נדל"ן ותשתיות

ירושלים, אשדוד או חיפה: מאיזו עיר כולם בורחים?

על פי נתוני הלמ"ס מרבית ההגירה השלילית מתרחשת בירושלים, אשדוד וחיפה, אך בזכות השכונות החדשות: חריש, בית שמש והרצליה מובילות בהגירה פנימית חיובית. מי קטפה את הפסגה הלא מחמיאה?
מערכת ice |  13
הנדל"ן רותח (צילום פלאש 90, freepik)
ירושלים, בירת ישראל, מדורגת במקום הראשון במאזן ההגירה הפנימית השלילית בישראל,  כך עולה מאומדני האוכלוסייה הארעיים של הלמ"ס לשנת 2021, על פי הנתונים  המתייחסים לישובים מעל 2,000 תושבים, כ-10,902 תושבים בחרו לעזוב את העיר בשנה האחרונה ומדובר במגמה שנמשכת מזה מספר שנים.
גם אשדוד מתאפיינת במאזן הגירה פנימית שלילי עם כ- 3,738 תושבים שבחרו לעזוב את העיר ובמקום השלישי העיר חיפה עם כ-3,569 תושבים שעזבו את העיר. את בני ברק עזבו כ- 3,389 תושבים ואת תל אביב, העיר ללא הפסקה, עזבו כ-2,872 תושבים. בחמישייה השנייה של הערים המובילות בהגירה שלילית מדורגות בהתאמה בת ים, חולון, בית שאן, באר שבע וראשון לציון.
מצדו השני של הדירוג, העיר חריש מובילה במאזן ההגירה הפנימי עם 6,603 תושבים שנוספו לעיר בשנת 2021 ואחריה מדורגות, בית שמש עם תוספת של 4,025 תושבים, הרצלייה עם 2,925 תושבים, יבנה עם 2,898 תושבים וראש העין עם 2,500 תושבים. בחמישייה השנייה של הערים המובילות בהגירה חיובית מדורגות בהתאמה, טירת כרמל, עפולה, מודיעין-מכבים-רעות, נתיבות וגדרה. מדי שבוע כמיליון מתושבי העולם עוברים מהכפר אל העיר.
ניר שמול מנכ״ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית , שניר מציין כי הפתרון ליצירת הגירה חיובית לערים ותיקות טמון בהתחדשות עירונית במרכזי הערים. ככל שיקודמו פרויקטים גדולים של התחדשות עירונית במרכזי הערים שיתרמו גם להגדלת ההיצע וגם לחידוש מתחמים שלמים כך תמנע הגירה שלילית ומעבר לשכונות חדשות בשולי הערים. לדבריו, יש חשיבות לחיזוק מרכזי הערים והפיכתם לאבן שואבת לתושבים גם ככלי להגדלת ההיצע ויצירת יציבות במחירי הדירות וגם למניעת הזנחה של השכונות הוותיקות ומתן מענה חברתי וכלכלי לתושבים הגרים שם היום.
 
עו"ד דקלה מוסרי טל, לשעבר יו"ר ועדת ערר מחוז חיפה ובעלת משרד מוסרי, טל- עורכי דין מתייחסת לנתונים ומציינת כי מגמות ההגירה בין הישובים בישראל מושפעות ממספר גורמים, אשר משתנים בין עיר לעיר וייחודיים לה. עם זאת, אחד הגורמים הבולטים שזהה לכל הערים הסובלות מהגירה שלילית הוא עליית מחירי הדיור שיוצרת מצב שבו התושבים אינם יכולים להמשיך ולהתגורר באותה העיר.סיבה נפוצה נוספת היא "הזדקנות" העיר. המבנים מתיישנים. דירות ללא ממ"ד וללא חיזוק והיעדר היצע של דירות חדשות. רבים מן התושבים בוחרים לעבור לערים קרובות שבהן מחירי הדיור זולים יותר או שהיצע הדירות גדול יותר. למשל הגירה מחיפה לטירת הכרמל, קריות ונשר. מעבר מתל אביב לרמת גן או גבעתיים, או מאשדוד לאשקלון וכדו.
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    לברוח מעיר החזירים (ל"ת)
    מננ 02/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • חיפה עיר עלובה מוזנחת ומשעממת
    חיפאית מתוסכלת 02/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לברוח לברוח לברוח
    סגור
  • 8.
    עוד כישלון לקליש רותם
    מננ 02/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לעזוב את עיר החזירים
    סגור
  • 7.
    חיפה ,עיר לא מתפקדת,לכן בורחים,ארנונה הכי גבוהה בארץ,עו
    שני 02/2022/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עובדי עירייה לא מתפקדים
    סגור
  • 6.
    כרגיל עיתונאים וסטטיסטיקה לא הולכים יחד
    רז 02/2022/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מאזן הגירה שלילית לא אומר ש''בורחים''. זה ההפרש בין נכנסים ליוצאים. אם נכנסת אוכלוסייהשל מיליון ויוצאת אוכלוסייה של מיליון ושתיים, המאזן הוא 2-. זה בדרך כלל קשור לבינוי ודירות פנויות. כדי לנתח נכונה את ההגירה צריך להתייחס למאזני ההגירה בקבוצות הגיל השונות - ילדים והורים, צעירים וכו'. כתבה מיותרת וחובבנית שהםרשנות בה היא טעות אחת גדולה. אגב, יש קשר לגודל היישוב ולהגירה, להיותו של היישוב מרכזי רו פריפריה. בכל הערים הגדולות בעולם יש הגירה שלילית בדרך כלל. נדיר שההגירה חיובית.
    סגור
  • טען עוד
  • 5.
    קריאה לא נכונה
    שסק 02/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הנתונים לא משקפים. בירושלים יש פי 4 תושבים מהעיר ראשלצ אז פייר תושב ההגירה השלילית בירושלים היא מהקטנות ביותר...
    סגור
  • 4.
    משהו לא ברור בכתבה אשמח לקבל הסבר נוסף
    א 02/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כתוב בכתבה 10900 עזבו את ירושלים אבל כמה תושבים חדשים עברו לגור בירושלים ? למה נתון זה לא מוזכר במאמר ?
    סגור
  • מדובר על ההפרש
    מאיר 02/2022/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סך הכל בין מגיעים לבין עוזבים.
    סגור
  • 3.
    ממשיכים לזרוע חול בעיניים הסיבה הפשוטה בחיפה היא אחת וי
    אלהמנועלה 02/2022/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא מעוניינים בשכן מהמגזר. ערך הבית יורד ראו מה קרה במרכז הכרמל כרמל צרפתי אחוזה הדר עליון אנשים מבינים שאין סיכוי לשמור על ערך הכסף.יונה יהב הביא את העיריה למצב של משפחות המנהלות את העיר אחד מחפה על השני בקומבינות קליש ניסתה לנקות ולפרק את החמולות בעיריה בטענה לניגוד אינטרסים בית המשפט גלגל אותה מכל המדרגות.הירושה שינה השאיר לה קשה מאוד ורואים את העיר הופכת להיות כמו כפר בעיר גדולה.אנשים שחושבים לקנות בית חושבים טוב טוב איך מגדש הבאיים קיבל מאות דונמים ברכס היפה ביותר הפכו את ההר למקום פרטי ויותר מכך יש איסור להעסיק ישראלים במקום. קנו מאות דירות ברדיוס של קילומטר מסביב למגדש ונתנו הרבה כסף לקבל את ההר.עיר מושחתת
    סגור
  • 2.
    קליש הביתה
    משה 02/2022/07
    הגב לתגובה זו
    2 1
    למה מגיע לנו העונש הזה? העיקר ״רק לא יהב״.
    סגור
  • 1.
    זה ערים מאוד יקרות אז הצעירים לא מצליחים לקנות (ל"ת)
    ראובן 02/2022/07
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • חריש מקום על הפנים. (ל"ת)
    דני 02/2022/07
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • שלב שני
    אאא 02/2022/07
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כולם בורחים לחו״ל כי אי אפשר לחיות בישראל יקר המחייה בלתי ניתפס
    סגור