מדדים ומחקרים

חודש אוקטובר שבר שיאים: בזבזתם בחגים? עכשיו מגיע החשבון

חודש אוקטובר היה חודש חגים עם חופשים ארוכים מה שגרם לישראלים לבזבז והמון ולהקפיץ את החודש ב12% יותר. כמה בזבזו? כל הפרטים
ענת סימן טוב | 
הוצאות כרטיסי אשראי (צילום shutterstock)
חודש אוקטובר היה חודש החגים בו ישראלים רבים מצד אחד אירחו בביתם מה שהוביל לקניות רבות של מוצרי מזון וכלי בית, מצד שני ישראלים רבים בחרו לנפוש מה שהוביל להוצאות החופשה ובזבוזים.
כך שלפי נתוני שב"א, הציבור הישראלי הוציא באוקטובר 2025 סכום כולל של 45.799 מיליארד שקל בכרטיסי אשראי עלייה של 12.4% לעומת אוקטובר 2024.
למרות העלייה המשמעותית בהשוואה לשנה שעברה, הנתונים מצביעים על ירידה בהוצאה היומית הממוצעת לעומת החודשים האחרונים. באוקטובר עמד ממוצע ההוצאות היומי בכרטיסי חיוב על 1.477 מיליארד שקל, ירידה של 11.5% כ־192 מיליון שקל פחות מהממוצע היומי בחודש ספטמבר, שעמד על 1.669 מיליארד שקל. ביולי נרשם ממוצע יומי דומה לזה של ספטמבר  1.671 מיליארד שקל.
מנכ"ל שב"א, איתן לב-טוב, ציין כי "חגי תשרי השפיעו על היקף הפעילות העסקית במשק באוקטובר, והיקף ההוצאות שביצע הציבור הישראלי בכרטיסי החיוב רשם ירידה לעומת הנתונים שראינו בחודשים האחרונים". לדבריו, החודש הנוכחי היה גם הראשון שבו התקיימה הפסקת האש של מלחמת 'חרבות ברזל', מה שהוסיף למורכבות הכלכלית של התקופה.
במגזר העסקאות המקוונות נרשמה באוקטובר עלייה של 11.6% בהוצאות לעומת השנה שעברה. סך ההוצאות בעסקאות אונליין הגיע ל־25.436 מיליארד שקל, עלייה של יותר מ־2.65 מיליארד שקל לעומת 22.785 מיליארד שקל באוקטובר 2024. עם זאת, ממוצע ההוצאות היומי בעסקאות אונליין ירד משמעותית לעומת ספטמבר, ועמד על 820.5 מיליון שקל  ירידה של 15.9%, שהם כ־155.7 מיליון שקל פחות מהממוצע החודשי הקודם, שעמד על 976.3 מיליון שקל.
גם בתחום העסקאות הפיזיות נרשמה מגמה דומה,  עלייה שנתית לצד ירידה חודשית. הוצאות הציבור בעסקאות המתבצעות בבתי העסק עצמם הסתכמו באוקטובר ב־20.362 מיליארד שקל, עלייה של 13.5% (כ־2.414 מיליארד שקל) לעומת 17.949 מיליארד שקל באוקטובר 2024. מנגד, ממוצע ההוצאות היומי בעסקאות פיזיות ירד בחודש אוקטובר ל־656.9 מיליון שקל, ירידה של 5.1% (כ־35.6 מיליון שקל) לעומת ספטמבר, שבו עמד הממוצע על 692 מיליון שקל.
בסיכומו של דבר, הנתונים מצביעים על כך שאוקטובר 2025 התאפיין בעלייה חדה בהיקף ההוצאות השנתי – בעיקר בעסקאות אונליין  אך גם בהאטה זמנית בפעילות היומיומית של הצרכנים, על רקע חגי תשרי והמציאות הכלכלית המורכבת שלאחר הלחימה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה