דעות

למי אכפת שאל סלוודור מאמצת את הביטקוין ואיך זה ישפיע עלינו?

האימוץ של אל סלוודור את ביטקוין כהילך חוקי אמור לחלץ את הכלכלה החלשה של המדינה השולית באמריקה הלטינית. לגבי זה ימים יגידו, אבל את ההשלכות מרגישים עד לתל אביב

נעה משיח | 
נעה משיח (צילום דרור סיתהכל)
כיצד חדשות כלכליות מאמריקה הלטינית מגיעות עד לצד השני של העולם ומשפיעות באופן גלובלי? זהו הסיפור של אימוץ הביטקוין כהילך חוקי על ידי אל סלוודור. בואו נצלול רגע למדינה הדרום - אמריקאית הנחשלת הזו. עם 6 מיליון תושבים, התוצר המקומי הגולמי שם הגיע ל-27 מילארד דולר ב- 2019. לשם השוואה, התמ"ג הישראלי עומד על למעלה מפי 10, עם 394 מליארד דולר לשנה, עם אוכלוסיה גדולה בשני מיליון איש בלבד.
המדינה הזו החליטה אמש לאמץ את ביטקוין כהילך חוקי. מדובר במהלך חסר תקדים- ניתן יהיה לשלם איתו מיסים, לנקוב מחירים בביטקוין, לשלם משכורות ועוד. הדבר היחידי שהבנק המרכזי במדינה לא יוכל לעשות הוא להנפיק את המטבע, אבל מכיוון שהמדינה מתבססת גם כיום על דולר אמריקאי, בהקשר הזה לא יהיה שינוי משמעותי.
והחדשות הללו עושות גלים. הן עושות גלים מכמה סיבות. הראשונה והמשמעותית ביותר, קשורה לסוגיית המיסוי של ביטקוין בעולם. על מטבעות אין מס רווחי הון. כך למשל, אם קניתם 10,000 דולר ושער הדולר קפץ ב- 10%, לא תצטרכו לשלם מס על הרווחים. וביטקוין אמנם פותח כדי לשמש כמטבע, אבל מדינות מכירות בשני סוגי מטבעות- המטבע שהן מנפיקות, ומטבע שמדינות אחרות מגדירות כהילך חוקי. ועד עתה לא היתה מדינה בעולם שהגדירה אותה כמטבע.
למעשה, גם השוק הישראלי מושפע מכך. כך למשל בפסק דין קופל, השופט קבע שביטקוין אינו מטבע מכיוון שאין מדינה אחרת בעולם שמגדירה אותו במטבע. ולכן הוא נכס פיננסי. כעת, על נכס פיננסי יש לשלם מס רווחי הון, שעומד כיום על 25%. זה אומר- רבע מהרווח הולך למדינה.
אבל כיום, המצב השתנה. אל סלוודור הכריזה על ביטקוין כהילך חוקי, ולכן, יכולים מחזיקי מטבעות דיגיטליים לבוא ולטעון- ביטקוין הוא מטבע חוץ, גם על פי הגדרת החוק הישראלי, ולכן אין לשלם עליו מס.
אבל את האל סלבדורים לא מעניינים רק תיכנוני המס של מתעשרי הביטקוין בעולם. להם יש עוד כמה סיבות שהופכות את המהלך הזה להגיוני במיוחד. ראשית, 70% מאוכלוסיית המדינה נחשבת ככזאת שאין לה נגישות לשירותים בנקאיים, והנשיא מחפש פתרונות לתושביו. נתון נוסף שקשור לכלכלת אל סלוודור הוא שסדר גודל של כחמישית מהתוצר מגיע מהעברות שעושים אל-סלוודורים שעובדים בחו"ל ושולחים לבני משפחותיהם.
אבל העברות הכספים הללו יקרות מאוד. מכיוון שלמרבית האוכלוסיה אין חשבונות בנק, הם נאלצים להשתמש בשירותים כמו מאניגרם או ווסטרן יוניון. אלה בתורם גובים עמלות, שאינן זולות בכלל. השימוש בביטקוין כהילך חוקי יאפשר לא רק להעביר כספים בזול, אלא גם יאפשר לאזרחים לעשות שימוש מיידי בכספים, בלי צורך להמיר אותם למטבע המקורי. חשוב לציין כי תופעה דומה קורית בימים אלה במדינות כמו ונצואלה או ניגריה. גם שם, המערכת הבנקאית כמעט ולא קיימת עבור מרבית האוכלוסיה, והשימוש בביטקוין, המאפשר העברה ואחזקת כספים בקלות, מחליף חלקים ניכרים מהמערכת.
אבל יתכן שקיימת סיבה נוספת. יתכן ומדובר בניסיון להפוך את אל סלבדור לאירלנד של המטבעות הדיגיטליים. כלומר כמו שבאירלנד הורידו מיסים, כדי למשוך תעשייה טכנולוגית, כך יתכן שנאיב בוקלה, נשיא אל סלבדור, הופך את ביטקוין להילך חוקי כדי להעלות את הכלכלה על פסי צמיחה ולמשוך למדינה הדרום אמריקאית הנחשלת את עילית התעשייה הפיננסית העולמית.
הכותבת: נעה משיח,  מנכלי"ת איגוד הביטקוין הישראלי
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה