מדדים ומחקרים

הרפורמה עושה את שלה: ירידה חדה בהשקעות בהייטק

ברבעון הראשון של 2023, רק 1.7 מיליארד דולר הושקעו בחברות היי-טק מקומיות לעומת 6.7 מיליארד דולר באותה תקופה אשתקד
מערכת ice |  3
משבר בהייטק (צילום unsplash)
על רקע החששות כי המצב הפוליטי בישראל והמשבר סביב הרפורמה המשפטית ישפיעו לרעה על הכלכלה, עולה כי ברבעון הראשון של 2023 חלה ירידה חדה בהשקעות בהיי-טק הישראלי. על פי נתונים של מכון המחקר והמדיניות (SNPI) Start-Up Nation Policy Institute שפורסו היום (ראשון) בכלכליסט, 1.7 מיליארד דולר הושקעו בחברות היי-טק מקומיות לעומת 6.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון אשתקד - צניחה של כ-75% - הנתון הנמוך ביותר מאז 2018. 
 
עוד עולה מהדוח כי רק שלוש חברות - eToro, Wiz ו-Via - הצליחו לגייס מעל ל-600 מיליון דולר בחודשים הראשונים של 2023 - 40% מסך ההשקעות ברבעון. בנוסף, רק 112 חברות הצליחו לגייס הון ברבעון - הנתון הנמוך ביותר מאז 2014. כותבי הדוח הסבירו כי הירידה החדה נובעת משילוב של המיתון העולמי לצד האי-שקט הפוליטי בארץ סביב הרפורמה. 
בתגובה לסקירת SNPI מסרו במחאת עובדי ההיי-טק כי: "זה נראה רע, וזה יהיה גרוע יותר. שר האוצר לא האמין לנו, אבל הכסף של המשקיעים מהיר וחכם, והם לא אוהבים סיכונים לדמוקרטיה, לזכויות אדם וזכויות קניין. הצניחה בגיוסים השנה משמעה פגיעה דרמטית בהכנסות המדינה ממיסים שנים קדימה. זה כסף שנועד לתשתיות, לביטחון, לחינוך ולבריאות של כל אזרח בישראל - פריפריה ומרכז כאחד".
"ההיי-טק עובר עכשיו שריפת יער נוראה, שעם האיומים של הממשלה לחידוש החקיקה - עדיין משתוללת. זה הזמן להודיע על גניזה מוחלטת של החקיקה וכניסה למסלול של כינון חוקה בהסכמה רחבה. רק אז תכבה השריפה שמכלה את ההיי-טק וההשקעות ונוכל להתחיל ולתקן את הנזק שגרמה הממשלה בשלושת החודשים האחרונים".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    אחלה שיפסדו
    נווה 04/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מספיק לעשות מיליארדים הגיע הזמן למימוש
    סגור
  • 2.
    הרפורמה לא עברה, אז איך היא עשתה משהו?
    עידו 04/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם כבר אז יש האטה גלובלית בשוק ההיי-טק ובנוסף יש אנרכיסטים שמנסים לשרוף את המדינה, מאיימים על אזרחים ומבריחים משקיעים פוטנציאלים.
    סגור
  • 1.
    זה לא קשור למצב הפוליטי
    יניב 04/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בארה"ב כבר לא מדפיסים כסף!
    סגור