דעות

צרכני הקנאביס? היזהרו מההודעה החמורה הזו

מדובר בתופעה אשר הולכת ומתרחבת ומציעה קנאביס למכירה יחד עם קישור רכישה אשר מוביל לקבוצות הקנאביס בטלגרם. ההודעות האלה הפכו למטרד אך בעיקר לסכנה ממשית
דוד פפו |  1
דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים (צילום ניסים לב)
לאחרונה אנו נתקלים בהודעות ספאם המציעות קנאביס למכירה, המגיעות ב-SMS לטלפון הנייד. מעבר לזה שמדובר בהודעות העלולות להגיע לילדים ולבני נוער ולהוות להם סיכון אמיתי, גם לבוגרים זה בהחלט לא חוקי.
"שקיות רפואי ללא צורך במרשם בהזמנות בוואטסאפ", "קנאביס רפואי ללא צורך ברישיון. 350 שקל למארז!", "לא צריך רישיון כדי לקבל שקית רפואי", ועוד. אני מניח שהסיכוי שקיבלתם הודעה כזו או אחרת לטלפון הנייד הוא סיכוי גדול מאוד. מדובר בתופעה אשר הולכת ומתרחבת ומציעה קנאביס למכירה יחד עם קישור רכישה אשר מוביל לקבוצות הקנאביס בטלגרם. ההודעות האלה הפכו למטרד אך בעיקר לסכנה ממשית.
אולי מדובר בהודעות פישינג (דיוג) ובניסיונות של עבירות הונאה ברשת. ברגע שלוחצים על הקישור בהודעה, אותו גורם זר אשר שלח את ההודעה יוכל לאסוף עלינו מידע הקיים בטלפון הנייד באמצעות תוכנת רוגלה, וכולנו יודעים שמדובר במידע עצום. ואולי המטרה של השולח היא אכן למכור קנאביס באופן לא חוקי. כך או כך ההודעות הללו הן מנגנון מסוכן של עידוד צריכת חומרים אסורים.
בישראל, מוגדר הקנאביס כסם מסוכן ואסור לשימוש לפי פקודת הסמים המסוכנים התשל"ג (1973). השימוש בו למטרות רפואיות דורש רישיון שניתן בפיקוח של משרד הבריאות. מטופלים בעלי רישיון לשימוש בקנאביס רפואי, יכולים לרכוש קנאביס בבתי המרקחת המורשים לכך. נכון להיום ישנם כ-100 בתי מרקחת קהילתיים, מהצפון ועד הדרום המורשים במכירת קנאביס רפואי.
 
כיום, הקנאביס הרפואי ניתן באמצעות הגשת בקשה לרישיון בהמלצת רופא מומחה בתחום המחלה שבגינה מומלץ הטיפול בקנאביס, ובקבלת אישור של היחידה לקנביס רפואי במשרד הבריאות. או באמצעות אישור ישיר של רופא אשר הוסמך להנפיק את הרישיון. לרוב האישור ניתן לתקופה שעשויה להשתנות ממחלה למחלה ומחולה לחולה.
בתי המרקחת והרוקחים בישראל מנפקים קנאביס לאוכלוסיית המטופלים, בסדר גודל של כמאה אלף מטופלים. הרוקחים עברו ועוברים כל העת הכשרות וסדנאות מקצועיות, הן בתחום הקנאביס והן בתחומים אחרים.
לעומת זאת, אותן הודעות ספאם אשר ממשיכות להגיע אלינו לנייד מבלי שיש לנו את היכולת לחסום את המספר השולח או להסיר את מספר הטלפון שלנו מקבלת ההודעות, ללא ספק נשלחות באופן לא חוקי. גם עוברות על חוק הספאם אך גם מעודדות צריכה לא חוקית של קנאביס ומסכנות את מקבלי ההודעות, וודאי כאשר מדובר בילדים. משטרת ישראל צריכה לאתר את זהות שולחי ההודעות ולטפל בנושא בדחיפות.
הכותב דוד פפו הוא יו"ר הסתדרות הרוקחים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    למה אין מספיק אכיפה?
    א 02/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נמאס לי כבר מההודעות האלה. עכשיו אני זה שמציק להם כמו שהם מציקים לי.
    סגור