מדדים ומחקרים

שוק העבודה במלחמה: 20% אינם עובדים; 56% מהחברות הקפיאו גיוסים

השפעת המלחמה על שוק העבודה 20% אינם עובדים בגלל הלחימה, בעוד 49% עובדים כרגיל; 79% מעידים שישנה התחשבות מצד המעסיקים; 18% ביקשו סיוע נפשי. מנהלת המחלקה לניהול קריירה ב-AllJobs: "חשוב שמעסיקים ימשיכו לגלות הבנה להתחשב באתגרים הייחודיים העומדים בפני עובדיהם"

איתן לויטס |  1
שוק העבודה במלחמה (צילום shutterstock, פלאש 90/ אייל מרגולין)
נושא המשק הישראלי וחוסנו, נמצא במרכז השיח הציבורי, וככל שהלחימה מתמשכת ומתארכת אנו עדים להשפעות הישירות שלה על שוק העבודה. סגירת עסקים, פיטורים, הוצאת עובדים לחל"ת ועד צמצום שכר ותנאים. במחלקת המחקר של אתר AllJobs בחנו את ההשפעות שהתרחשו בשלושת השבועות האחרונים מפי דבריהם של העובדים במשק.
בסקר של AllJobs נרשמו 49% שהעידו שהם כרגע עובדים. 7.5% ציינו שהוצאו לחל"ת בעקבות הלחימה ו-6% שציינו כי מקום העבודה נסגר עקב הלחימה. בנוסף, 4% מעידים שהם פוטרו בעקבות המלחמה ו-3% נוספים ציינו שהם התפטרו בעקבותיה. בד בבד, 13% מהעובדים העידו שבמקום עבודתם מתקיים שיח על הרחבת פיטורים והוצאה לחל"ת אם המצב יתגבר ויתמשך.
לאור הלחימה, עובדים רבים נאלצים למצוא פתרונות לילדיהם שנותרים בבית בעקבות אי פתיחת מסגרות הלימוד. דבר שמוסיף אתגר רב להורים. עם זאת, 79% מהמשיבים לסקר העידו שהמעסיקים מתחשבים בהם בצורה כזו או אחרת, באופן חלקי או מלא. רק 21% העידו שאין התחשבות כלל מצד המעסיקים.
79% מעידים שישנה התחשבות מצד המעסיקים
ההתחשבות מצד המעסיקים כפי שהעלו המשיבים לסקר, מראים כי 20% מעידים שניתנת להם האפשרות לעבוד בבית בחלק מימי השבוע; 28% מאפשרים גמישות גדולה יותר בשעות העבודה; 19% נוספים מעידים שמאפשרים להם לעבוד במשך כל השבוע מהבית מבלי להגיע למקום העבודה. ו-3% ציינו כי מקום עבודתם מסייע בהתארגנות ומציאת סידור לילדים.
"ההסכמה הרווחת במשרדי הממשלה היא שהקלה בחל"ת תביא ליותר נזק מתועלת, זאת משום שהיא עלולה לעודד מעסיקים להוציא עובדים לחל"ת יזום ולהשארת העסקים סגורים", אומרת ליאת בן תורה שושן, מנהלת המחלקה לניהול קריירה ב-AllJobs. "בתקופה מורכבת זו, חשוב שמעסיקים ימשיכו לגלות הבנה להתחשב באתגרים הייחודיים העומדים בפני עובדיהם. זאת באמצעות מתן אפשרויות לעבודה גמישות מהבית והתאמה בשעות העבודה ואף דרך מתן סיוע נפשי ואפשרות לתרום למאמץ הלאומי. הטמעת מודלים מתקדמים של עבודה גמישה ומרחוק עשויה לסייע רבות בהשגת מטרה חשובה זו."

אך לצד הגמישות בנוכחות פיזית במקום העבודה או בשעות הנדרשות, לצד סידור לילדים, העובדים היו רוצים לראות סיוע רחב יותר מצב המעסיקים שלהם. לשאלה, מה הם מצפים ורוצים מהמעסיקים שלהם בנוגע לסיוע כעת, השיבו,  38% מהם - רק לא לצאת לחל"ת ולהמשיך לעבוד. 34% רוצים לעבוד מהבית בתקופה הקרובה, 18% ציינו שהם רוצים לקבל מהמעסיק שלהם תמיכה וסיוע נפשי, 10% מצפים לסיוע עם סידור לילדים ו-20% מצפים מהמעסיק לקבל יותר זמן להתנדבות בתקופה זו.
בתקופה זו, בה למעלה מ-300 אלף גברים ונשים מגויסים לשירות מילואים, בני ובנות הזוג נותרים לבד בעורף. חלקם אף מתמודדים עם טיפול מלא בילדים במקביל לניהול שיגרת חיים ועבודה. באופן מעודד, רבים מבעלי העסקים מבינים את הרגישות ו-66% מהם מאפשרים הקלות והתחשבות בעניין זה. 43% מהעובדים מעידים שההתחשבות היא בסיסית בלבד ועל פי החוק ו-23% העידו שההתחשבות היא יתרה ומעבר למה שהחוק מאפשר. בנוסף, 34% העידו שהמעסיקים לא מתחשבים כלל בכך שבני או בנות הזוג נמצאים במילואים. עם זאת, מבדיקתנו, אנו מעריכים שזה נובע מכך שאלו עובדים ועובדות שאינם עם ילדים או ילדים מעל לגיל 14.
לא רק פיטורים וחל"ת – 56% החברות הקפיאו גיוסים
השפעות המלחמה על המשק איננה נעצרת גם בהיקפי העסקים שמוציאים עובדים לחל"ת או פיטורים, אלא גם בהיקפי הצמיחה וגיוס עובדים בתקופה זו. 56% מהעסקים העידו שהם הקפיאו את גיוס העובדים עד להודעה חדשה. 18% העידו שהם מגייסים אך פחות, 21% הוסיפו שהם מגייסים כרגיל ו-5% העידו שהגבירו את היקפי הגיוס דווקא בתקופה זו.
ליאת בן תורה שושן, אומרת כי "בניגוד למשבר הקורונה, בה היה לממשלה ולאזרחים רצון לשהות בבתיהם תקופות ממושכות, במלחמת "חרבות ברזל" גויסו מאות אלפים בצו 8, בעוד שמאות אלפים נוספים, אולצו לפנות את בתיהם ולהתפנות מאזורי העימות. אין ספק שהשפעות המלחמה צפויות ללוות את המשק והחברה הישראלית, שבועות וחודשים קדימה. זוהי תקופה מאתגרת הן עבור תעשיית ההיי-טק והן עבור התעשייה המקומית שמדווחות על ירידה משמעותית בהיקפי הפעילות בכלל המגזרים. על המדינה לסייע ככל שניתן לחוסן הכלכלי."
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    קריסה כלכלית
    אריה 11/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביבי אשם
    סגור