דעות

מחוקי הפרסום של אוגילבי: אין לכתוב טקסט לבן על רקע שחור; ואז הוא נפטר

אסי שביט, מחברון זלצמן שביט, בטור שבועי המציג מודעות כמו שהיו עושים פעם וחבל שלא עושים יותר היום. השבוע: סליחה מאבי הפרסומאים שבשמיים
אסי שביט |  20
מילה אחת שווה אלף תעלולי פוטושופ: בלי תמונות דביקות מאימג\' בנק, בלי צילום, איור או סוג של עבודת תלת מימד של אמן מתוסכל שמכר את נשמתו לפרסום ובלי שעות של תעלולי פוטושופ במחשב. רק רצף מושלם של מילים שמייצרות מודעות שאולי אין בהן כלום, אבל יש בהן הכל: תובנה מדויקת.
סליחה מאבי הפרסומאים שבשמיים: תקופת הסליחות הזכירה לי את הסליחה \"המוצלחת\" ביותר שידע עולם הפרסום. דיוויד אוגילבי, אבי הפרסום המודרני, הלך לעולם שכולו טוב לפני 13 שנה. לא שהיה לו כל כך רע בעולם הזה. סוכנות פרסום מהמצליחות בעולם, רולס-רויס, טירה בצרפת ושאר מנעמי החיים של הפרסומאים המצליחים שנולדו בתקופה הנכונה.
אבל היה לו עוד משהו: רב המכר \"הפרסום על פי אוגילבי\", ספר שאפילו כל מי שלא סיים 10 שנות לימוד, אבל בכל זאת השתחל לענף הפרסום קרא. ספר הפרסום הנמכר ביותר בעולם, נחשב בזמנו לאורים ותומים של ענף הפרסום ומציג משנה סדורה של \"עשה ואל תעשה\" בפרסום.
מודעת הפרידה מאוגילבי
מודעת הפרידה מאוגילבי
בין שלל החוקים המופיעים בספרו של דיוויד אוגילבי, בולט במיוחד החוק הבא: \"לעולם אל תכתוב טקסט לבן על רקע שחור\". אפשר להגיד שבמבחן הזמן, החוק הזה, להבדיל מרבים אחרים שלו, לא הוכיח את עצמו. במשך שנים, אלפי אנשי קריאייטיב \"עברו על החוק\" ועוד זכו על זה בפרסים עם אלפי מודעות ושלטים שחטאו בחטא הנגטיב. זה קורה יום יום באלפי משרדי פרסום בעולם, ואפילו במשרד הפרסום של דיוויד אוגילבי עצמו. אי אפשר להגיד שזה \"קיצר לו את החיים\". בכל זאת, האיש חי כמעט עד גיל 89.
בשנת 1999 סר דיוויד אוגילבי הלך לעולמו, ומטבע הדברים בשבוע שלאחר מכן התמלאו עיתוני העסקים ומגזיני הפרסום במודעות אבל המבכות את לכתו של האיש והאגדה. מבין כולן בלטה, באופן לא מפתיע, מודעת האבל של המשרד שלו. מודעה שכולה שחורה עם טקסט לבן: \"מצטערים דיוויד, הפעם היינו חייבים לעשות את זה\". מודעת נגטיב שכולה רק פוזיטיב.
חוץ מלגרום לדיוויד להתהפך בקברו, המודעה הזאת עשתה עוד כמה דברים: היא זכתה באותה שנה בכמה פרסים חשובים בעולם כמו אפיקה, יורובסט ואריה בקאן. היא כנראה גם לימדה את מר אוגילבי המנוח שגם במוות, כמו בחיים, לא הכל שחור או לבן.
הספר שכתב אוגילבי על פרסום
הספר שכתב אוגילבי על פרסום

תגובות לכתבה(20):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    נהדר
    ערן 10/2012/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפרסום האמיתי לא השתנה בבסיסו. הוא לא התחיל היום, וגם אי אפשר להיות פרסומאי מצוין בלי להכיר את העבר. נושא מצוין וכתיבה מצוינת.
    סגור
  • 15.
    אלון 10/2012/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מצחיק, אבל ״אמני התלת מימד המתוסכלים״ או ״אמני הפוטושופ המתוסכלים״ שמכרו את נשמתם לפרסום... מכניסים הרבה כסף לך ולשותפים שלך. אז תן קצת כבוד. וכן אסי, אתה מיושן וכמו הרבה כאלה, אוהב נוסטלגיה. דווקא הייתי מצפה ממישהו שיש לו משרד פרסום ״צעיר״, ״בועט״ ו״חדשני״ ( הרי זה מה שאתם מוכרים ללקוחות שלכם) שייבחן דברים קצת יותר חדשניים. הטור הזה מתאים יותר לשוני ריבנאי או לגינגי פרידמן...
    סגור
  • 14.
    שמתם לב ש:
    יהודה 10/2012/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש יותר פידבק על הטוקבק מאשר על המאמר
    סגור
  • 13.
    נחמד לדעת :) תודה (ל"ת)
    יהודה 10/2012/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    משרדי פרסום נסגרים אנשים נזרקים ואתה עם הרקע? (ל"ת)
    בני הנחנק 09/2012/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    שווה*2
    שרית 09/2012/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אלעד אני מסכימה איתך!!! באמת מקום ללמוד ממנו.
    סגור
  • 10.
    אסי על מה אתה לעזאזל מדבר...?
    אוהד 09/2012/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין גבול לרצון להיות מישהו שמחשיב את עצמו או סוג של ז קטן..? תכתוב הכל וגם הבלים רק כדי שמישהו יקרא או יכתוב משהו.. משעמם...תחדש אתה תקוע בעבר וגם את מה שהיה בעבר, אתה לא כותב נכון...מה עם השותפים שלך חברון & זלצמן..? אולי תיתן להם להגיד משהו..אולי יצא משהו חכם מזה..אל תיקח את זה קשה, פשוט תקרא או תדפיס ותקרע...
    סגור
  • על מה לעזאזל אתה מדבר?
    רונית 09/2012/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרי אם לא היה כתוב אסי שביט היית אומר שהכתבה מצויינת ומדוייקת. אתה כל כך מקנאה לאסי שאתה לא מסוגל לקרוא? הכתבה מעולה. תספיק לקנא שאתה לעולם לא תהיה אסי לא בעבר, לא בהווה ולא בעתיד.
    סגור
  • 9.
    שווה
    אלעד 09/2012/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כקופי די צעיר במשרד גדול אני מוותר על כל הציניות... ובאמת מודה לכם על פינה הזאת, שמלמדת מה שלא לומדים באף בצפר
    סגור
  • 8.
    פרסום טוב
    תמיר 09/2012/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תמיד התחיל ברעיון חזק ולעולם יישאר ככה. טכנולוגיה לא תשמנ את זה. וזו אגב דוגמה מעולה. יישר כח
    סגור
  • 7.
    מעולה!!!!
    אש 09/2012/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה מעולה. איזה כיף, אחד כמו אסי שמגיש פרסומות כאילו היית במסעדה הטובה בעולם וקבלת ארוחה בחינם. תמשיך תמשיך...
    סגור
  • אש זה רש"ת של אסי שביט? (ל"ת)
    תומר ג. 09/2012/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • זה אסי שולט יא טמבל... (ל"ת)
    אש 09/2012/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    חד כתער, כרגיל
    עדי 09/2012/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פרסום צריך להתחיל מהפשוט. עולם הפרסום לא התקדם לשום מקום. אנשים חושבים שסיבוך זה קידמה כנראה...
    סגור
  • 5.
    אתה קצת תקוע בעבר גבר
    מני 09/2012/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפרסום התקדם מאז - תפסיק כבר להעריץ מודעות קופי. מתי תעשו איזו פרסומת טובה לשם שינוי?
    סגור
  • כל מה שאתה עושה מבוסס על העבר. (ל"ת)
    נמרוד 10/2012/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    אני לא מבין למה לא לאחד את שלושת
    יוסי 09/2012/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפוסטים לפוסט אחד במקום לפרק אותו לשלושה, כאשר העקרון (וגם אולי הכוח במה שאתה טוען) זהה. חייב להודות שמתחיל להיות משעמם.
    סגור
  • 3.
    אין לי באמת מה להגיב על זה
    אדם 09/2012/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המודעה של ג.יפית במדד המותגים היתה שנונה יותר מהכתבה הזו
    סגור
  • 2.
    אחלא מודעה (ל"ת)
    תמיר 09/2012/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    חכם
    אלון 09/2012/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וקטן
    סגור