נדל"ן ותשתיות

להב הרצנו תוקף את חברת החשמל: "שיאיצו את המעבר לאנרגיה מתחדשת"

חבר הכנסת מיש עתיד יצא בשאילתא דחופה לשר האנרגיה בה הוא שואל את שר האנרגיה על הסירובים ללוחות הסולאריים. בחברת החשמל טוענים כי כל בקשה נבחנית באופן פרטני: "יזמים מקבלים תשובות שליליות וזאת על רקע מגבלות ההולכה של הרשת"
אביחי דלאל | 
צילום הדס פרוש פלאש 90
חבר הכנסת יוראי להב הרצנו ממפלגת "יש עתיד" יצא היום (רביעי) במתקפה נגד שר האנרגיה יובל שטייניץ. בדף הטוויטר של להב-הרצנו, פורסמה שאילתא דחופה לשר האנרגיה על הלוחות הסולאריים, אולם בחברת חשמל טוענים אחרת: "נכון שיזמנים מקבלים תשובות שליליות, כך בקשה נבחנית פרטנית".
כאמור, ח"כ יוראי להב-הרצנו יצא במכתב שאילתא דחופה לשר האנרגיה יובל שטייניץ ובו הוא כתב: "אזרחים רבים מסורבים בבואם להתקין לוחות סולאריים על גגות מבנים פרטיים. בנוסף,  חברת  החשמל מסרבת להתקין פאנלים בגליל ובגולן עד 01/23.  כיצד מדיניות זו משרתת את יעדי משרדך למעבר ל-30% אנרגיה מתחדשת עד 2030?".

המכתב של להב-הרצנו לשר האנרגיה (צילום: טוויטר)
כזכור, ב-25 באוקטובר 2020 אישרה הממשלה את הצעת משרד האנרגיה להעלאת יעדי האנרגיה המתחדשת מ-17% ועד ל-30% בשנת 2030 ושימוש בגז ב-70% בטענה שתועלת המשק מהמעבר ללוחות סולאריים מוערכת ב-8 מיליארד שקל.
באותו אישור הממשלה החליטה להקפיץ את החסמים העיקריים של האנרגיה על ידי פעולות שונות של קידום אגירה, בחינת דרכים להגדלת ההשקעה הציבורית במחקר ופיתוח, שינוי סדר העדיפויות התכנוני והקלה בקידום אנרגיות מתחדשות בדו שימוש בקרקע, קידום של מתקנים לייצור חשמל באנרגיה מתחדשת בשטחים מבונים לצמצם הפקעת שטחים פתוחים. כמו כן, משרד האנרגיה הציע להוציא מכרזים להקמת שדות סולאריים בנגב וקרן הלוואות ליזמים שיתקינו מערכות אנרגיה מתחדשות ואגירה על מבנים, פטור מהיטלי השבחה למתקני pv על גגות שיוקמו עד שנת 2025 ועוד.
בחברת החשמל הכחישו את הטענה של להב-הרצנו והסבירו כי: "על אף האתגרים הרבים ברבעון הראשון של 2021 כ-90% מיזמי המתקנים הפוטוולטאיים ברבעון קבלו  תשובות חיוביות. ועד היום, 80% ממתקני הייצור בגז קיבלו תשובות חיוביות. ב-2020 חוברו 5000 מתקני pv חדשים לרשת וברבעון הראשון של 2021 עוד 1350 מתקנים. סה"כ נכון להיום ההספק הכולל של יצרני ה פי.וי בישראל עומד על כ - 2,400 מגה וואט שזה שווה ערך לשלוש תחנות כח גדולות". 
לאחר מכן, חברת החשמל הוסיפו כי: "אכן, נכון להיום, יותר ויותר יזמים מקבלים תשובות שליליות וזאת על רקע מגבלות ההולכה של הרשת כפי שקבעה חברת ניהול המערכת ל-2021. השקעות מאסיביות של 4 מיליארד שקל בשנה על בסיס תכניות הפיתוח שאושרו במשרד האנרגיה יביאו לשחרור חסמים משמעותיים רק ב-2024. החברה מחויבת ליעדי הממשלה ותתמוך את העמידה ביעדים באופן מלא. חברת החשמל משתפת בשקיפות מלאה את היזמים והרגולטורים בתמונת מצב רבעונית של מגבלות ההולכה והשנאה שנקבעות ע"י ניהול המערכת לנקודת זמן נתונה. מדובר במידע אינדיקטיבי בלבד ולא באישור גורף. יחד עם זאת, כל בקשה נבחנת פרטנית על ידי צוות מקצועי , יתכנו מקרים בהם הבקשות מהיזמים אינן עומדות בדרישות נוספות או בקנה אחד עם הנחיות הרגולטור או חברת ניהול המערכת ואי לכך היזם מקבל מענה שלילי". 
ח"כ יוראי להב-הרצנו מסר ל-ice בתגובה: "חברת החשמל מודה בעובדה העצובה שאזרחים שרוצים להתקין לוחות סולאריים נתקלים בתשובה שלילית מטעמם. ממליץ לחברת החשמל לעשות יותר למען האצת המעבר לאנרגיות מתחדשות. אמתין בציפייה לתשובה שימסור שר האנרגיה במליאת הכנסת בהקדם, בתקווה שזו תהיה עניינית. לא ארפה מהנושא עד שהמדיניות הממשלתית תקצה מספיק משאבים כדי להגיע ליעד של איפוס פחמני עד 2050".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה