נדל"ן ותשתיות

המהלך הדרמטי שהאוצר מקדם: "ההצעה צפויה להרחיק את המשקיעים"

על רקע הדיווח כי משרד האוצר מקדם תיקון לחוק מס הרכישות, אשר במסגרתו לא תוענק למשקיעים הפחתת מס הרכישה על דירה שנייה ויותר, מומחים בתחום הנדל"ן מיהרו להגיב על תיקון החוק ולהביע את התנגדותם הנחרצת לכך
מערכת ice | 
תקציב המלחמה (צילום פלאש 90/ נעם רבקין פנטון, יונתן זינדל, shutterstock)
המהלך הדרמטי שמקדם משרד האוצר קובע כי הענקת מס הרכישה בשיעור 8%, אשר מוטל על המשקיעים כיום, לא ישתנה ואף לא תהיה אפשרות להפחיתו, אלא רק בהליך בירוקרטי מייגע.
על פי התיקון שמשרד האוצר מעוניין לקדם, על רכישה של דירה שנייה ויותר יוענק מס של 8% על שווי העסקה עד ל-5.38 מיליון שקל, ובמידה והמשקיע מחזיק בדירה יקרה יותר, על חלק השווי שעולה על הסכום המצוין, ישולם מס בשיעור של 10%. לאחר שדווח כי משרד האוצר מעוניין לקדם את התיקון לחוק, מומחים בתחום הנדל"ן מיהרו להגיב ולהביע את התנגדותם על כך. 
עו"ד טרי אלמוזלינו ארנון, שותפה וראש מחלקת נדל"ן מסחרי במשרד עורכי הדין "ברנע ג'פה לנדה", התייחסה למהלך הדרמטי שמשרד האוצר מקדם: "על-פי דברי ההסבר, מטרתו של החוק היא לערוך מספר תיקונים בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963".
על פי תיקון החוק שמקדם משרד האוצר, נכתב כי אותו מהלך נועד דווקא בכדי לשפר את שוק הדיור ובין היתר נועד "לעודד מכירת דירות מגורים בטווח הקרוב תוך הגדלת היצע הדירות והורדת מחירם".
על אף המטרות החשובות שמציג משרד האוצר, עו"ד ארנון מביעה ספק ביעילותן: "אכן מטרות חשובות, אך ספק בעיניי אם התיקונים המוצעים אכן מהווים את הקשר הסיבתי לתוצאה הרצויה, שכן בעוד שהתיקון לחוק מסביר איך הוא הולך 'להקפיא' או אף 'לשתק' את שוק משקיעי הנדל"ן למגורים - שכיום הוא השוק בעל האמצעים לביצוע עסקאות רכישה בהיקפים אשר יניעו את השוק מהקיפאון בוא הוא נמצא".
לצד דברים אלו, עו"ד ארנון הדגישה כי רוכשי הדירות מתמודדים עם אתגרים רבים, אשר התרבו במהלך השנה האחרונה, בשל המלחמה הנוכחית. לצד ההאטה במשק, הירידה המועטה בריבית אשר אינה משפיעה רבות על רוכשי הדירות וחוסר הוודאות הגדולה שמביאה איתה המלחמה, ענף הנדל"ן מתמודד כעת עם המהלך הדרמטי שמשרד האוצר מתכנן.
"אז האם הגברת הנטל המיסוי על משקיעים בדמות התיקונים המוצעים לחוק, היא 'הבשורה' שתביא להגדלת הכנסות המדינה ממסים? מסופקני. על-מנת להגדיל את ההכנסות ממסים, ולעורר את שוק הנדל"ן בכללותו, יש לפעול לתמריצים קונקרטיים עבור שוק רוכשי דירות מגורים יחידות, למשל - הטבה במשכנתאות, סבסוד ממשלתי של רכישת דירות מגורים יחידות", מסכמת עו"ד ארנון. 
דורון גבור, שותף וראש תחום נדל"ן בחברת Deloitte, ציין כי "שוק השכירות המוסדית סבל מעליית הריבית בשנים האחרונות. דווקא רוכשי דירות להשקעה היו עשויים לצנן את מחירי השכירות, זאת באמצעות הזרמת דירות לשוק והגדלת המענה על הביקושים המאמירים. הצעת החוק הזו, בשילוב עם העלאת המע"מ הצפויה ב 2025, צפויה לעשות את ההפך: להקטין את כדאיות ההשקעה בדירות ולהרחיק את המשקיעים מהשוק".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה