נדל"ן ותשתיות

בשבוע הבא: העבודות יחלו, הכבישים ייחסמו – והפרויקט המהפכני יצא לדרכו

תוך כמה שנים בלבד, מאות אלפי נוסעים ייהנו ממערכת תחבורה ציבורית מתקדמת, חכמה ומהירה – אבל קודם מגיעים השיפוצים, החסימות והפקקים. איפה זה קורה, מה זה כולל ולמה זה שווה כל רגע של סבל?

מערכת ice |  34
הדמיית הקו הכחול ברחובות (צילום הדמייה: עדי בואנו, ארקפאקט)
המהפכה התחבורתית בעיר רחובות מתחילה לקרום אור וגידים: ביום שני הקרוב, יחלו ברחובות עבודות להקמת הקו הכחול כחלק מהפרויקט הלאומי לקידום מערכת הסעת ההמונים - BRT (Bus Rapid Transit).
הקו הכחול הוא חלק מהפרויקט הלאומי להקמת מערכת הסעת המונים על גבי רשת קווים ארצית שמוביל משרד התחבורה באמצעות נתיבי איילון, באורך של 30 ק"מ ובעלות של כ-2.9 מיליארד שקלים, אשר יחבר בין הערים קריית עקרון, רחובות, נס ציונה, ראשון לציון ויגיע למטרופולין תל אביב בנתיב תחבורה ציבורית ייעודי, סגור ומנוהל. המערכת תפעל תוך קבלת עדיפות ברמזורים ותשנה באופן מהותי את חוויית הנסיעה בתחבורה הציבורית בזכות תדירות הנסיעות ולוח זמנים מדויק ואמין.
הקו עתיד לשפר משמעותית את הנגישות למוקדי מסחר, תעסוקה, השכלה גבוהה ודיור, וצפוי לשרת כ-110 אלף נוסעים ביום וכ-30 מיליון נוסעים בשנה. התדירות הגבוהה והקיבולת הגבוהה יהפכו את הקו והמערכת כולה לאחת ממערכות התחבורה הציבורית היעילות בישראל.
העבודות על הקו, כוללות חידוש, פיתוח ושדרוג המרחב הציבורי החיוניים להתחדשות העירונית. בין היתר ישודרגו כל התשתיות בתוואי הפרויקט כולל: הטמנת רשת החשמל, שדרוג ושיפור המדרכות, תאורה מתקדמת, פיתוח נופי, שתילת עצים והפיכת התוואי למרחב עירוני שוקק שייספק מענה לצרכי העסקים, הקהילה ולכל משתמשי הדרך.
לצד ההשקעה האדירה בתשתיות רחוב הרצל, שכוללת חידוש של המרחב הציבורי – יתבצע פיתוח מאסיבי של תשתיות משלימות ברחבי העיר. רחובות תזכה להשקעת עתק חסרת תקדים של מאות מיליוני שקלים להשלמת טבעת תחבורתית חדשה, הכוללת כבישים עוקפים שייקלו על עומסי התנועה במרכז העיר ושדרוג רחובות נוספים, הסדרת רחובות מותאמים לתחבורה ציבורית, פיתוח של שבילי אופניים והולכי רגל, פיתוח אורבני הכולל שתילת עצים והטמנת רשתות חשמל. 
 
הקו יעבור, לכל אורכו, במוקדי עניין מרכזיים כגון - צומת בית דגן, המכון הוולקני, בניין עיריית ראשון לציון, מחלף ראשונים, ספורטק נס ציונה, קניותר, פארק המדע, מכון ויצמן, המרכז הרפואי קפלן, צומת ביל"ו ותחנות רכבת ישראל בראשון לציון ורחובות. לאורך תוואי הקו מתוכננות גם: סלילת 15 ק"מ של צירי העדפה לתחבורה ציבורית לכל כיוון. סלילת 15 ק"מ של שבילי אופניים. הקמת 44 תחנות חכמות ונגישות.העבודות על הקו הכחול ברחובות, יחלו כאמור ביום שני, 19.5, בשני מקטעים ברחוב הרצל - במקטע שבין כביש 40 לרחוב שדרות הקיבוצים ובמקטע שבין רחוב הנשיא הראשון לרחוב המדע.

הדמיית רחוב בן יהודה ברחובות. עדי בואנו, ארקפאקט
את בניית תשתית הקו כולו, יובילו שלוש חברות קבלן מהמובילות בישראל שזכו לאחרונה במכרז כאשר כל חברה אמונה על ביצוע עבודות הקמה בחלק מהתוואי: קבוצת מנרב בתוואי הקו בעיר ראשון לציון, חברת שפיר הנדסה בתוואי הקו בעיר רחובות וקבוצת אורון אחזקות והשקעות בתוואי העיר נס ציונה. העבודות צפויות להסתיים בשנת 2028.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים,  תא"ל (מיל') מירי רגב: "הקו הכחול הוא חלק נוסף ומשמעותי במערכת התחבורה להסעת המונים. הרכב הקלה שתיסע על נתיבים ייעודיים ומנוהלים תספק פתרון מהיר, נקי ואמין לתושבים רבים, בצפון, בדרום ותחבר בין הפריפריה והמרכז בין מרכזי תעסוקה, מגורים וחינוך. זהו יום מרגש וצעד נוסף ביצירת רשת תחבורה ציבורית מתקדמת, אמינה ויעילה בישראל".
ראש העיר רחובות, מתן דיל: "פרויקט הקו הכחול הוא בשורה של ממש לתושבות ותושבי העיר – הוא ישפר את איכות חייהם, יאפשר התניידות מהירה, בטוחה וירוקה, ויחבר את רחובות לערים הסובבות ולמרכז הארץ באופן יעיל וחדשני. מדובר במהפכה תחבורתית שתשנה את פני העיר – מבחינה תשתיתית, כלכלית וסביבתית. תקופת העבודות על הפרויקט צפויה לייצר אתגרים עבור התושבים והעסקים באזור, אך אנו נעשה הכול כדי למזער את הפגיעה, לפעול בשקיפות וללוות אתכם לאורך כל הדרך. 
אורלי שטרן מנכ"לית נתיבי איילון: "תושבי האזור, יוכלו להנות מאלטרנטיבה אמיתית של תחבורה ציבורית נוחה ואמינה בתדירות גבוהה שתשפר משמעותית את איכות חייהם. אני מברכת על השותפות הפורה עם משרד התחבורה, עיריית רחובות והערים השכנות".
כזכור, כפי שפירסמנו, במכרז להקמת תשתית הקו הכחול בראשון לציון-נס ציונה-רחובות זכו שלוש חברות, מנרב, שפיר הנדסה וקבוצת אורון אחזקות. כל חברה תבצע עבודות הקמה בחלק אחר של התוואי, מנרב בראשון לציון, שפיר הנדסה ברחובות וקבוצת אורון בנס ציונה. עלות הפרויקט לתוואי כולו עומדת על כמיליארד שקל.
תגובות לכתבה(34):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 31.
    יחסלו את רחוב הרצל ברחובות כמו את רחוב הרצל ברמלה (ל"ת)
    לא למדו כלום מהעבר 05/2025/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 30.
    עור וגידים יא אנאלפאבתים עור וגידים
    גמיש 2000 05/2025/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יא עילגים חסרי השכלה אוי לאותו עם שאלו הם בניו
    סגור
  • 29.
    אור וגידים ? אור לגוים ! (ל"ת)
    מני 05/2025/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 28.
    מה עם השכונות
    יורם 05/2025/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איך מגיעים לשכונות ומהשכונות
    סגור
  • 27.
    נזק יותר מתועלת
    גון 05/2025/17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    העסקים ייפגעו בדיוק אם לא יותר כמו באלנבי כיום אין אלנבי
    סגור
  • טען עוד
  • 26.
    ירצחו גם את רחובות אחרי שחיסלו את תל הביב
    עכבראי 05/2025/17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ואת שדרות ירושלים ביפו. הכל שם מת, תל אביב זה בית קברות. הם רוצים רק קניונים
    סגור
  • 25.
    קוראים לזה עיר ב15 דקות
    לולו 05/2025/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    או בשמו האמיתי גטו, ככה בונים לכולנו עיר ב-15 דקות, זה גטו בקיצור, תתחילו להתעורר כי זה לא ייסתיים כאן
    סגור
  • 24.
    לא יעבוד בשבת!!! לא ייתן שום פתרון...
    בזבוז מטורף 05/2025/17
    הגב לתגובה זו
    6 0
    רק לחשוב שמראש- בפרויקטים של מיליארדים 15% מושלח לפח!!!! לפח. ללא שימוש. ולכן גם בלי לתת פתרון אמיתי... נסעתי/עמדתי בליל הסדר - וראיתי את כלתחנות הרכבת באיילון מושבתות.... מדינת פחחחחח
    סגור
  • נכון. דווקא בסופש אין שום פתרון תחבורתי (ל"ת)
    סבבוש משהו? 05/2025/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 23.
    הקישור לכתבה טעות
    אבנר 05/2025/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפירסום על רחובות אך שפותחים הכתבה מראים מה קורה בירושלים
    סגור
  • 22.
    כל הכבוד לבן גוריון
    גולן 05/2025/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ועכשיו תשפצו לנו גם את כבישי העמק/הגלבוע/ יזרעאל
    סגור
  • 21.
    כל מה שלא מתחת לקרקע הוא בזבוז של כסף ובכייה לדורות (ל"ת)
    ד 05/2025/17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 20.
    צרת התחבורה, אין שכל אין דאגות
    אבינעם 05/2025/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    במקום רכבת קלה עילית, רכבת תחתית תוריד משמעותית את סבל התושבים.
    סגור
  • 19.
    דיבורים דיבורים.. אם בכלל זה יצא לפועל זה...
    אלירן 05/2025/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה כנראה יתחיל עכשיו והסתיים בדור הבא במקרה הטוב. אז הדור שלנו תושבי רחובות יסבול למען הדורות הבאים. אנחנו לא סין. אנחנו לא בונים כנוהם.. כל דבר דרוש פה אישורים בירוקרטיה ישיבות ודוניה.. בדיוק כמו שקורה עם הרכבת התחתית. כשאני הייתי בכיתה ז' אני זוכר שדיברו על זה.. היום אני בן 38 ולא נראה שזה צפוי להסתיים בקרוב
    סגור
  • 18.
    אוי רחובות אל תאמינו ללוחות הזמנים פה
    תל אביבית 05/2025/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    את תל אביב חונקים כבר שנים מכל הכיוונים, בתי עסק נסגרו, הפקיעו לאנשים שטח מנכסים פרטיים שלהם! לטובת הפרויקט, בנינים שוקעים, בולענים נפערים בחצרות בניינים ובכבישים. מרגיש כמו במדינת חלם תעלת בלאומליך ולא כמו בשנת 2025 :( בהצלחה הכי חשוב שלא שכחו ששרת התחבורה היא אל"מ במיל'. פתטית
    סגור
  • 17.
    למה לציין את הדרגה הצה"לית של רגב הבהמית??
    שלום, נוף הגליל 05/2025/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם אצלינו, בנוף הגליל, היא ביטלה 80% מהתחב"צ הפנימית בעיר וגרמה לשיבושים, קשיים והמתנה בלתי נסבלת לאוטובוסים. אישה חסרת אחריות ואטומה.
    סגור
  • 16.
    כנו גנב בשקט הרס וחורבן לכל מרכזי הערים.למה לא קו חפור?
    תתעוררו 05/2025/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    היה טפשר אותם אוטבסים חשמליים במנהרות מתחת לרחוב הרצל ברחובות ותחת רחוב וויצמן בנז ציונה. לא הכול לחפור אבל מתחת לרחוב הראשי כן. פשוט מצפצפים על האזרחים רומסים פב אזרחים.
    סגור
  • 15.
    בקרוב...
    אחד שמבין 05/2025/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה שעשו בחיפה לפני 10 שנים מתחילים לעשות ברחובות וראשלצ ממש מדינה מפותחת
    סגור
  • 14.
    מנרב. חברה לא טובה בכלום לא מובילה בכלום עשו דריות בבאר
    …. 05/2025/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בואו מדבור בישראל מכאן לא יצא יודע לכלום ובטח לא תחבורה ציבורית יותר אסון לאומי מירי טובה במטבח במיטה לא בעבודה היא אישה עם פיגור גדול
    סגור
  • 13.
    למה רמזורים? (ל"ת)
    אבי 05/2025/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    אופטימי אך ריאלי.
    סקפטי. 05/2025/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סיום עבודת משוער 2228?
    סגור
  • 11.
    ומי ינהגו? הערבים ממזרח י-ם? הרסו את כל החשמליות החדשות (ל"ת)
    מ 05/2025/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 10.
    לא
    רון 05/2025/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא כיערתם מספיק את תא חבורת מפיונרים גלובליסטים
    סגור
  • 9.
    4 שנים
    חכם 05/2025/16
    הגב לתגובה זו
    3 1
    ספרו לנכדיכם. כדי שידעו שזה התחיל בתקופתכם.... תא'ל מירי רקב הספיקה להעביר שני משפטים על נושא בתחום אחריותה בין טיסות הנופש לחו'ל, אלה החדשות האמיתיות כאן.
    סגור
  • 8.
    מעבר חצייה
    ברוך 05/2025/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חסרים לי ארבעה מופלאים מליברפול על מעבר החצייה. התמונה הזו הזכירה לי תמונה אחרת.
    סגור
  • 7.
    לא מבין תחוצפה לקחת לנו תכבישים
    החתול במגפיים 05/2025/16
    הגב לתגובה זו
    6 4
    אנחנו משלמים ארנונה ומפקיעים לנו את המרחב הציבורי,תבנו רכבת מתחת לכביש וגם בגשר מעל הכביש,ותשאירו את החירות להתנייד
    סגור
  • תתרגל
    סדר עולמי 05/2025/16
    הגב לתגובה זו
    8 2
    אגנדה 2030 לוקחים לך הכל עיר 15 דקות אין ולא יהיה לך כלום תהיה תלוי כל חייך בשלטון בכל דבר ברוך הבא לאגנדה 2030
    סגור
  • 6.
    שנים?
    דניאל 05/2025/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא נראה לי שתוך כמה שנים.
    סגור
  • 5.
    רחובות עיר חרדית ישנה בקרתי שם אחרי 30 שנה הלם (ל"ת)
    אה 05/2025/16
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 4.
    במקום לבנות מטרו תת קרקעי בונים לך כל מיני חארטות
    אילן 05/2025/15
    הגב לתגובה זו
    5 0
    זה מה שקורה כאשר חבורת חסרי השכלה מנהלים את המדינה
    סגור
  • 3.
    רחובות עיר מזוהמת שנות ה80 קפאה בזמן
    גיא 05/2025/15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    רחובות עיר שקפאה בזמן. מלוכלכת מלאה קומבינות ...אוכלוסיה עם רוב חרדי שלא משלמים ארנונה. אני כל פעם שם ומזועזה מהלוכלוך וחוסר ההשקעה. פשוט נורא . נס ציונה ..שם אני מתגורר זה סרט אחר וטוב. דום דבר לא יעזור לעיר הזו.... גיא
    סגור
  • 2.
    אני כבר שומע את רעש הטרקטורים עובדים במרץ. (ל"ת)
    יעקבי 05/2025/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    טעות גדולה: גלגלי גומי
    גדעון 05/2025/15
    הגב לתגובה זו
    4 3
    עלות לנוסע על גלגלי מתכת נמוכה פי 10 מהעלות של גלגלי גומי (למהנדסים: פחות חיכוך, פחות דלק). צריך לבנות טראם כמו באירופה ולא מטרונית כמו בחיפה.
    סגור
  • בפועל גומי זול יותר
    אלכס3 05/2025/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תמיד רכבת תהיה יקרה יותר מאוטובוס איפה שלא תבדוק. גם אם יש קצת חיכוך
    סגור