניות אנטשימיות כו של ברקוביץ ואופירה אסייג ? לשיטתך הימין/ מרכז צריכים להחרים את קוקלולה כי דודי ורטהיים בעלי ערוץ 12 נותן אכסניה לשמאל הרדיקלי של מרצ ועוזריהם ?
    סגור
  • 3.
    מתן הגזען
    רן הפטריוט 10/2022/26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אז הקהילה הלהטב'ית מתגלית במערומיה. אתה מתן, רומז לסתימת פיות של דעות השונות משלך לא פחות מכל החשוכים מהצד השני במתרס. אל חשש עם ובלי חרם הכלבים נובחים והשיירה ממשיכה, זארא צומחת, הערהים והקהילה יקנו גם יקנו וקצת יהדות ובעיקר גאווה )לאומית לא מינית( לא תזיק גם לך. היכלם.
    סגור
  • 2.
    יש להבדיל בין חרם על דעה שאינה פטריוטית לבין דעה שונה (ל"ת)
    ארנון 10/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ומי קובע מה פטריוטי ומה לא? (ל"ת)
    ערן 10/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    תאמין לי מתן חודורוב
    נטע 10/2022/26
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אין יהודי אחד שלא שמח בחרם הזה משמעות החרם היא כניסה חופשית לזארה בלי לחשוש שאיזה פרחח ערבי יתחיל עם יהודיה ועוד יותר בלי לחשוש מפיגועים אדרבא! אני תומך מובהק בחרמות שלהם
    סגור