נדל"ן ותשתיות

מדוע צריך להעביר את הקריה דווקא לירושלים?

העברת משרד הביטחון ובניין המטכ"ל לירושלים יכולים להוות עוגן משמעותי בפיתוח של העיר. הם שני גופים שימשכו אחריהם גורמים נוספים. למעשה, המשמעות של העברת הקריה לירושלים חשובה יותר למדינת ישראל מהמעבר של אגף המודיעין לנגב
אלעד פוקס |  2
הקריה (צילום משה שי פלאש 90)
פחות מ-8% משטחי המשרדים של חברות ההייטק בישראל נמצאים בירושלים. מדובר במיעוט מקומם בהשוואה לכל עיר במרכז הארץ. כל התוכניות שיזמה המדינה לעודד מעבר של חברות עתירות טכנולוגיה לירושלים לא הצליחו להוביל לפריצת דרך ולמעבר של חברות גדולות ומשמעותיות ממקומות אחרים בארץ לירושלים, ואפילו לא להקמת מרכז פיתוח של חברות חדשות שנכנסות לישראל על מנת שאת האתר הראשון שלהן יפתחו בבירת ישראל.
נכון לאמצע שנת 2021, לירושלים יש יתרון אחד מובהק על ת"א ואזור המרכז והוא תשתיות התחבורה אליה ובתוכה. הרכבת המהירה שמגיעה מהמרכז עד לתחנת נבון בלב ירושלים, קו הרכבת הקלה הקיים וזה שמקודם כעת בצורה מהירה, לצד התחבורה הציבורית העירונית, שמים, בהקשר הזה, את ירושלים במקום הרבה יותר טוב מאשר את אזור המרכז.
בנוסף לכך, כביש 1 החדש והמשודרג מאפשר הגעה לעיר עם פקקים פחותים לעומת אלו הקיימים מצפון ומדרום לת"א. למרות זאת, ירושלים מתקשה לממש את הפוטנציאל שלה ולהפוך לאטרקטיבית עבור חברות הממוקמות כעת במרכז הארץ.
דווקא על רקע הנתונים החלשים הללו, בירושלים צריכים לעשות חישוב מסלול מחדש: להתמקד בהעלאת משרדי הממשלה, הגופים והארגונים הממשלתיים וגם הנהלות החברות הממשלתיות לעיר הבירה של ישראל. משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות גדולות ומשמעותיות, וגם ארגונים וגופים ממשלתיים יכולים להפוך לעוגן תעסוקתי בירושלים ולפיתוח של מסחר ועסקים לצידם.
ממשלות ישראל השונות קיבלו בשנים האחרונות מספר החלטות שעיקרן חיזוק ירושלים בהיבט של משיכת עסקים וחברות אליה. במסגרת זו, ירושלים הפכה לאזור פיתוח א' וניתנו לחברות המעוניינות לעבור לירושלים תמריצים משמעותיים.
למרות זאת, כאמור, עיר הבירה שלנו לא הפכה לאטרקטיבית עבור חברות הייטק שמעדיפות למקם את עצמן באזור המרכז (76% מהשטחים הם בין נתניה לרחובות), באזור חיפה ויוקנעם, ובבאר שבע שהפכה ללוקיישן מבוקש של חברות בתחום הסייבר.
החלטה נוספת שהתקבלה על ידי ממשלת ישראל ומקודמת בעצלתיים היא העברת משרדי הממשלה לירושלים. משרד הביטחון הממוקם בקריה בלב תל אביב הוא הדוגמא הקלאסית, אבל גם משרד החקלאות המחזיק בקריה עתירת מרחבים בין ראשל"צ לבית דגן הוא דוגמא טובה לגופים ממשלתיים שאינם מתכננים את המעבר לירושלים. העברת משרד הביטחון ובניין המטכ"ל לירושלים יכולים להוות עוגן משמעותי בפיתוח של העיר. הם שני גופים שימשכו אחריהם גורמים נוספים. למעשה, המשמעות של העברת הקריה לירושלים חשובה יותר למדינת ישראל מהמעבר של אגף המודיעין לנגב. וחבל שהנושא הזה אינו מקבל יחס, לפחות זהה, בשיח הציבורי הישראלי. 
מבחינת הגופים האמונים על תכנון העיר ירושלים הגיע הזמן לקשור בצורה מלאה בין התוכנית הממשלתית להעתקת משרדי הממשלה לעיר לבין קידום תוכניות הבניה להקמת שטחי מסחר ומשרדים נוספים בעיר. המדינה צריכה לדאוג ולהבטיח שמוסדותיה שלה יהיו הראשונים שיצטרפו ויהיו חלק מהנוף הנדל"ני בבירה.
הכותב: אלעד פוקס, מנכ"ל חברת אינדקס נדל"ן 
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    כתב מתוך אינטרס של חברת הנדלן.. (ל"ת)
    אלי 11/2021/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    הקריה
    איצקו 10/2021/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה יעשו כל אוכלי החינם?
    סגור